Ervaring staldeken onder Rhino Wug (ivm inregenen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wiljemijn

Ervaring staldeken onder Rhino Wug (ivm inregenen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 13:57

Hai,

Gister legde ik voor het eerst een regendeken (ongevoerd) op mijn mijn merrie. Gelukkig werkte het hollandse weer mee en het begon te regenen toen ik de laatste gespen vastmaakte. Ik kon dus meteen testen of hij wel waterdicht was en of hij goed past :+

Helaas blijkt dat hij toch niet goed aansluit op de borst en ze tot haar schoft was ingeregend. Ik ben nu aan het overwegen om een deken met halve hals aan te schaffen.
Ik overweeg daarom een Rhino Wug aanschaffen, zonder voering. Idealiter zou ik er dan naarmate het kouder wordt een staldeken/liner onder willen leggen. Reden voor de keuze voor een deken met halve hals van horseware is de kwaliteit en ik heb al liners liggen voor mijn amigo 100 gram.

Wie doet dit ook? Welke dekens passen er onder een wug en gaat het schuiven?

Alvast dank!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:06

Ik heb ook de rhino wug, en ik doe er altijd (nouja, in de winter) dekens onder :j
wel gebruik ik altijd 'onderdekens'(staldeken) die buiksingels hebben en bilriemen :)
er schuift niks. Vind het een erg fijne deken :j

Caira

Re: Ervaring staldeken onder Rhino Wug (ivm inregenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:26

ik heb toevallig vanochtend een amigo gekocht en die heeft dus een hele hoge sluitende hals, lag perfect om de hals volgens mij en inregenen kan dan niet. Amigo heeft ook speciale onderdekens die je zo aan de bovendeken kunt maken.

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 15:17

Caira, ik heb ook een amigo, maar die gebruik ik in de winter omdat t een 100grams is, maar ook die regent iets in bij haar (brede boeg, smalle nek). vandaar de keuze voor een high neck

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:10

Ik gebruik een 100g liner (duoliner), zowel onder de Rhino Wug Lite als Medium. Hij blijft prima liggen ondanks dat 'ie alleen aan de achterkant vastzit, schuift niet met rollen ofzo en steek niet uit.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:23

Ik heb ook de Rhino met halve hals. Echt een super deken. Heb hem voor alle 2 mijn paarden. Nooit last van inregenen en doorregenen. Weet niet of het niet inregenen door de halve hals komt, maar ben er echt ontzettend blij mee.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:34

Ik heb altijd het idee dat de paarden belemmerd worden in hun bewegingsvrijheid met de WUG dekens...
Zelf gebruik ik lossen halsdelen, dat vind ik goed werken!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:50

Hoe zou dat dan beperkt worden, Fortuna22?

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:55

Doordat het stukje hals naar voren geplaatst is(in het verlengde van de deken zeg maar) zag ik bij de wat meer opwaarts gebouwde paarden dat het halsstuk de halsbeweging naar boven belemerde.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:57

Ik heb er ook wel eens aan zitten deken tegen het inregenen...
Maar hoe vallen ze bij een wat zwaardere wat laag aangezette hals, gaan ze dan niet knellen?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:00

Er staan naast mijn merrie nog 2 andere paarden op stal met een Wug in verschillende gewichten, waaronder een tuiger. Die is wel redelijk opwaarts gebouwd zou ik zeggen en die heeft geen enkele hinder van het stukje hals. Omdat dr dekens een V-sluiting hebben zitten ze eigenlijk zelfs beter dan de Rhino met rechte sluiting.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:05

Ik heb ook meerdere dekens met halve hals, van verschillende merken en mijn paarden worden er niet door beperkt. Aangezien ik wat rankere paarden heb, liggen de dekens met halve hals veel beter en ik heb nu ook nog een merk gevonden waar ze geen kale plekken op de schouder van krijgen. Dat kregen ze wel van de horsewear dekens (met en zonder halve hals)

Nouvel, er werd mij verteld dat dekens met halve hals minder geschikt zijn voor paarden met een zwaardere hals aanzet, zoals bv fjorden, haflingers en friezen.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:06

Ja een tuiger is meestel best opwaarts gebouwd :D
Maar mijn ervaring was dat mijn paarden (dressuurpaarden) op een enkeling na, er meer last dan plezier van hadden en zich vrijer konden bewegen onder een 'normale' deken met een eventuele losse hals.
Dat gold ook zeker voor de wat zwaarder uitgevallen halzen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:09

Enige waar ik een halve hals niet bij zou gebruiken is bij speelse ruinen. Te mooi item voor het spelletje 'wie het eerste loslaat is een sukkel'.

@gr_roos: welke merken hebben nog meer een half halsje?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:10

gr_roos schreef:
Nouvel, er werd mij verteld dat dekens met halve hals minder geschikt zijn voor paarden met een zwaardere hals aanzet, zoals bv fjorden, haflingers en friezen.

ja dat vermoeden had ik al een beetje...
mijn jonge lusitano heeft een zware lage hals aanzet, ben bang dat hij er te veel in 'klem' komt te zitten... :+
maar ze lijken met tegen het inregenen op de schouders zo ideaal!

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:13

Zeker een nadeel... :D
Nouvel,ik heb de 'gewone' Horseware dekens en, een beetje afhankelijk van het paard, valt het in regenen alles mee.Losse, eventueel ongevoerde hals, biedt misschien uitkomst?

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 19:31

Dank dames, ik ben om :) nu nog de goede maat vinden...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:38

Hilli schreef:
Enige waar ik een halve hals niet bij zou gebruiken is bij speelse ruinen. Te mooi item voor het spelletje 'wie het eerste loslaat is een sukkel'.

@gr_roos: welke merken hebben nog meer een half halsje?

Ik heb nu de dekens van Nika, passen perfect bij mijn paarden, hoewel de merrie tijdens de dracht iets uit de voering gescheurd is :D Beide waren vorig jaar nog steeds waterdicht (seizoen 3) en de prijs is ook zeer schappelijk, geloof iets van 65€. Ik moet ook ieder jaar, of hooguit iedere 2 jaar een nieuwe, ook met Rambo/horsewear, dan is dit aantrekkelijker.
Als je weer eens bij ons bent kan je ze bekijken en ze zijn ook nog goed sloopvast. Mijn oudje en de quarter vos die er een tijd gestaan heeft speeden echt niet zachtzinnig.

Nouvel, dit werd mij verteld door de mevrouw van Nika en zij heeft aan een vorige stalgenoot ook geen deken met halve hals willen verkopen voor haar fries. De halsopening met halve hals is wat smaller dan zonder, maar misschien valt het bij een Rambo mee.

Ik heb de halve hals vanwege de ligging, het inregenen en het voorkomen van kale schoft.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:56

De Wugs liggen idd vaak niet zo goed op paarden met een lage halsaanzet, een forse hals of een brede borst, is mijn ervaring met onze passervice en onze eigen paarden. Ze liggen juist erg goed op wat smallere paarden.

Veel van onze klanten gebruiken de Duo Liners (onderdekens) gewoon onder hun wug en de ervaringen zijn erg positief, ook al kan je ze alleen aan de achterkant vastmaken. Wat ook wel regelmatig gebeurt is dat er een staldeken gebruikt wordt als onderdeken.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 06:11

Nouvel schreef:
gr_roos schreef:

ja dat vermoeden had ik al een beetje...
mijn jonge lusitano heeft een zware lage hals aanzet, ben bang dat hij er te veel in 'klem' komt te zitten... :+
maar ze lijken met tegen het inregenen op de schouders zo ideaal!

Mijn PRE merrie met best een nek ( http://desmond.imageshack.us/Himg694/sc ... es=landing )
heeft ook de wug, vind hem erg goed passen bij onze pre's
(nu zijn de onze niet onwijs breed in de borst dus dat scheelt)

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 07:58

Horseware schreef:
De Wugs liggen idd vaak niet zo goed op paarden met een lage halsaanzet, een forse hals of een brede borst, is mijn ervaring met onze passervice en onze eigen paarden. Ze liggen juist erg goed op wat smallere paarden.

Veel van onze klanten gebruiken de Duo Liners (onderdekens) gewoon onder hun wug en de ervaringen zijn erg positief, ook al kan je ze alleen aan de achterkant vastmaken. Wat ook wel regelmatig gebeurt is dat er een staldeken gebruikt wordt als onderdeken.

Wat zou jij aanraden voor pony's met een hele hoge schoft? Eigenlijk wil ik wel een wug (had je al gepb't) maar twijfel, wat inregenen betreft fijn, maar voor manen weer minder. Maat vind ik ook errug lastig; maar onze nieuwe pony is gisteren gekomen, vanmiddag even passen met wat we hebben!

En is de pasvorm / maat van de Rambo en Rhino wug exact gelijk, of zit hier ook verschil in?

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 08:32

Ik heb de rhino en de rambo wug ..echt super dekens..daar onder heb ik de horsewear onder dekens ..dit past echt perfect.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 08:47

Ik heb een fjord inclusief manenboog en past prima hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 08:51

Ik vind de wug dekens heerlijk ze zitten mijn paard als gegoten. De halve hals voorkomt druk op de schoft en inregen.

Voor die gene met paard die een flinke aanzet hebben. Is het geen optie om eens te kijken naar quarter dekens? Volgens mij heeft rhino ook een aantal dekens in een big neck uitvoering?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:41

cillusion schreef:
Horseware schreef:

Wat zou jij aanraden voor pony's met een hele hoge schoft? Eigenlijk wil ik wel een wug (had je al gepb't) maar twijfel, wat inregenen betreft fijn, maar voor manen weer minder. Maat vind ik ook errug lastig; maar onze nieuwe pony is gisteren gekomen, vanmiddag even passen met wat we hebben!

En is de pasvorm / maat van de Rambo en Rhino wug exact gelijk, of zit hier ook verschil in?

Je pb heb ik niet ontvangen?

Voor pony's en paarden met een hele hoge schoft is de Wug juist fijn. Een hoge schoft zorgt eerder voor schuur- en drukplekken door een deken. Nu hebben Horseware dekens wel een zodanige snit dat de dekens (ruim) voor de schoft eindigen, zodat er geen extra druk op komt, maar omdat de Wug nog wat verder doorloopt op de hals wordt dit nog extra versterkt.

De Rambo dekens vallen vaak net iets groter dan de Rhino dekens.