Deze shet scheren of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marlies1996

Deze shet scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 16:30

Hallo,

Ongeveer een jaar geleden heb ik een shetlander gekregen die verwaarloosd was, omdat ze toen erg dik in de vacht zat werd ze in de herfst al niet meer droog van de regen, met gevolg regenschurft. Ook had ze ontzettend jeuk en schuurde ze zich helemaal open (oorzaak vlooien). We hebben toen besloten haar te scheren en onder dekens te zetten. Toen ze geschoren was kwam er een extreem lichte vacht, gewoon praktisch wit terwijl ze donkere vos is. Ook waren de haren ontzettend stug en hard. Dit bleek mogelijke watertekort als oorzaak te hebben. Qua dekens is het vorig jaar opzich best goed gegaan, ze heeft thuis weidegang met een inloopstal en er is een mogelijkheid om haar bij de buren in een gewone stal te zetten als het heel koud wordt. Momenteel zit ze super in haar vel en glimt ze ook behoorlijk, maar nu is de vraag of ik haar dit jaar weer zou scheren. Ik ben namelijk bang dat in de herfst de regenschurft ook weer een kans krijgt omdat de haargroei bij een shet gewoon erg dik is. Als we haar bijvoorbeeld nu al scheren heeft ze nog wel een kans om voor de extreme kou al weer een ietsjes dikker vachtje aan te maken zodat ze het zeker weten niet koud heeft. Ik hoop dan ook dat ze geen extreem lichte vacht onder vandaan krijgt en hoop dat dit ook weer goed is voor het haar (??). Zoals jullie wel kunnen lezen twijfel ik wel of het echt nodig is om te doen en zo ja wanneer..

Dus wat zouden jullie doen? Scheren of niet? zo ja, nu al of bijvoorbeeld pas over een maand?

Anoniem

Re: Deze shet scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:32

kan je niet niet scheren, en dan een ongevoerd regendekentje op doen als er weer een hele natte periode komt?

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:37

Ik scheer mijn harige shetjes ook niet, maar gooi als nodig wel een regendeken op zodat ze droog blijven.
(Ik vind het niet prettig om met een natte pony te werken.)

Marlies1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 16:46

Ja dat kan wel, alleen is dan een beetje probleem dat ze het echt super snel warm heeft, ze staat zelfs onder een vliegendekentje al te zweten bij nog niet eens zo'n heel warme dag. Daarom ben ik dus ook bang dat ze onder een deken het ook gauw warm heeft. Bovendien heb ik momenteel een 100g (niet waterdicht), een 200g waterdicht en een 300g waterdicht met afneembare hals, dus dan zou de mogelijkheid de 200g zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:01

en dan gewoon een 0 grams? regen bestendig, daar krijgen ze het ook niet warm van.. iig minder :)

Marlies1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 17:04

Die heb ik niet.. Er wordt zo nu en dan ook nog op gereden door een meisje, iemand ervaring met zweten?

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:09

@ frederieke, een shet met wintervacht en een ongevoerde deken!? aiii dat is vragen om problemen hoor.. dat word echt zweten met nog meer problemen tot gevolg...

mijn advies? scheren! en dan zodra de pony echt dik in zijn vacht komt... dat scheert het makkelijkst, en voorkomt dat je twee keer moet scheren... ik heb eerder ook een shet geschoren(is inmiddels verkocht) en dat deed ik dan zo rond eind november... dan zat hij mooi in zijn wintervacht, en kon er daarna gewoon een winterdekentje op.. nooit problemen gehad eigenlijk..

wat is je reden dan, waarom je niet zou scheren?! vooral als je pony al wat problemen heeft gehad, zou ik het gewoon doen.. je kunt goed controleren of ze op gewicht zijn en blijven.. de schurft heeft geen kans, en is anders zo behandeld.. het zweten is minder... alleen maar voordelen in mijn ogen...

Marlies1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 17:25

@keshia zit wat in, maar er is geen echt doorslaggevende reden waarom het echt zou moeten zeg maar, dus daarom twijfel ik. Zou je aanraden om nu al te gaan scheren zodat ze de deken al op kan en een klein vachtje kan aanmaken voor als het weer -20 gaat worden zoals afgelopen winter? Of toch nog even wachten tot oktober/november? 2e keer scheren zou opzich geen probleem zijn, vorige keer was ze zo braaf dat ze stond te slapen tijdens het scheren.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 22:06

ik zou nog even wachten, in feb is het vaak het koudst.. dan heeft je shet alweer een klein vachtje aangemaakt dan... maar ik zou na het scheren gewoon ongeveer 300 grams deken opleggen... stel dat je in jan of feb toch nog een keer moet scheren, dat geeft niks.. ik zou vooral de vacht niet te lang laten worden in combi met een deken... vooral als ze dan gaan zweten, dat is vragen om problemen... een shetje heeft het vaak niet zo koud na het scheren, met een 300 grams deken hoor.. dat gaat best!

dus als ik moest kiezen nu even wachten nog.. tot zeker november.. dan scheren.. zodra dat je ziet dat de shet het weer warm krijgt zou je nog een keer kunnen scheren.. ik deed de shet vaak in maart nog een keer.. dan had hij tegen de tijd dat het dan heet werd had hij een mooi zomervachtje en hoefde die dikke haren er niet meer af.. dus mijn advies: scheren in november en maart..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 22:11

als je nu nog geen last hebt van de vacht zou ik nog ff wachten tot het echt kouder is, inderdaad rond november ofzo. dan kun je meteen de 300 grams opdoen en die haren groeien best snel aan hoor :)

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:40

quote: @ frederieke, een shet met wintervacht en een ongevoerde deken!? aiii dat is vragen om problemen hoor.. dat word echt zweten met nog meer problemen tot gevolg...

Dat doe ik dus wel, zonder problemen. Ze zweten niet onder de deken.
In principe doe ik alleen een deken op bij regen, dus niet voor de kou. Ik gebruik een 0-grams regendeken.
In de wintermaanden doen we noodgedwongen minder met de ponies vanwege de kortere dagen en vaak slechter weer, maar als het kan wordt er toch wel mee gewerkt. Ook dat gaat goed met wintervacht en bij nat weer regendeken.