Ik, mijn pony en de pogingen om hem te vangen in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sperriempje

Ik, mijn pony en de pogingen om hem te vangen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 19:46

Beste Bokkers,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb sinds 5 maanden een 7-jarig Shetlandhengstje. Hij kon in het begin niks omdat hij uit een kudde komt. Ik heb hem al onwijs veel geleerd en hij is niet meer zo schuw. In het begin kon ik hem in de wei en paddock moeilijk vangen, dat heb ik toen met veel geduld en rust opgelost. Nu is het zo dat hij de laatste tijd zich niet meer laat vangen. Het lijkt geen angst want als ik de wei in kom graast hij gewoon verder, alsof hij me niet doorheeft, maar als ik naar de andere pony's loop die meer zijn richting op staan dan loopt hij rustig weg. Ik begin het echt zat te worden, aangezien mijn nichtje van 6 en mijn verzorgstertje van 9 hem gewoon kunnen pakken! Die meiden komen best druk en beweeglijk op hem af, en ik let er heel erg op dat ik geen onverwachte bewegingen maak en naar mij steekt hij gewoon een dikke middelvinger op! Ik ben zelf best een dominant type, maar ga rustig met hem om en het is toch een paar maanden geleden ook goedgekomen!

Wie heeft ook zoiets meegemaakt of weet een goede oplossing? Ik heb veel ervaring met paarden, maar hier weet ik even echt geen raad mee...
Laatst bijgewerkt door Sperriempje op 20-09-12 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhriseis

Re: Mijn pony en ik..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:50

Misschien een beetje een vreemde vraag, maar doe je wel veel 'leuks' met hem? Zelf heb ik absoluut geen ervaring met het trainen van hengsten, maar je moet jezelf interessant zien te maken voor paarden. En dat is ook zo met vb. het halstertje aandoen: het touw en halster mogen niet gelijkstaan aan altijd werken, maar soms doe je het halstertje aan en na een uurtje weer af, en andere keren gaat het halster aan om lekker te kroelen, en nog andere keren moet er wel 'gewerkt' worden.
Verder zou ik in jouw plek de pony vaak benaderen om te kroelen en dingen te doen die hij leuk vindt, en niet altijd om te werken. Ook er gewoon vaak zijn, zodat je pony vanzelf in jou geinteresseerd raakt, doet vaak wonderen.

Sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 19:57

Bhriseis bedankt voor je reactie. Het is zo dat ik dat eerst al deed, maar omdat we met inrijden bezig waren heb ik hem toch iets vaker uit de wei gehaald als normaal..ik ben nu al een paar dagen aan bet proberen om hem naar me toe te laten komen, alleen voor iets lekkers, maar hij vind de wei veel interessanter. Het gekke is ook dat mijn nichtje en verzorgstertje altijd iets met hem doen als ze hem uit het land halen, ze gaan nooit alleen voor iets lekkers de wei in. Het is ook nog zo dat hij helemaal niet geinteresseerd is in knuffelen, hier hweft hij liever niet mee te maken. Hij vind dus niet veel echt leuk om te doen.

Bhriseis

Re: Ik, mijn pony en de pogingen om hem te vangen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 23:57

Hmm... misschien voelt de pony aan dat jij strenger bent dan de meiden met hem? Zelf heb ik een dominante merrie, waar de meesten niets mee gedaan krijgen en als 'lui' omschrijven, en bij haar heb ik echt moeten zoeken waar ik haar mee kon boeien in het begin, zeker toen ze goed en wel doorhad dat ze effectief moest luisteren en dat ze niet de baas was.

Wat haar op een slechte dag al een pak enthousiaster kan maken, is inspelen op haar jaloezie: in plaats van eerst met haar aan de slag kan gaan, pik ik er dan een ander paard uit, en daar wordt het werken al eens leuker van := (uit je OP lijkt dit echter niet te werken met jouw hengst)
Maar sinds alles een beetje wordt 'opgeleukt' voor haar, door bijvoorbeeld flink werken in de bak te eindigen met een spelletje, gedraagt ze zich voorbeeldig en staat ze te popelen om aan de beurt te komen. Misschien is dat een idee voor jouw pony? Dat je het werk eindigt met vb. eens spelen met zo'n paardenbal, over zeiltjes stappen...? Dan associeert hij het werk tenminste met iets leuks nadien. En wat het naar je toe komen betreft, gelijk belonen als het goed gaat, maar dat weet je zelf natuurlijk ook al... Misschien is clickertraining iets voor jullie op dat vlak? ( http://www.ingeteblick.be/ )

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 00:09

Misschien ben je wel te voorzichtig? Maar de enige manier is denk ik, om het weiland oninteressant voor hem te maken. Mijn shet komt nu naar me toe als ik haar wil pakken, maar in het begin was het ook een drama. Ik heb het opgelost door met prikpaaltjes een klein stukje af te zetten en haar daarna te laten lopen als ze zich niet liet pakken. Dus in het midden gaan staan, touw van het halster afhalen, halster om mijn schouder en hem opdrijven, zodat hij gaat stappen of draven, maar in elk geval niet! eten. Na een poosje is hij er wel flauw van en komt hij alsnog. Dan natuurlijk uitgebreid en overdreven belonen! Na een paar keer snapt hij het wel. En als hij het wel weer probeert, begin je weer even opnieuw.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 00:37

Soms doe je er weinig aan, ik herken het probleem en weet je wat het probleem nog erger maakt...jij die zich er aan ergert dat hij weer weg loopt.
Je onbedoelde andere lichaamshouding omdat je ''boos'' ben.
Elk klein dingetje zien ze, elke spanning in jou lichaam zien ze.
Wat doe je er aan, nou volgens de experts die ik hier gehad heb een hoop en uiteindelijk werkte niets :=
Mijn tip, hij wil jou doen laten lopen dus laat hem maar lekker lopen en dan wel op een tempo dat jij het wil en vooral niet laten eten tussendoor, ik weet niet of hij in een hele grote wei staat anders is het geen doen nl en kun je beter wat afzetten.
Maak er een spelletje van ''jaag'' hem op en hou rust ''jaag'' hem op en hou rust etc , op het laatst zeg je "het is klaar nu" en sta je stil loop je iets achteruit met je gezicht naar hem toe en wacht geduldig tot hij naar je toe kom en het belangrijkste is dat hij jou als eerste aanraakt.

Shahsantosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:52

Misschien eens iets duidelijker zijn en wat snoepjes meenemen niet voor hem te lokken maar voor te belonen als hij rustig blijft staan of misschien wel naar je toekomt en het is misschien ook een gebrek aan respect hij moet respect voor jou hebben maar jij ook voor hem!

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 15:16

Wat lekkers voor hem mee brengen in de wei en vervolgens weer laten lopen.
Als je dit een paar keer per dag doet duurt het over het algemeen niet lang of hij zal naar je toekomen.

Sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 23:22

Bedankt voor jullie reacties. Een stukje afzetten zou een goede optie zijn, maar aangezien we ons weiland delen met 3 koeien van iemand, kan ik dat niet doen. Ik neem altijd iets lekkers mee en ga gewoon rustig in het weiland zitten/staan.

lonniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:07

hebben dit ook gehad, een soort trechtertje maken (van lijntjes) daarin laten lopen en pakken. steeds weer bij ons ging dit goed helemaal vertrouwd nu en laat zich overal gewoon pakken nu.