Paniek aanvallen bij het vast staan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renate_

Paniek aanvallen bij het vast staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 20:34

Hoihoi,

Mijn paard heeft een paar nare ervaringen gehad met het vast staan waardoor hij al eerder helemaal in paniek is geraakt en zelf een keer de klip door midden heeft gebroken echt onvoorstelbaar..
Maar vanmiddag is dit dus weer gebeurd, ik zal het proberen zo duidelijk uit te leggen:
Ik had hem vast staan op de poets plaats en ik had een emmer op de grond gezet met slobber maar het touw was net iets te kort dus wou hem losmaken maar toen kwam hij met zijn hoofd omhoog en toen zat het touw zegmaar achter zijn oren dus had hij helemaal weinig ruimte dus raakte hij helemaal in paniek maar ik stond nog tussen hem en de muur toen heb ik geprobeerd het halster te grijpen en hem rustig te krijgen maar toen kreeg ik een kopstoot tegen m'n ribben aan dus kreeg ik geen lucht meer en ben ik naar achter gestapt eigenlijk vrijwel daarna heeft ie zijn hoofd los gekregen maar die arme jongen stond helemaal verstijft. Wat kan ik hieraan doen dit is al vaker gebeurd maar een paniek/ paarden knoop maakt hij zelf los.. en vaak sta ik niet bij zijn hoofd als dit gebeurd dus kan ik moeilijk de knoop los trekken..
Heeft iemand advies?

little_birdy

Re: Paniek aanvallen bij het vast staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:38

opnieuw leren vaststaan
eerst touw alleen door de ring halen en zelf vasthouden (kan ook met longeerlijn voorzichtigheid is geboden)
dan steeds iets kortermaken
raakt hij in paniek druk verlagen ,
en zo opnieuw aanleren

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:48

volgende keer gewoon achteruit gaan als hij echt in paniek is.... halster of het touw knappen wel..veel veiliger dan bij een paard in paniek blijven staan.

bij dat soort paarden maar ik het halster nooit ( de klip bij de keel)
als ze hangen gaat het heel snel gewoon over de oren.

en je kan hem een soort van vastzetten door het uiteinde zelf gewoon beethouden.

tip van little burty kan ook.

of gewoon niet meer vastzetten en opzadelen los in een box.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:51

cristiene dat is ook een goede ja !
er zijn ook van die gladde nylon halsters,
die schieten gewoon los ,
het verstelbare gedeelte zeg maar dat je kan verschuiven
dat gaat dan gewoon los,
dan heb je iig geen kapot halster

en weet je zeker dat het angst is ? is ze niet gewoon aan het uitproberen ?

Renate_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 20:53

little_birdy schreef:
cristiene dat is ook een goede ja !
er zijn ook van die gladde nylon halsters,
die schieten gewoon los ,
het verstelbare gedeelte zeg maar dat je kan verschuiven
dat gaat dan gewoon los,
dan heb je iig geen kapot halster

en weet je zeker dat het angst is ? is ze niet gewoon aan het uitproberen ?

ik heb liever niet dat ie los loopt want hij kan zo de weg op rennen.
Ja ik weet denk wel zeker dat het angst is hij is ook een keer op een ijzeren plaat gaan staan en toen ook helemaal door het lint gegaan

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:54

Niet vast zetten.. Laat hem eerst maar weer eens rustig vertrouwen opbouwen en zorg dat alles gelijk los schiet zodra er paniek is. Ik heb bij m'n pony ook heel wat halstertouwen door gesneden. Na enige tijd heb je ook door wanneer er paniek ontstaat en nu nog steeds na 10 jaar maak ik hem elke keer weer los wanneer ik denk ohoh..

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:56

Strotouwtjes ertussen doen, dus aan de boks een ouderwets strotouwtje, hier het touw doorheen. Gaat hij hangen dan breken deze touwtjes en kan hij in ieder geval geen schade oplopen achter zijn oren.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:59

leren om los te staan...zet mn paardjes nooit vast.....staan aan 4m touw die op de grond ligt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:10

Bij mijn merrie heb ik het opgegeven. Het gaat een hele tijd goed maar er kwam altijd een terugslag. Ze heeft pas op haar 11de een halster om gekregen en nooit geleerd om vast te staan. Het begint met een paniek reactie als ze voor haar gevoel te kort staat maar is direct weer rustig zodra ze zich los getrokken heeft. Maakt haar dan ook niet uit of ze daarbij achterover klapt of op haar snufferd gaat.

Ze heeft een hele tijd vast gestaan aan een zeugenband met zware ketting en 1ton sluitingen. Dat ging wel, omdat ze dan haar hoofd goed kon draaien en ze kwam ook echt niet los als ze toch ging hangen. Hierna kon ze wel weer een tijdje aan een halster staan maar het was altijd wachten op een paniek trigger en een terugslag.

Ik zet haar nu niet meer vast maar sla het touw gewoon een paar keer door de ring heen. Ze loopt niet weg en heeft voldoende rek om om zich heen te kunnen kijken.