Capcam

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Homiafortuna

Capcam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 19:05

Je ziet ze tegenwoordig steeds vaker langs komen. Ruiters met een videocamera op hun cap. Ik heb zelf de GoPro HD Hero 2 aangeschaft. Ik moet hem nog uitproberen, maar ik heb al wel hel veel leuke filmpjes van mountainbikers met deze camera gezien, dus dat moet te paard ook gaan lukken. Wie heeft er nog meer een capcam, wat voor merk, wat zijn je ervaringen, wat film je zoal. Schiet maar raak.

inge_romeo

Re: Capcam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:07

heb er zelf geen ervaring mee maar ik weet dat er hier op bokt een filmpje te vinden is dat iemand haar croswedstrijd filmt..

als je hem hebt uitgeprobeerd moet je het beeld maar showen hè?!? :D

miriam2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:13

ik heb mijn (jvc) met een soort elastiek om mijn cap zitten. Mijn ervaring is wel dat je vooral met draven erg wibbelend beeld heb en als je dat later terug kijkt erg vervelend kan zijn. Je moet ook niet steeds om je heen kijken wat ik dus doe haha. Verder is het wel leuk om een keer te doen maar zou het niet elke keer als ik naar buiten ga opdoen.

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:50

Ik heb een helmcamera.(of eigenlijk twee)
De camsports 720s zit met een elastieken band om de cap.
De contour roam heb ik pas sinds een paar weken,die wil ik ook proberen als helmcamera,maar die heeft een plakbevestiging,en eigenlijk vind ik dat ik een andere cap nodig ben.
Eentje met een harde buitenschaal,dat de bevestiging ook echt vast zit.

Mijn ervaringen:
In zonlicht heb je een mooi beeld,maar onder een bladerdak valt het ook wel eens tegen.
Elke beweging van jou zie je terug in het filmpje.Dus zorg dat de camera zo stevig mogelijk aan de cap zit.
Zorg dat je cap goed past.
Als je om je heen kijkt,of met iemand kletst,maak rustige bewegingen.
Richt de camera niet te hoog,als je te veel "lucht" in beeld hebt dan maakt de lichtmeter in de camera het beeld snel te donker.
Het is verslavend.

De meeste camera's zet je aan,en dan staan ze op standby.
En dan kan je filmen of niet,maar de camera verbruikt wel energie.En na zo'n twee uur is de batterij leeg.
En dan zit je op een paard,en moet je de batterij wisselen.
Mijn camera's heb ik gekozen omdat ze met maar een knop werken.
Of ze staan uit,of ze staan aan en filmen,en zo kan je (in theorie) veel langer met de batterij.

Ik had twee weekjes terug een filmpje geplaatst op Bokt.
Hier zijn beide camera's gebruikt.

[RIJ-ITP] Buitenritje over de lemelerberg.(filmpje)

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 19:09

Oh lizard dat ziet er goed uit. Mijn camera kun je instellen dat hij op standby staat, maar ook dat hij direct opneemt als je op de knop drukt en ook direct uit. Ga hem van het weekend maar eens uitproberen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:14

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:22

Ik heb er een van 25 euro van de aldi, en die filmt behoorlijk goed! Midden in het bos met veel zon is goed te zien, maar afgelopen zondag was het best bewolkt en dan zie je het ook gewoon goed en duidelijk.

Kijk ff op ebay, daar staat soortgelijke voor rond de 20/30 euro. Je maakt ze vast met een elastieken band om je cap en je drukt um aan als je van start gaat (cross bijvoorbeeld).

Mensen die niets met mijn sport hebben (bijvoorbeeld bij mij op kantoor, nerds en zo ;) ) vinden het geweldig om die filmpjes (en mijn droge commentaar :D ) te zien en te horen :j

Ben van plan het vaker te doen, heb nu alleen mijn cross in Norg en Gorssel gefilmd. Echt heel erg leuk het terug te zien ook :j

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:34

Wat een grappig topic, begrijp ik nu dat er speciale camera's zijn voor op je cap of bevestigen mensen een 'normale' camera/filmcamera aan hun cap?

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:58

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 22:16

Mijn cam kun je ook gebruiken als webcam :')
Hij lijkt een beetje op een Samsung slide van vroeger (die je moest ronddraaien)

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 22:56

Ik wilde, na mijn ruitervakantie van vorig jaar, voor mijn ruitervakantie van dit jaar. Echter, genoeg geld voor de gopro camera's heb ik niet. Ik ben toen gaan zoeken op Google en heb uiteindelijk deze camera aangeschaft: http://www.fotobooms.nl/detail/0/1191/1 ... rt%29.html
Maar ja, toen kwam de klus om hem op de cap te monteren. Dit bleek nog best lastig, voornamelijk vanwege de dop op de cap. Ben creatief aan de slag gegaan met elastiek en naald en draad en had een manier om de camera redelijk stabiel aan de zijkant van mijn cap te monteren. Echter, elke keer erop en eraf en dan zat ie toch niet zo goed. Dit topic, [RIJ-ITP] Dagtocht en Ontbijtrit bij Manege Smit, Noordwijkerhout, is er een met mijn eerste filmpjes. Bij de filmpjes van de dagtocht zat mijn camera een kwartslag gedraaid (was eerste rit met camera en op dat moment leek me dat de beste manier van 'monteren') en daardoor is het beeld zo smal. Bij de dagtocht zit de camera op de normale manier. Tijd dus voor een nieuwe oplossing en dat was klittenband. De ene helft op mijn cap, de andere helft op mijn camera en een elastieken band ter versteviging en hij kon aan de zijkant van mijn cap, zowel voorwaarts als achterwaarts gericht. Echter, ondanks de bevestiging bleef de camera toch lichtjes scheef hangen, maar verder wel stabiel, resultaat kan je inde filmpjes van dit topic zien: [RIJ-ITP] Onvergetelijke paardrijvakantie in Frankrijk
En een foto van hoe de camera aan de zijkant van mijn cap zat, als je goed kijkt zie je een zwarte elastieken band net boven de klep. En er is te zien dat de camera iets scheef hangt, wat een scheve horizon veroorzaakt in de filmpjes:
Afbeelding

Nu zag ik zaterdag iemand met een, naar ik denk, gopro camera, die deze op de capklep had bevestigd en hierdoor ben ik wederom gaan klussen met mijn cap en camera en ik denk nu dat ik een goede manier heb gevonden om de camera toch bovenop te plaatsen. Op de klep gaat hem niet worden, want de camera is te lang. Mocht ik dan voorover vallen, dan heb je een camera die een flinke klap op je cap en daarmee je voorhoofd geeft, wat me niet echt heel prettig lijkt! Morgen ga ik dus de nieuwe bevestiging uitproberen, dus de resultaten horen en zien jullie nog! Puntje waar ik ietwat 'bang' voor ben, is dat de camera nu te hoog staat, maar heb wel gezien dat de camera ietwat naar beneden staat gericht vanwege de vorm van de cap. En anders moet ISAF en toe wat naar beneden kijken!

Batterijduur is 3u. Ik laat hem niet continu aanstaan, zodat ik er, ook bij een hele dag op pad, plezier van heb. De camera vibreert bij het indrukken van de knoppen. Vibreert ie niet, dan weet je dat je actie niet goed is gegaan.
De microfoon is niet heel denderend. Tot nu toe heb ik gemerkt dat ie alleen mijn geluid opneemt. Ben benieuwd hoe dat zal zijn morgen als ie boven op mijn hoofd staat!
Bstandsformaat is wel een issue. Je kan de filmpjes alleen in movieplayer bewerken (voor zover ik nu weet) en ik heb gemerkt dat het ene frame langer wordt gemaakt dan het andere frame, waardoor je in movieplayer hele gekke filmpjes krijgt. Daardoor heb ik net ook nog niet voor elkaar gekregen de filmpjes die ik te lang heb gemaakt, in 2en te hakken, waardoor ik ze wel kon uploaden.
Ik kan er ook foto's mee maken als ik wil, maar die functie gebruik ik eigenlijk niet, bang dat ik in de war raak met de functies, terwijl ik het aanzetten, starten van filmen, stoppen van filmen en uitzetten echt blind kan bedienen! Het zijn ook maar drie knopjes!
Al met al ben ik best tevreden met de filmpjes die ik er mee heb gemaakt, zeker voor de prijs die ik ervoor betaald heb!

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 19:34

Ik had dat zelfde probleem Danseresje. We hadden namelijk voor de fiets ook zo'n vorm camera. Ik kon die ook niet boven op mijn cap bevestigen en ook niet op de klep. Maar aan de zijkant bevestigen was ook geen optie, omdat de cap dan topzwaar werd aan een kant en schuin zakte. Vandaar dat ik nu die GoPro heb aangeschaft.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:49

ga straks even de 2 filmpjes bekijken die ik vandaag heb gemaakt. denk wel dat ze stabiel waren zo bovenop de cap (had ook geen last van de camera op mijn cap). toen de camera nog aan de zijkant 'hing', zakte de cap ook iets naar rechts (maar wat mij betreft niet hinderlijk).

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:54

heb net even gauw de 2 filmpjes van gister bekeken. beeld is mooi stabiel. alleen jammer dat het eigenlijk wat hoog is en je als ruiter dus echt naar beneden moet kijken om het hoofd of de oortjes van het paard er dus ook bij te pakken (wel zo leuk natuurlijk!).....ben dus nog niet helemaal voor de volle 100% tevreden...

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:19

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:44

SplashIsLief: ik vraag me alleen af hoe je deze dan op je cap zou willen monteren?

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:11

@danseresje.

Misschien een idee.
Je haalt een goedkoop helmlampje.(action,paar euro)
Schroef het lampje eraf.
Nu heb je een plastic plaatje met een horizontaal,en een verticaal elastiek.
Schuif dit op je cap,met het plastic plaatje aan de zijkant.
Nu kan je je camera met een paar trekbandjes vastzetten aan het plastic plaatje.
Misschien is dit stabieler dan klitteband.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:48

Liza, die optie heb ik al gebruikt. Juist met klittenband zit het steviger. Vooral ook omdat ik geen bandje boven camera langs wil en kan laten lopen ivm de knopjes bovenop.
Ben nu ook meer aan het 'miepen'. Heb prachtig en stabiel beeld met een horizontale horizon zoals ie nu zit. Alleen zit ie wat mij betreft een fractie te hoog en heb je het hoofd van het paard of alleen de oren voor mij part, er niet meer standaard op.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 18:09

Danseresje schreef:
SplashIsLief: ik vraag me alleen af hoe je deze dan op je cap zou willen monteren?

http://shop.kodak.nl/store/ekconseu/nl_ ... .231195100
Ik heb er deze band bij.
Die kan dus om mijn borst, maar ook om mijn cap, sowieso bestaat hij uit 2 delen dus hij zou ook om mijn arm of iets dergelijks kunnen. :)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:04

Ik heb ook GoPro :D
Je kan gewoon een speciale helm bevestiging voor halen die heb ik namelijk ook.. Of anders op een oudere cap zo permanente plakker op plakken.. Wij plakken hem ook vaak op de motor :D

Wil je een andere dan omdat je er om vraagt? :P gopro zijn toch wel 1 van de beste

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 15:44

Nicole schreef:
Wil je een andere dan omdat je er om vraagt? :P gopro zijn toch wel 1 van de beste

Nee hoor, ik heb vandaag mijn Gopro uitgeprobeerd en ik moet zeggen, wat een leuk filmpje is dat geworden en ik vind ook zeer goede kwaliteit. Ik ben juist voor de Gopro gegaan, omdat die makkelijker te bevestigen is op de cap. Had voorheen de Contour, maar die moest aan de zijkant en dat zat gewoon niet stabiel. Zal straks eens even kijken of ik het filmpje er op krijg.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:37

Roxxiejj schreef:
Ik heb er een van 25 euro van de aldi, en die filmt behoorlijk goed! Midden in het bos met veel zon is goed te zien, maar afgelopen zondag was het best bewolkt en dan zie je het ook gewoon goed en duidelijk.

Kijk ff op ebay, daar staat soortgelijke voor rond de 20/30 euro. Je maakt ze vast met een elastieken band om je cap en je drukt um aan als je van start gaat (cross bijvoorbeeld).

Mensen die niets met mijn sport hebben (bijvoorbeeld bij mij op kantoor, nerds en zo ;) ) vinden het geweldig om die filmpjes (en mijn droge commentaar :D ) te zien en te horen :j

Ben van plan het vaker te doen, heb nu alleen mijn cross in Norg en Gorssel gefilmd. Echt heel erg leuk het terug te zien ook :j

Van de Aldi?! :wow: Heb je een foto? en wanneer heb je die gekocht?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:25

hafjelinger schreef:
Roxxiejj schreef:

Van de Aldi?! :wow: Heb je een foto? en wanneer heb je die gekocht?

Ben ik ook erg benieuwd naar :D

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:51

Hier ook, zoek er 1 die niet al te duur is voor 1x in de maand een buitenritje te filmen, wilde er al eerder 1 kopen maar toen was het 'na een poosje is de lol er toch vanaf' maar als ik dit zo lees denk ik t toch niet. :D

Annie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:53

haha nog nooit van gehoord maar lijkt me wel vet cool :D