paard volledig in paniek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

missannie

paard volledig in paniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 16:09

wie kan mij helpen of heeft een verklaring voor het idiote gedrag van mij paard. ze staat sinds het voorjaar al op een landje naast een heg en een maisveld. aan de andere zijde zit een sloot en draadje met een ander paard ernaast. nu kan mijn paard goed alleen. sinds drie weken wil ze slecht het land en heeeel hard er uit. terwijl ze voorheen met een slap touwtje achter je aan liep. nu moet je haar het land op trekken bijna ze wil echt niet en als je haar er nu uit haalt spurt ze langs (over ) je heen. nu is ze deze week al drie keer door de draden heen gegaan gelukkig geen wonden oid. paarden wisselen is geen mogelijkheid elk paard heeft een eigenlandje en de combinaties naast elkaar gaan nu goed voor heen veel meppen en gillen dat is nu goed en willen we graag zo houden.
waar kan dat gekke paard ineens zo bang voor zijn er is zover wij weten is er niets raars gebeurt met de heg of de mais. ook met rijden is ineens van alles eng bedankt voor het lezen

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 18:09

Voor dat 'idiote' gedrag is altijd een verklaring. Heeft ze wat mee gemaakt waar door ze heel onrustig of angstig is geworden? Ze is dus moeilijk te halen uit de weide. Als ze slecht gedrag vertoond, zal ik een zweepje mee nemen om te laten zien dat jij de baas bent. Als jij haar met rust laat als ze niet uit de wei gehaald wilt worden, krijgt zij haar zin. Dat mag niet.

Ook als ze uit de weide gaat zeg je van te voren met een lage stem 'Hoo' en probeer zelf wat rustiger te lopen waar door je paard ook wat rustiger gaat lopen. Zo niet en niks helpt, zal ik hulp gaan zoeken. Want als je dit elke keer weer toe laat, dan gaat je paard dat iedere keer doen, en dat wil je gewoon niet. Onze merrie's ( bij mijn Shetlander is het niet echt erg, want die kan ik nog tegen houden als die probeert harder te gaan als mij) gaan soms ook als een speer uit de weide. Ik zeg altijd 'hoo' met een rustige en lage stem en loop zelf iets langzamer, zelf is de oorzaak daar van, en die wist ik al van begin af aan. Dat ze willen eten, of al weten dat ze rond de zomer om 8 uur naar binnen gaan en dat weten ze. Dan wachten ze daar en als ze eenmaal der uit gehaald worden, draven ze meestal der uit. Misschien wilt jou paard juist uit de weide wegens een oorzaak dat ze in stal wil zijn of juist elke dag iets mee maakt waar door ze gewoon bang word. Ik weet het niet, ik ken je paard niet dus weet ik ook niet precies wat ze elke dag mee beleeft ;)

Ik wens je veel succes

HippoLogic

Re: paard volledig in paniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 05:42

Kennelijk kan je paard niet goed alleen of niet goed met het buurpaard. Kan zo maar zijn dat ze het alleenzijn ineens zat zijn, terwijl het voorheen 'geen probleem' leek.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 06:04

Het mais staat heel hoog nu. Misschien maakt het hem onrustig dat hij daar nu niet overheen kan kijken.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:38

Mijn paard is sinds vorige week ook bang voor het maisveld. Het staat heel hoog zoals Janouk ookal schrijft. Sommige paarden snappen de verandering niet of vertrouwen niet. Wacht tot de oogst, kijk of er wat veranderd.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 23:56

Kan ook zijn dat er mensen door de mais lopen waardoor het niet vertrouwd lijkt voor het paard.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 00:24

Jep Mais is een grappig gewas, en paarden kunnen er idd panisch van worden, heb ik ook al meegemaakt. Het ruisen ervan, mss idd iemand die erdoorheen gelopen is waar ze van geschrokken is :j Mais geeft soms vreemde effecten, die van mij reageren er ook behoorlijk op. Ik zou idd even afwachten wat er gebeurd als de mais eraf is. Zal wel niet lang meer duren.

Solanos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:12

Hoi Missannie,

Mijn vermoeden is ook dat je paard ergens heel erg van geschrokken is. Of het mais is, zou kunnen, maar het mais staat niet van de een op andere dag 2 meter hoog naast de wei ;-). Hier kunnen ze makkelijk aan wennen. Maar dat ze erg geschrokken is van bv iemand die uit het mais gekomen is, vind ik een logische verklaring. Of misschien hebben langslopende personen haar wel vreselijk gepest (misschien wel geslagen) en dingen in de wei gegooid. Of misschien een hond die haar niet met rust liet. Heel lastig, want je hebt niet de mogelijkheid om haar even ergens anders te "stallen". Het weer rustig opbouwen in die wei zou het beste zijn, als dat zou kunnen. Hopelijk kun je achterhalen wat haar zo van streek maakt. SUCCES!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:22

Geen idee wat het is maar ik moest ook meteen aan het mais denken. Een jaar geleden ongeveer om deze tijd werden mijn paard en de paarden in zijn groepje ook ineens bang voor het stuk wei bij de aangrenzende maisakker. Het mysterie is nooit opgehelderd.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:30

Ik zou het niet proberen op te lossen met een zweepje in de hand. Er is iets gebeurd waardoor ze de wei niet in wil en erg graag er weer uit. het kan van alles zijn, zoals inderdaad mensen in het mais, misschien een ree of een hond. Hebben jullie zicht op de weides, dat je kan zien als er bijv een hond door de wei loopt? Ze is ergens van geschrokken, maar wat? Succes met het oplossen. Ik zou er niet teveel aandacht aan besteden. Haar gewoon in de wei zetten en vooral rustig blijven bij het eruit halen. Zo min mogelijk op reageren en zelf rustig blijven. Wel balen dat ze door de draden gaat. Lastig probleem.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:34

Er loopt heel vaak wild door het mais;) Herten, reeen enz;) Mijn paard heeft dat thuis ook heel erg panisch voor een stukje bosje omdat hij een keer goed geschrokken is van een kudde herten door de tuin. Die hoek blijft eng;)

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:36

Vind t wel heel raar hoor....zelfs door draden heen gaan...tot 3x toe.....best zorgwekkend....als t zelfs tot na de oogst blijft.....andere plek/stal?

Idd ms een hert....was op pad met mn paard. Ik zag t hert mn paard niet.....hert weg, maar er hing nog een geurspoor...niet normaal hoe mn paard daarop reageerde!!!! nog erger dan als er een trekker voorbij gaat...

missannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 19:05

bedankt voor de reacties allemaal ondertussen zijn we een tijdje verder en gaat ze nu eindelijk niet meer door de draden. ons land ligt achter het erf en kunnen geen vreemde mensen langs of bij komen. ook is er bij ons geen wild als reeen oid. mijn schoonvader en vriend lopen wel eens in de mais maar pas als de paarden binnen zijn.
een optie voor een andere stal is er niet ze blijft gewoon thuis ik ga haar niet verhuizen omdat ze ineens bang is. ze heeft al haar hele leven op de boerderij gestaan en dat zal ze ook wel blijven. ik ben vorige week even een rondje langs de weg geweest en ze ging niet voorbij haar landje tot stijgeren aan toe dit heeft ze nooit eerder gedaan. ik ben afgestapt heb haar aan de hand ervoorbij gekregen door tegen haar te praten dit ging redelijk grote boog en allemaal wachtende auto's. nadat ze erlangs was beloond en op gestapt. verder geen probleem gehad.
nu vanavond ging ze eerder naar binnen dan normaal en deed ze weer gestoord. met een lage stem praten helpt niet zelf rustig lopen reageerd ze niet echt op ze wijkt aan een touwtje en gaat snurken en blazen. als ze alleen is of met de andere paarden geeft geen verschil. ik heb haar nog wel op het landje van het paard van me schoonvader gezet daar was niets aan de hand ze kwam rustig naar me toe kon het hek openmaken en ze bleef weer ouderwest braaf wachten. het is helaas geen mogelijkheid om haar daar te laten staan omdat het paard van me schoonvader niet te veel gras mag hebben. ze komt nu nog maar een paar uur buiten en ik hoop dat het goed komt. allemaal heel erg bedankt voor het meedenken en het lezen en sorry voor het lange verhaal

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:48

Paard blijft een kuddedier en ik heb zelf meerdere keren meegemaakt dat mensen hun paard solitair houden en dat voor kortere of zelfs langere tijd goed lijkt te gaan, maar dan de eenzaamheid toch zat zijn.
Als er iets is dat in het mais geruis veroorzaakt is het voor een kudde/vluchtdier helemaal vreselijk om alleen te zijn. Ik denk dat je paard dan ook niet meer durft te slapen en dat kan ook stress veroorzaken.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:07

De angst die je beschrijft komt op mij bijna traumatisch over. Het is erg moeilijk om naar de oorzaak te raden, het kan van alles zijn. Het lijkt me echter geen goed plan om als ze zo angstig is, haar alleen op die wei te zetten. Als je ik je goed begrijp staat je paard alleen in die wei? Paarden zijn kuddedieren en het is dus erg belangrijk voor ze om contact te hebben met soortgenoten. Zeker in het geval van angst zijn soortgenoten van groot belang. Er is een grote kans dat als je haar bij andere paarden zet dat de angst zal afnemen. Paarden zijn wel vaker banger/schrikachtiger wanneer ze helemaal alleen in de wei staan.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:01

Wat ik uit het verhaal begrepen heb, staat het paard wel alleen, maar wel met andere paarden ernaast. Dus niet helemaal alleen. Op onze vorige stal werd dat ook zo gedaan: alle paarden alleen op een stuk wei, maar wel met een buurpaard ernaast zodat ze wel contact konden maken en ook weer weg konden als ze het niet wilde. Dit werkte best goed hoor. Ze konden spelen en kroelen, maar ook rustig alleen grazen.