Ik heb momenteel wat hulp nodig bij één van onze paarden.
We hebben hem iets eerder op het jaar gekocht dus ik weet niet hoe ze het
hebben klaargespeeld, al heb ik wel een vermoeden.
Onze Picasso, is een tweejarige appaloosa hengst waarvan het duidelijk is dat hij voedselnid
heeft.
Hij heeft 24/24 hooi ter beschikking en staat op een kleine buitenbak met inloopstal.
In de zomermaanden staat hij op de weide.
Toch, als we in de weide komen om de etensbakken op te halen, zit hij gegarandeerd op je.
Gelukkig nog net niet letterlijk maar hij komt wel tegen je hielen oplopen, begint je met zijn neus te duwen.
Vroeger steigerde hij ook nog (dit deed hij dan recht omhoog dat hij bijna achteroverviel) maar we hebben hem
eens zo hard laten verschieten dat hij dat niet meer durft.
Als je de etensbakken dan zit te vullen hoor je hem buiten rondjes rond lopen. Ondertussen bijt hij
naar elk dier dat langskomt (onze paarden lopen samen met herten, schapen en kippen)
Als ik dan naar buiten ga geef ik eerst de kleine dieren hun eten, vervolgens de baas van onze twee paarden
en dan begint het.
Picasso komt tegen je oplopen terwijl je naar de andere bak probeert te lopen.
Hij kapt naar je, zijn oren in zijn nek en zit constant met zijn hoofd te zwaaien.
Ik jaag hem iedere keer dan achteruit tot hij op zijn plaats staat, zet de bak dan in zijn etensemmer en dan
vliegt hij op zijn bak om meteen te beginnen eten.
Daarna doet hij niks meer. Hij kijkt is naar je om als je voorbij komt wandelen maar legt niet zijn oren naar je plat ofzo.
Wel valt hij de andere dieren nog aan (maar die kunnen absoluut niet aan zijn eten)
Omdat ik hier binnenkort ook een veulen heb staan, dat nog volledig moet worden opgeleerd, wil ik hem dit
toch graag afleren. Mocht hij eens besluiten mijn veulen weg te jagen ofzo. Het is een arabier, dus die frêle beestjes
kunnen het op die leeftijd nog niet aan om een tweejarige hengst op hun dak te krijgen.
Picasso speelt dit spelletje trouwens ook als ik wortels, brood of appels geef.
Ook als ik het hooi opvul staat hij ongeduldig naast je te trappelen, constant op je hielen stappend, aduwel dat er nog altijd hooi in
de bak zit dan.
Dat ik weet is hij door zijn vorige eigenaars, die niks van veulens afwisten, opgevoedt als een hond en mee in huis geweest en al.
Toen hij op éénjarige leeftijd zo onhandelbaar werd hebben ze hem met een merrie op de weide gezet en kwamen ze gewoon eten in
een bak kappen. Dit deden ze door de draad heen.
Die mensen durfden niet meer bij hem omdat hij iedere keer steigerde als ze eten kwamen brengen.
(Toen we hebben kochten ben ik hem zelfs van de weide moeten gaan halen en toen hem ik hem meteen duidelijk moeten
maken dat ik niet wil dat hij steigerde want ik had hem net vast geklikt toen hij omhoog ging)
Ik gok dat die merrie hem weg hield van het eten of omdat hij verkeerd is opgevoed dat hij die voedselnijd heeft gekregen.
Weten jullie misschien een oplossing om dit tegen te gaan want ik wil niet iedere keer op mijn hielen letten en ik wil
zeker niet dat hij mijn veulen iets aandoet door dit gedrag.
Groetjes,
Aritcia