Pony scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laurelin

Pony scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 16:16

hee bokkers,

ik wil heel graag mijn pony scheren deze winter. :)
Ze heeft nu al een super dikke vacht, waardoor ze ook heel erg snel zweet. Dit is niet zo handig want ik heb na het rijden meestal niet zo veel tijd om haar helemaal te laten opdrogen. :n
Ik ga binnenkort ook officieel starten, en dan moet ze ook wel weer op de trailer kunnen.
weet iemand misschien wat de voor en nadelen zijn?
ik heb tot nu toe gehoord dat ze het sneller koud kunnen krijgen, maar dat gebeurt ook als ik haar te snel in de wei zet als ze nog bezweet is…
Natuurlijk is het ook gewoon veel mooier :P
Laatst bijgewerkt door Elles op 22-09-12 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige koeienletters uit post verwijderd.

Lara_Silver

Re: Pony scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:23

Je pony hoeft helemaal niet volledig opgedroogd te zijn na het rijden. Dit is een fabel. Een pony stap je gewoon uit tot deze op adem is. Ook is het beter voor de spieren. Vanwege een natte vacht hoef je je geen zorgen te maken. Die vacht is nat, maar de huid is al lang droog. Door de warmte en de constructie van de haren wordt het zweet al heel snel naar de puntjes van de haren getransporteerd, waar het verdampt. Dus ook als de haren nog nat zijn is de huid al droog en kan het paard gerust op de wei, daar beweegt ze immers en ze zal het niet koud krijgen. (zeker niet met de zachte temperaturen in Nederland) Moet ze daarna in een box of op de wei stap je gewoon iets langer uit om er zeker van te zijn dat het mechanisme goed op gang komt.

De voordelen van dekens is het gemak. Geen nat paard meer van de wei halen, laten opdrogen onder een zweetdeken, direct op de box en trailer kunnen. Maar de nadelen zijn dat je goed moet oppassen wanneer welke deken, je paard kan enkel nog op de wei met een waterdichte deken en kan zichzelf niet meer warm houden, daar moet jij voor zorgen door de juiste deken(s) te kiezen.

laurelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 16:38

Ik heb nu ook een 100 grams deken met hals op. Als het kouder wordt heb ik nog 200 en 400 grams dekens. :)
Maar kunnen ze als ze nog nat zijn ook gewoon de deken op?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:33

Nee, een normale deken heeft geen zweetabsorberende werking en het vocht zal gevangen blijven onder de deken en gaan broeien. Als je pony een wintervacht heeft, laat deze dan gewoon opdrogen zonder deken, of in het uiterste geval met een zweetdeken, deze transporteert het vocht namelijk wel naar buiten. Maar aangezien je nu al in de dekens staat, zal je pony een veel minder dikke vacht aanmaken en dat maakt de zaak ook makkelijker.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:40

YRT >> SV

laurelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 17:43

ze heeft nu sinds half augustus een deken op, maar ze heeft alsnog een heeeeeel dikke vacht :P

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:45

Als je een deken ophoudt moet je wachten tot ze droog is voor hij er weer op gaat. Anders gaat het inderdaad broeien, koelt het af en vat ze kou. Ik zou haar dan scheren.. Doe ik ook en het is ideaal. Het is dat of een uur wachten tot hij droog is, en ik heb wel wat beters te doen! :P

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:26

stipje, ook ik twijfel of ik mijn pony laat scheren dit jaar O:)

danielle5564

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:54

hallo,

ik ga vanmiddag mijn D pony scheren want hij heeft namelijk ook heel erg last van zweten.
aangezien mijn pony op een stalling staat en niet bij mij thuis rij ik met meerdere tegelijk.
hun pony zitten mooi in vacht maar die van mij kreeg al heel snel een wintervacht en begon die heel veel te zweten.
zo ik hem nou wel of niet scheren?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:15

Ik heb mijn paard wel geschoren, simpel weg omdat er 6 dagen in de week mee wordt gereden, gefietst, gelongeerd etc.
Weeg even de voordelen met de nadelen.
Voordelen zijn minder zweet, dus hoef je minder lang te stappen.
Maar een nadeel is dat je wel weer met dekens zit, en dat je ook een uitrijdeken nodig hebt.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:14