niet onbeperkt ruwoer, deken of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabien88

niet onbeperkt ruwoer, deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 20:36

ik weet het, al heell heelll veel vragen over dekens wel of niet maar ik zag mijne er niet tussen staan.

Ik heb een draver van 4 jaar, vorige winter had hij (in begin) een regendeken om bij regen, later 24 uur regendeken en toen kouder werd een winterdeken 200 gr om. hij staat nu nog 24 uur buiten, en bij regen of erg natte ondergrond 's avonds in stal. later in seizoen 's avonds op stal.

Opzich ging het vorig jaar goed, maar nu wilden ik het eigenlijk zonder dekens proberen. lekker in zijn eigen vacht. Aangezien hij sinds 2 maanden zonder ijzers staat (wat goed gaat) had ik gelezen dat zonder dekens ook voor hoeven bevoordelijk is.
Ik ben mijn dus erg aan inlezen maar kom er niet helemaal uit.
Hij krijgt ruim voldoende ruwvoer, maar niet onbeperkt (2x per dag) Ik merk nu al als het regent en hij staar overdag daarin buiten dat hij ijs en ijskoud aanvoelt, zeker als nog een beetje waait. dan is het nog niet eens winter. bij droog weer gaat het goed, hij is goed bezig met aanmaken van de wintervacht.
Ik weet dat ze met onbeperkt eten zichzelf warm houden maar dit gaat helaas niet lukken/mogelijk.

maarja mijn vraag dus: Kan hij evengoed ondanks beperkt ruwvoer zonder dekens blijven staan, of is het beter als ik toch een deken omdoe? evt alleen regendeken bij regen?

voor info site of link naar tippic hor ik het nartuurlijk graag

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:50

Mijn paarden kunnen zich niet 24/7 volproppen, anders ploffen ze. Nadat het hooi op is, kunnen ze nog wel grasjes, takjes en blaadjes scharrelen. Het is een misverstand dat een paard 24/7 zich vol moet kunnen stoppen, ze moeten kunnen eten, dus niet op een kale paddock. Maar als het maar kleine beetjes zijn is dat juist goed; zo is dat bij wilde paarden ook.

Ik heb een arab en halfarab die zonder deken buitenstaan. Alleen als er absurd veel regen voorspeld wordt doe ik ze een regenjasje (ongevoerde regendeken) op.

meer info www.paardnatuurlijk.nl

Sabien88

Re: niet onbeperkt ruwoer, deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 20:54

paardnatuurlijk heb ik gelezen al idd! nu staan er nog wel wat restjes in de paddock (lees wat grassprietjes bladeren enz) maar naarmate het meer regent steeds minder tot niets. je ziet ze dan echt bij elkaar zoveel mogelijk uit de wind staan. koud te wezen en niet zo een beetje ook. dus vandaar dat ik toch twijfel, wat als ze niets meer te scharrelen hebben?

Speedster

Re: niet onbeperkt ruwoer, deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:37

Ik kan je alleen maar aanraden om naar je paard te blijven kijken. Staat hij zonder deken en valt hij in, kun je hem ofwel meer voeren, of een deken opdoen (of allebei). Ziet hij er gezond en blij uit en blijft hij op gewicht, is er niks aan de hand. Je kunt op internet nog zoveel lezen, het verschilt toch van paard tot paard.