Ervaringen herstellen polyester kap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wieze

Ervaringen herstellen polyester kap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 20:36

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het herstellen van de polyester kap van hun trailer. Of die het hebben uitbesteed aan een bedrijf.

Alle info is welkom. :)

Of heeft er iemand nog een 1,5 paards Henra TK 13 dak liggen? :D

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:42

wat mankeert er aan?

Wieze

Re: Ervaringen herstellen polyester kap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 22:09

Scheuren :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:16

dat vermoeden had ik wel, maar het ligt er nogal aan hoe diep en groot de scheuren zijn ;)

Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 22:30

Haha ok :D

Er zitten er twee achteraan, denk iets van 10cm per scheur daar waar de kap de 'hoek"om gaat en ze zijn helemaal door. Lijkt ons een vervelende plaats omdat het daar dus een hoek maakt.
Ik zal morgen eens foto's maken dat is wat duidelijker.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:41

Tuihanti schreef:
lammineren van scheuren:

1. eind van de scheur een gat boren om doorscheuring te voorkomen.
2. scheur in een zo vlak mogelijke v-vorm uitslijpen, gaat het makkelijkste met een slijpschijf
3. rond de scheur goed het materiaal opruwen.
4. bij het aanmengen van hars ca 1% verharder (norpol) toevoegen
5. Breng een laag hars, als eerste laag, aan. Leg er een glasmat op en impregneer deze met
hars. Herhaal deze procedure totdat er voldoende lagen zijn opgebracht. goed de lucht uit de hars drukken m.b.v. een harde roller.
6. kleine haarscheurtjes in de gelcoat-laag ook geheel wegschuren tot het polyester en repareren met plamuur of gelcoat.
7. strak maken en spuiten.

het klinkt best eenvoudig maar is wel knoeiwerk :) handschoenen aan en masker op. (bij het uitharden van polyseter-hars komt styreen vrij, zeer giftig!

Dit had ik er over geschreven:
Wat essentieel is bij polyesther is dat je heel goed schuurd.
De kraaienpoten in het polyesther heten sterren en is goed dat je daar niets aan doet.
Het kan wel, maar dan moet je ze helemaal weg schuren tot op het kale polyesther en daarna kan je
1: met polyesther repareren
2: met plamuur
De grotere scheur moet je goed schuren, ruim er om heen, daarna repareren met polyesther (afhankelijk van de plaats: 2 laagjes)
De mat (glasvezelmat) niet knippen maar scheuren en daarna de hars er over, deze heel goed laten uitharden, mag absoluut niet nat worden!!
Dan schuren en de coating er over, ook dit mag niet nat worden, totdat het is uitgehard.
Uithardingstijd hangt af van de buitentemperatuur, de hoeveelheid harder er in e.d..
Het lamineer voorschrift zal ook wel staan in een reparatiesetje.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:57

Die scheuren op de hoeken van het dak zijn lastig te repareren. Ze ontstaan vaak in daken die achteraan niet stevig genoeg zijn. als je ze gaat reparen dan zou ik aanbevelen om er een dakbeugel in te zetten anders heb je grote kans dat ze er binnen de kortste keren weer in zitten.De kap aan de binnenkant afschuren , met bv een staalborstel op de flex of boormachine,tot op het kale polyester en repareren met polyester. de buitenkant vlak maken met( polyester) plamuur.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:31

Mijn vorige trailer had ook een scheur in de polyester kap circa 10 centimeter vanaf de achterkant, dit gerepareerd maar door de slapheid van de trailerconstructie zat er binnen een paar maanden alweer een klein scheurtje in. Ondanks de dubbele matjes en strakke afwerking. De scheur werd langzaam steeds groter. Later de trailer weg gedaan omdat er nog meer aan mankeerde. Ik vermoed dus dat het in jou situatie lastig wordt om goed te repareren.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:14

Vandaar dat wat ik ooit heb geschreven een gat boren aan het eind van de scheur. daardoor worden de spanningen beter verdeeld.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:37

Mijn kap ook gat geboord, verder helemaal vast gezet met pop nagels.
Als in voorjaar mooi droog weer is gaan we hem plakken.
En er word een dak beugel ingelast.