Heel veel stress op wedstrijd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dietmdb

Heel veel stress op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 21:10

Hallo bokkers,
ik heb een superleuke en brave pony, Meneer de Bruin. Ik heb hem nu 2 jaar, en ik heb al super veel met hem bereikt.
Ik heb ook al een paar wedstrijden gereden, en ik stuitte daar tegen een probleem.

Elke wedstrijd, maar dan ook elke wedstrijd, (zelf een onderlinge) word ik he-le-maal gestressed.
Ik weet dat mijn pony het kan, en het doet, maar omdat ik zelf zo zenuwachtig word, heb ik nog geen enkele winstpunt gehaald.
Het is zo vervelend, en ik weet niet wat ik eraan moet doen. Ik weet dat het totaal niet aan mijn pony ligt, maar helemaal bij mij.
Ik heb al Resque Bach Spray geprobeerd, maar dat werkt niet.

Ik heb er nu echt de pest in, want ik wil gewoon een normaal wedstrijdje kunnen rijden, maar door mijn stomme zenuwen gaat dat niet!
Hebben jullie misschien tips om mezelf wat rustiger te houden voor en tijdens een wedstrijd?

Ik hoor het graag!
dietmdb

editje; sorry mods, als het verkeerd staat..

diega

Re: Heel veel stress op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:05

Het wordt niet minder als je thuis blijft.
Gewoon op wedstrijd gaan, misschien beginnen met oefenwedstrijdje waarbij voor jouw gevoel dan "niets van af hangt".

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:49

Ik heb een beetje hetzelfde, zou ook net een topic hierover openen. Mijn paarden kunnen alleen ook erg gestressed zijn dus dat helpt ook al niet mee.

Ik ga voor volgende week eens bach proberen. Jammer dat het bij jou niet werkte.. Kon je niet meer nemen?

Voor heeft gewenning niet erg geholpen. Ik rij vaak wedstrijden maar ik ben altijd misselijk...

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:54

Hoe vaker je op wedstrijd gaat, hoe minder zenuwachtig je wordt.
Het heeft bij mij 20 wedstrijden geduurd tot ik eens wat minder zenuwachtig werd. En nu heb ik er bijna geen last meer van.
Mijn advies: Blijf gewoon lekker (regelmatig) wedstrijden rijden.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:52

Lekker vaak op wedstrijd gaan en dan wordt het vanzelf minder.
Ik heb er zelf ook last van en gebruik daarvoor Valeriaan pilletjes, heeft mij heel erg geholpen. Misschien dat je dat een keer kunt proberen?
Verder veel succes met je wedstijden en probeer er gewoon lekker van te genieten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:53

Vind je het wel echt leuk om wedstrijden te rijden? Je kan het ook gewoon niet doen natuurlijk. :)

Daantjuh_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:11

Hoi hoi!

Hier hetzelfde probleem gehad. Een week voor de wedstrijd al ziek. Wel 3 jaar lang! Wat ik mezelf nu geleerd heb is zo laat mogelijk me met een wedstrijd bezig houden. Als ik zaterdag 's middags wedstrijd had dan ging ik pas zaterdag ochtend vlechten. Al moest ik er om 6 uur uit, zolang ik me de dagen ervoor niet mee bezig hield dan ging het goed. En inderdaad die Rescue spray helpt niets...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:18

Waarom ben je zenuwachtig?/waarover?

Ik was eerste keer ooit zenuwachtig nu echt nooit meer. Iedereen weet het toch beter dus kan me niet bommen ;). Ik word net zo lief laatste als dat ik prijs heb, als ik maar fijn gereden heb en het paard wat geleerd.

Kortom verleg je focus, focus niet op "wat zal men denken" of "wat denkt de jury" of "ik moet een wp"....
Ga gewoon lekker rijden doe niet anders als thuis. Dan zal je nog geen wp hebben meteen maar je moet van die stress af en gewoon lekker gaan rijden... Pas dan aan wp-en gaan denken...

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:28

Heel herkenbaar voor mij. Ik heb jarenlang vreselijke wedstrijdangst gehad met bijhorende paniekaanvallen. Vorig jaar heb ik toch besloten om het een keer weer zelf te doen nadat ik een aantal mensen op mijn paard heb zien meedoen. Iemand raadde mij de Bach Rescue Spray aan, en die heb ik gebruikt. Het werkte bij mij dus wel hartstikke goed! Geen stress meer en nerveus was ik maar ietsje. Om mee te beginnen heb ik 2 A proefjes gereden (onofficieel), en werd 2x eerste met 199 en 252 punten (zie foto's in de link van mijn onderschrift). Nu met deze ervaring ga ik zeker vaker (onofficieel) rijden en dan gebruik ik zeker weer de spray!

Zidane2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:34

Heel herkenbaar dit! Ook ik ben nog steeds, na jarenlang wedstrijd rijden, zenuwachtig voor een wedstrijd. De ene keer is het erger dan de andere keer.
Ook ik gebruik de rescue spray, maar bij mij helpt deze ook niet echt.
Ik denk dat je deze spanning toch altijd zal blijven houden. Gewoon lekker op concour blijven gaan, proberen niet te druk maken en gewoon lekker rijden.

dietmdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 21:44

Ik ga binnenkort weer een onderlinge wedstrijd rijden, dus die zijn onofficieel. Hopen dat het wat beter gaat, want mijn paard kan het zo goed! En het is zo zonde dat ik het steeds weer verpest :(

@saskiakefie, ik vind wedstrijden rijden wel echt heel leuk. Ik heb ook wedstrijden gereden met een verzorgpony, en toen heb ik er ook nooit last van gehad.

@Ashley5760 ik heb 1 keer een wedstrijd gehad dat ik zo stijf stond van de spanning, dat mijn pony ook echt de bak door crossde. Ik heb toen half huilend, en super teleurgesteld afgegroet. Ik wilde zo graag dat het ging zoals thuis! Ik heb sinds dien al veel meer geleerd, en het rijden gaat ook stukken beter maar ik denk dat die keer echt een deuk in mijn kleine beetje zelfvertrouwen heeft gemaakt.

CheyenneDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:47

Ashley5760 schreef:
Waarom ben je zenuwachtig?/waarover?

Ik was eerste keer ooit zenuwachtig nu echt nooit meer. Iedereen weet het toch beter dus kan me niet bommen ;). Ik word net zo lief laatste als dat ik prijs heb, als ik maar fijn gereden heb en het paard wat geleerd.

Kortom verleg je focus, focus niet op "wat zal men denken" of "wat denkt de jury" of "ik moet een wp"....
Ga gewoon lekker rijden doe niet anders als thuis. Dan zal je nog geen wp hebben meteen maar je moet van die stress af en gewoon lekker gaan rijden... Pas dan aan wp-en gaan denken...

Daar geef ik je 100 % gelijk in , gewoon lekker rijden die wp komen er wel !

GwenEllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:01

Oefenen oefenen en nog eens oefenen, veel op wedstrijden gaan, ik heb het vroeger ook gehad met mijn vorige pony, was ik alijd zo zenuwachtig maar opgegeven moment word het normaal en is er niks meer aan de hand.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:48

Stop er dan mee. Wedstrijden horen voor de lol te zijn, wat voor plezier heb je er nou aan als je je beroerd voelt van de zenuwen.

Suzanne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:17

Je moet niet aan een wp denken, gewoon lekker rijden en na afloop zie je wel wat je punten zijn.
Eerst was ik ook voor elke wedstrijd zenuwachtig, nu alleen voor de belangrijke (zoals regiokampioenschappen enzo) en internationale wedstrijden. Maar als ik er dan opga, gaat het weg :)

Het helpt ook als je diep door je neus inhaalt, 2seconden ofzo vasthouden en weer rustig uitademen, dit paar minuutjes doen. Klinkt heel stom maar het wrkt wel!

skyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 01:56

Ik ben altijd zenuwachtig voor een wedstrijd, je kan dat niet geloven. Ik heb er nog een tijdje aan gedacht om geen wedstrijden meer te doen. Maar vanaf het moment dat ik dan begin te rijden, is het alsof ik in mijn eigen wereld ben en vergeet ik al de stress. Dat maakt het voor mij de moeite om te blijven wedstrijden doen.
Als je dat echter niet hebt en er totaal geen plezier aan beleeft moet je toch eens nadenken. Het moet leuk blijven he.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:10

Ik had er ook veel last van. Inmiddels al veel minder.

Ik schrijf er ook stukjes over. Dit is de laatste. Misschien heb je er wat aan!

http://www.paardenlifestyle.com/wedstrijdspanning/

Vanaf januari heb ik ook een pakket om mensen te helpen met het leren wedstrijd rijden. In een paar dagen leer je dan hoe je je het beste kan voorbereiden en wat je allemaal doet op de wedstrijd zelf.

De site komt eind december pas online dus ik kan je nog geen link geven, maar als je meer wilt weten moet je maar even een PB sturen :)

Veel succes!