Veulen wil de wei niet uit...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Veulen wil de wei niet uit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 22:32

Mijn lieve schattige veulentje (van 4 maanden), snapt niet dat hij ook de wei uit kan lopen wanneer ik hem dat vraag.
Hij is een brave kerel en loopt netjes aan koordje overal mee naar toe en is zo goed als verkeersmak, alleen de grens tussen de weide en wat daar buiten ligt is blijkbaar onoverkomelijk. Hij heeft (te) veel respect voor de stroomdraad?
Of hij snapt het concept niet?
Hij kijkt je alleszins aan alsof je helemaal debiel bent,... alsof hij zomaar even vrijwillig in de omheining zou lopen. Ben ik helemaal gek geworden! 8)7

De merries met veulens worden telkens verweid als het gras op is.
Op de vorige weide hebben we 2 dagen nodig gehad om hem eruit te krijgen. En hebben we uiteindelijk eerst de andere paarden moeten weghalen, dan een stuk omheining moeten afbreken vooraleer hij er dan wilde doorlopen op een heel ander punt dan de ingang. En dat wilde hij ook pas toen ik met zijn mama al een eind verderop, uit het zicht, was gelopen. En die ook even de moeite wilde doen om hem te roepen. (En dan ging het nog behoorlijk moeizaam)

En binnenkort moet hij weer uit de weide om naar de winterstalling te gaan. Help! :o
Maar waar hij nu staat, is het niet mogelijk om omheiningen af te breken etc... (zijn sloten rondom en een drukke weg.)
En dat mama hem gaat willen roepen, is ook maar de vraag.
En ik merk dat hij weer erg aan die omheining-grenzen vasthoudt. Hij is heel behoedzaam met de draad.
Dus als iemand een idee heeft, hoe ik hem eruit moet krijgen?

Voor voer doet hij het alleszins niet.
En duwen/oppakken lukt ook niet meer. Daar is hij te groot voor. (En ik houd hem ook liever 'zacht'.)
En achter zijn moeder loopt hij ook niet zomaar aan. (Die zal hij ook wel gek vinden, dat die daar zomaar doorheen loopt.)

tamary

Re: Veulen wil de wei niet uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:26

Als hier pony niet vooruit wil op druk halster (of als ik er achter sta) klop ik bovenop de kont (kruisplaat waar ander paard ook met tandjes doorlopen zegt). Moet soms een paar keer herhalen (niet hard, enkel rustig doorgaan totdat er reactie komt), maar ze gaan allemaal voorwaarts op dat signaal.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:30

inderdaad een paar keer op zijn kontje kloppen :) Doen wij op stal ook om ze vooruit te halen. Eentje heeft de merrie vast en loopt en het veulentje erachter maar er zijn veulens die blijven staan dan kloppen we zachtjes op de kont en dan lopen ze meestal :)

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:37

Als ik alleen was knoopte ik het touw van veulie met een lus die je met 1 ruk los kan trekken aan het halstertouw van mama. Als mama dan braaf mee loopt (en de routine kent), heeft veulie geen andere keus dan naast mama mee de poort door. Als ze dan gaan staken kunnen ze geen kant op want ze krijgen mams niet van de plek, die wil graag de wei in naar lekker vers gras!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:21

wel herkenbaar hoor veel jonge dieren snappen niet dat als dat draad los is ze er tussendoor kunnen lopen.
kwestie van veel oefenen.
eventueel iemand mee die er even achter kan lopen. :j
trekken werkt niet
wat ik zelf wel eens bij de jonge paarden doe is toch ze wat zijwaarts zetten en met een los touw een keer achter ze langs zwiepen of ze tegen de kont duwen..
even met stem aanmoedigen"ja kom maar,toe maar"zoiets of je kunt ze eventueel even lokken dor wat brokjes in je handen te houden.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:29

Veulentje wat ik had opgevoed durfde het ook niet die deden wr in de achteruit de wei uit haha :D