Ruinen in paddock

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Ruinen in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 13:42

Als ik mijn twee ruinen in de paddock zet, zijn ze altijd een beetje aan het donderjagen met elkaar. Beetje happen, halstertje hangen (gaan nu dus zonder), voorzichtig tegen elkaar opspringen...het lijkt vrij onschuldig, want ze staan net zo gezellig stijf tegen elkaar aan naar iets te kijken, of een beetje te nietsnutten.. :D
Is dat opspringen tegen elkaar hengstengedrag en zo ja, gaat dat nog over? De jongste is vijf jaar en lang hengst geweest, de oudste is 18 en is ook lang hengst geweest maar heeft geen oog meer voor hengstige merries. De jongste daarentegen wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:44

dorothea schreef:
Als ik mijn twee ruinen in de paddock zet, zijn ze altijd een beetje aan het donderjagen met elkaar. Beetje happen, halstertje hangen (gaan nu dus zonder), voorzichtig tegen elkaar opspringen...het lijkt vrij onschuldig, want ze staan net zo gezellig stijf tegen elkaar aan naar iets te kijken, of een beetje te nietsnutten.. :D
Is dat opspringen tegen elkaar hengstengedrag en zo ja, gaat dat nog over? De jongste is vijf jaar en lang hengst geweest, de oudste is 18 en is ook lang hengst geweest maar heeft geen oog meer voor hengstige merries. De jongste daarentegen wel...

Dat is gewoon speels gedrag, niets meer en niets minder. Wees blij dat ze lekker spelen, dat is goed voor ze :)

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:45

is dat niet gewoon spelen? Ruinen spelen soms erg enthousiast.
zolang ze elkaar geen pijn doen zou ik me daarover geen zorgen maken :)

LHS_80

Re: Ruinen in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:50

Geen zorgen maken, dat doen ruinen nu eenmaal! Zeker in een paddock waar ze niks te eten hebben, gaan ze al gauw lopen klieren. Mijne kan er ook wat van. Is normaal gedrag.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:51

Dat doen alle ruinen toch wel eens? Tenminste ik heb er hier 7 staan en ze doen het allemaal terwijl de ene met 8 maanden geruind is en de ander met 8 jaar.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 14:25

Dat stelt me enorm gerust... :D

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:28

Hier staan 11 ruinen bij elkaar in de wei en dat is de hele dag klooien aan mekaar. Af en toe een scheur in een deken of wat bijtwonden.
De merries die trappen alleen maar naar elkaar..

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:49

Klinkt alsof je paard zich goed vermaakt! Ik zou zelf trouwens het halster altijd af laten als je ze buiten neerzet zodat ze nergens achter kunnen blijven haken.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 17:07

Tooske schreef:
Hier staan 11 ruinen bij elkaar in de wei en dat is de hele dag klooien aan mekaar. Af en toe een scheur in een deken of wat bijtwonden.
De merries die trappen alleen maar naar elkaar..

Een wei vind ik wat anders dan een paddock. In de wei totaal geen problemen, daar zijn het jut & jul, hoewel ze (nog) niet met elkaar 'krabbelen'. Vroeg me ook af of er een bepaalde vorm van jaloezie bij komt kijken.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:10

Ook hier hebben wij lekker twee ruinen bij elkaar staan die soms de grootste lol hebben!
Maar ik weet niet hoe groot jouw paddock is, want wij hebben wel al eens gehad dat eentje op het hek terecht is gekomen tijdens het spelen!

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:10

Niks nieuws haha,
mijn ruin is 23, wel lang hengst geweest maar beschouwd de merrie's nog steeds als zijn harem, en de andere ruinen mogen er niet bij -O-
Wordt er soms een beetje moe van :')

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:13

HIHI... je moet mijn ruinengroep van 7 paarden af en toe te keer zien gaan.... vanmiddags leuk met z'n allen door de omheining en baasjes laten rennen.
Maar dan weer braaf achter het eerste 'gevangen' paard aan meelopen naar de stal... stelletje pupers!
Mannen!!!!!
Nee..heerlijk zo'n groep ruinen, wat dat betreft zijn de dames maar een saai stel!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 17:34

Hahaha :D

Kyola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:40

Zijn gewoon lekker wat baldadig samen. Geen enkel probleem, zelfde als op de basis school pauze is, heb je er ook altijd een paar bij die gezellig even gaan stoeien.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:57

Ik heb mijn hengstengroep zo in de paddock staan. Als ik een dag geen zin heb om te rijden hoef ik me echt geen zorgen te maken dat ze te weinig beweging hebben. Spelen met elkaar juich ik alleen maar toe. Goed voor lichaam en geest. :)

rianne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:11

Mijn paarden staan ook in een paddock.. Het is juist de bedoeling toch dat ze met elkaar spelen. Zo kunnen ze hun energie kwijt. Wees inderdaad blij dat ze het doen en zijn ook veel paarden die ondanks dat ze de kans krijgen om met elkaar te spelen niks doen.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:39

Hoort bij ruinen, zou alleen wel de halster af doen en zorgen voor sterke dekens :D

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 18:44

Ik vind het toch een beetje eng. Zo staan ze met de neuzen tegen elkaar met de ogen half dicht, zo staan ze in elkaars ellebogen te bijten en te schreeuwen. De oudste kampt al 7 jaar af en aan met een peesblessure (is met pensioen), dus vandaar dat ik nogal huiverig ben als ze tegen elkaar gaan opspringen en dergelijke....moet er niet aan denken dat ik dadelijk weer naast de jongste kan gaan lopen...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:55

Dat is idd spelen, mijn ruintje doet het ook graag, maar de merries kijken dan boos en dan gedraagt hij zich weer :') Soms laten ze zich wel verleiden als hij ze uitdaagt en dan trekken ze een sprintje met zijn drieën.