Is een 200 grams deken genoeg voor 24/7 buiten ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

furioso

Is een 200 grams deken genoeg voor 24/7 buiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 18:13

Hey allemaal, ik kon geen antwoord op mijn vraag vinden vandaar dit topic.
Ik heb mijn paard 24/7 op de weide staan met schuilstal, bomen,..
In de winter zou ik graag willen blijven rijden en aangezien hij snel en veel zweet ( --> hij is na het rijden (bijna) altijd helemaal nat van het zweet) zou ik overwegen om er een deken op te leggen.
Hij zweet ook veel omdat hij zich snel druk kan maken in kleine stomme dingetjes }:0
Daarom zou ik graag hebben dat hij niet een veel te dikke wintervacht zou aanmaken.
Zou het haalbaar zijn met een 200 grams deken ? En vanaf wanneer zou ik dit het beste opleggen ?
Een dikker deken heb ik niet, ik heb dit deken gekregen en zou het dus misschien willen gebruiken.
Moest dit niet werken met dit deken dan laat ik hem dekenloos op de weide staan :)

Even wat info:
Het gaat om mijn andalusiër ruin van 6 jaar
Het deken is van Harry' horse
Afbeelding
Afbeelding

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 23:04

Als dit je enige deken is lijkt het me niet verstandig. Gezien je met een deken volledige functie van de wintervacht weg haalt zul je dus ook bij -10 een andere deken op moeten leggen als bij +8. Dus zou je bij -10 bv een deken eronder moeten doen of bv bij vele regen een regendeken ik weet niet of deze ook echt waterdicht is?
Verder heb ik er niet veel verstand van maar ik denk niet dat het verstandig is als je maar 1 deken ter beschikking hebt je zult toch moeten inspelen op het weer lijkt me dus een dikkere hebben of juist een dunnere of er iets onder kunnen leggen zodat het warmer is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 23:15

1 deken is niet haalbaar met jouw doel. Je begint met een ongevoerde regendeken, tot het kouder wordt en dan stap je over op 200 grams maar als het kwik dan daalt onder de -10 graden is de kans groot dat je nog een warmere deken nodig hebt.

Moet je wel optijd beginnen met dekens, want hier beginnen de paarden al met hun wintervacht.

(ik heb zelf geen goede ervaringen met Harry,s horse dekens bij 24/7 buiten, hele dag regen was niet ideaal... En als de deken doorlekt heb je wel snel een andere deken nodig natuurlijk)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:30

je zou er wel een onderdekentje/staldekentje bij kunnen kopen en die er onder leggen met hele koude dagen.

Marloes__

Re: Is een 200 grams deken genoeg voor 24/7 buiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:56

1 deken heeft geen nut hoor. Als je met dekens gaat beginnen zal je het op moeten bouwen. En ook wanneer je deken door slaat heb je een reserve nodig. Ik heb 6 dekens om de winter door te komen...

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 18:06

okee bedankt met jullie reacties :) ik zal dus ofwel nog een paar (onder) dekens moeten aanschaffen of hem bloot op de wei laten en denk dat ik dat maar zal gaan doen :) toch bedankt voor jullie reacties :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:10

Hey!

Ik heb voor die van mij bucas dekens. Heb een deken van -15 tot +10 (oid) dus dan heb je maar wel één deken nodig :D Zijn helaas wel wat duurder.
Voor [naam] heb ik wel meerdere dekens, die past geen bucas. Nek te breed/groot. Maar bij hem heb ik ongeveer 3 a 4 dekens per jaar dan :)

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 18:13

In het deken op de foto zit er ook wel een fleece in.. was ik er vergeten bij te zeggen maar ja, misschien nog een deken aanschaffen ik weet het nog niet :+

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:14

Ik vraag me af of de deken die op je paard wel past.
De pasvorm lijkt niet goed. Hij lijkt me krap op het schouder en te ruim over het lijf. Deze deken ligt niet in balans, gaat trekken en vult onvoldoende aan.
Daar krijgt je paard geheid (onderhuidse) irritatieplekken van.
En als je er een deken onder wilt doen, moet er nog iets ruimte over zijn.
Een goed passende deken is net zo belangrijk als een passend zadel. Zeker omdat je paard 24/7 een deken op krijgt.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 18:20

Hmm ja ik weet het niet, ik heb het gekregen (wel de maat doorgegeven) en jaa rond de schouder zou het wel kunnen zijn dat het te krap is.
Foto's zijn trouwens genomen van vorige zomer dus deken ligt al hele tijd in de kast.
Tuurlijk is een passend deken noodzakelijk ;) daarom dat ik hem waarschijnlijk zonder deken op de weide laat lopen :)

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:00

Ook mij lijkt 200 gram niet genoeg. Zeker als je zo'n rare winter krijgt als afgelopen jaar.. Toen heb ik ook lopen klooien met onderdekens, omdat het -20 en +10 is geweest.. Zeker als je ook naar de lente toegaat heb je toch alweer een lichtere nodig. Ik ga deze winter voor een Rambo Duo buitendeken en heb er dan extra onderdekens bij, zodat ik bij wijze van spreken elke dag een andere 'wintervacht' kan nabootsen..

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:08

Weet je zeker, dat die deken 200 gram is. Ik heb de zelfde en die is maar 0 gram. En andere met een lichtere print in 200 gram.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:13

deze deken ziet er inderdaad meer uit als een regendeken (0grams) dan een 200 grams. vooral ook omdat je zegt dat er een fleecevulling in zit, dat hebben volgens mij alleen de 0-grams van harry's horse?

zoals de rest al zegt is 1 deken niet genoeg. en een 0-grams zou ik al helemaal niet gebruiken bij temperaturen onder 0, omdat die de haren plat kan drukken en zelf geen warmte geeft, waardoor een paard het juist koud krijgt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:28

Je kunt gewoon blijven rijden hoor met een wintervacht.
Al dat gedoe met dekens... ik zou er niet aan beginnen!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:43

Eens je met dekens begint, heb je er meer dan 1 nodig. De logische opbouw is beginnen met een dunne regendeken, daarna 100 of 200 gram erop, als het echt koud wordt misschien zelfs 300 gram of meer. Met een deken hou je de natuurlijke temperatuursregeling van het paard wat in bedwang, dus is het belangrijk dat jij dat geregel dan overneemt en je deken aanpast aan de weersomstandigheden.
Een 200 grams deken is bijvoorbeeld nu nog te warm, maar zal bij -10 te koud zijn, zeker als hij het deken al opheeft van zodra het bijvoorbeeld +10 wordt.