24/7 deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

24/7 deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 11:43

Hallo! Ik had een idee in m'n hoofd om mijn welshje volgende winter 24/7 met deken op te laten, zodat ik het trainen niet 'stop' hoef te zetten ivm hele dikke vacht. Maar nu vraag ik me af of je een pony wel 24/7 met deken(s) op te laten?

Ze is volgende maand 2,5 jr. En kan ik langzaam met de training beginnen, nu heb ik Bedacht dat ik haar laat scheren als de sneeuw weg ( en weg blijft) zodat ik vroeg verder kan gaan.

Wat vinden jullie?

Edit: ze staat 24/7 op een wei met schuilstal

Quir

Re: 24/7 deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:06

Ja hoor dat kan makkelijk, tenzij je slopers er bij hebt zitten. :)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 12:16

Oké :) mijn pony is zelf eerder de sloper!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:30

Bedoel je nou deze winter of volgende winter? Want ik denk niet dat het nodig is om deze winter al te scheren.. met 2,5 kan je toch nog niet zoveel doen dat het nodig is om te scheren. Voor volgend jaar zou ik eerst maar eens afwachten hoe hard je dan aan het trainen bent met je paard en adh daarvan bedenken of het nodig is om te scheren. Mijn paard heb ik vorig jaar voor het eerst geschoren, toen was hij al 8 jaar en het was pas in december omdat hij toen past last kreeg van al het haar.
Deken moet denk ik sowieso 24/7 om, anders zijn het wel hele grote temperatuur verschillen voor je paard.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:35

Met een 2,5 jarige train je als het goed is nog niet op zo'n manier dat hij bezweet raakt. Ik zou het nog een jaartje aankijken als ik jou was.
Als je nou merkt dat ze last krijgt van haar dikke vacht wanneer je het trainen gaat opbouwen, kan je het volgend jaar anders aanpakken.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 12:40

@_suus19_: ik bedoel dit voorjaar laten scheren, en dat ze deze winter nog gewoon in haar vacht
Mag blijven rondlopen, en dan volgende winter scheren en dat ze met deken op staat. Maar je hebt gelijk! Het is toch een goed idee om eerst te kijken hoe vaak en hoe veel ik train.
Afgelopen voorjaar kwam ze redelijk moeilijk uit haar vacht, maar dat kan ook komen omdat het zo vroeg al heel erg warm was.

@NiKip: dat is ook niet mijn bedoeling :) maar ik ben bang dat als ze zo'n dikke vacht heeft ze veel te snel gaat zweten, en dat ik daarom in het voorjaar haar wil laten scheren