Zelf scheren.. Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Zelf scheren.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 20:39

Hallo allemaal,

Vorige jaar heb ik mijn pony laten scheren, maar dit jaar wil ik het eigenlijk zelf gaan doen. Althans, proberen :+ Moet het toch ooit leren. Maar hoe doe je dat de eerste keer? En hoe zorg je voor zo min mogelijk strepen? :') Ben zo bang dat ik hem verpruts haha..

Alvast bedankt :)

Siepie

Re: Zelf scheren.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:40

Het is opzich niet zo moeilijk, je moet proberen zo lang mogelijke halen te maken, goed tegen de haren in en vooral rust nemen en er de tijd voor nemen, niet haasten.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:41

ik denk dat het de eerste x nooit lukt zonder strepen.. en wil je het goed leren dan moet je toch oefenen. Dus gewoon lekker gaan doen.. haar groeit ook weer aan dus de strepen zijn dan ook zo weer weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:42

Gewoon doen :j
Als je gezien hebt hoe het moet, is het daarna echt een kwestie van proberen. De eerste keer is het vast niet heel strak, maar het is ook echt niet heel ingewikkeld.

Als je onzeker bent zou je aan een ervarener iemand kunnen vragen of je nog een keertje mee kan kijken, zodat je nog wat vragen kan stellen, en daarna pas zelf aan de gang.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:44

Je banen goed overlappen en met eventuele strepen nog een x haaks er overheen scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:36

Rij je wedstrijden? Zoniet, gewoon doen. Zorg dat je messen goed geslepen zijn en je paard rustig is. Iemand de eerste keer er bij hebben is wel zo handig, al is het maar om borstels oid aan te geven. Zorg dat je vaak genoeg olie toe voegt en even de messen schoon maakt. Bereid ook goed voor, zorg dat je alles bij de hand hebt en weet welk model je gaat scheren. (Persoonlijk zou ik nooit de rug kaal doen, daar waar het zadel komt) Goed tegen de haren in, lange halen maken en de banen laten overlappen. Strepen kun je nog een keer haaks over heen scheren. Als je helemaal klaar denkt te zijn even een borstel er over heen en heel goed controleren of er niet iets is over geslagen.

Je leert het toch het beste door het gewoon zelf te doen, dan maar streperig dat groeit toch wel weer aan. :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:51

Neem er inderdaad de tijd voor. Lekkere bak hooi voor de neus van je paard, dat maakt dat het voor je paard ook fijner is om zo lang stil te moeten staan. Verder banen inderdaad laten overlappen, en zorgen dan je een uur na het scheren nog een keer kijkt om er eventueel nog een keer overheen te gaan. Na een tijdje "zie" je de banen niet meer, gewoon omdat je teveel haren voor je ogen hebt gehad. Na een uurtje zie je meteen wat niet goed genoeg is, daar kun je dan weer overheen.

Verder zorgen dat de messen goed scherp zijn, en dat de machine goed in de olie blijft staan.

En zorg dat je je paard niet eerst rechts helemaal klaar hebt, en je geen puf meer hebt voor links. Dus probeer links en rechts een beetje tegelijkertijd op te laten gaan, als je dan tussendoor zou stoppen om het de dag daarna af te maken, heb je in ieder geval een paard dat links en rechts op dezelfde plekken warm/koud is :+ Dus bijvoorbeeld eerst links het lijf, rechts het lijf, dan links benen en rechts benen (als je het hele paard gaat scheren)

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:00

Stoppen tussendoor?! Wel nee gewoon relaxed afmaken. Meeste tips zijn al gegeven scherpe messen, olie, tegen haren in... zorg dat je iets aanhebt dat ''dicht'' qua stof is dus niets wolligs ofzo want MEN wat gaan die kriebelhaartjes in je kleren zitten! _-:( verder begin ik vrij snel aan het hoofd omdat apparaten toch vrij snel warm worden en de mijne dan hoofd scheren echt niet leuk vind :(:) dus gewoon doen!!! :D succes +:)+

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:01

Toen ik mijn paard voor het eerst zelf schoor ben ik begonnen bij de achterhand en toen langzaam richting hoofd;
altijd tegen de haren in, en ik heb eerst het lijf gedaan en toen de benen, daarna kan je eventuele strepen
nog wegscheren. Houd regelmatig even pauze zodat het apparaat niet oververhit en olie hem regelmatig..
Veel plezier (ik vond het erg leuk om te doen, mijn huidige paard hoef ik niet te scheren, die heeft nauwelijks wintervacht)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:19

Tip 1: Trek iets van een gladde stof aan, een trainingsbroek en een trainings jasje ofzo. De haren gaan overal inzitten en een gladde stof klop je zo af en dan in de wasmachine.

Tip 2: Was je paard helemaal met dreft een dag ervoor. Schone haren scheren makkelijker dus minder strepen. Dreft ontvet en er zit een hoop huidvet op je paard wat in het de scheer machine gaat zitten.

Tip 3: De benen en het hoofd is het meeste werk en kost echt tijd. Ik heb zelf slechte knieen dus begin daarmee zodat ik het langer volhoud. (mijn paard is braaf, paarden die het niet kennen op de zijkant beginnen) Dan de buik en de rest van het paard.

Tip 4: Doe vlechtjes in de manen, dan zie je beter waar de manen zitten, en scheer je ze er niet af. Bij de manenkam laat ik altijd aan de 'niet manenkant' een halve cm zitten, zodat je een mooie rechte baan krijgt en de manen er niet afscheert. Veel mensen gaan van bovenaf de manenkam scheren, dat wordt nooit mooi.

Tip 5: Het zadelplekje is lastig, scheer aan 1 kant de gewenste vorm. Zorg dat het gelijk is en ga op een krukje staan om op de rug te kijken, maak een begin aan de andere zijde zodat de de afstand weet van het zadelplekje. Niet te groot, er mag geen haar onder je dekje weg komen.

Tip 6: Tussen de voorbenen is lastig scheren bij die 'rimpels' ik ben kieskeurig en al het haar moet eraf, laat iemand de benen optillen en naar voren trekken zodat je bij die gekke plukjes kan.

Tip 7: Boven de staartwortel scheer je een driehoekje, voor een nette afwerking.

Tip 8: Borstel je paard tussendoor met een borstel met lange haren, zodat je de losse haren eraf krijgt en ziet wat je vergeten bent. Het scheer apparaat kan ook afkoelen in die tijd.

Tip 9: Tussentijds het apparaat schoonmaken en olie erop doen.

Tip 10: het paard na het scheren goed nalopen of je alles gehad hebt.

Tip 11: Ik was het paard na het scheren ook weer met warm water en dreft, het paard zit vol met huidvet ookal heb je ervoor ook gewassen en dat komt aan de binnenzijde van de deken komt waardoor de deken plakkerig wordt. Het paard glanst na het wassen ook weer. Héél dik inpakken na het wassen! Want mijne staat altijd te rillen op de benen tijdens het wassen, niet zo gek als ze oppeens naakt zijn.

Succes!!

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:21

Donna89 schreef:
ik denk dat het de eerste x nooit lukt zonder strepen.. en wil je het goed leren dan moet je toch oefenen. Dus gewoon lekker gaan doen.. haar groeit ook weer aan dus de strepen zijn dan ook zo weer weg

Zeg nooit nooit, heb mijn paard vorig jaar zelf gedaan en die was superstrak!

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 11:26

Iedereen super bedankt voor de tips! :D

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:27

Die van mij was de eerste keer ook mooi gelukt, maar je moet de tijd nemen! Een goed scheerapparaat doet ook erg veel.

Alleen langs de manenkam vind ik erg moeilijk. Zeker omdat die van mij daar weerborstels heeft dus dan krijg je dat nooit mooi strak.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:45

Dreft wassen zou ik zelf nooit doen niet echt goed voor de huid lijkt mij en als je een Echt dikke vacht hebt is ie ook nooit helemaal droog in 1 dag. In vlechten doe ik idd ook en let dan op bij de voor pluk, mijne deed een x hoofd opeens naar beneden (schuur beweging) omdat ie t lekker vond en toen was er een stuk pluk weg :o

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:46

Ik deed ook altijd oordopjes in, na een tijdje ging het altijd een beetje fluiten en ook na het scheren had ik dan fluitoren. Met de dopjes geen last meer.

Spijkerbroek blijven haartjes ook niet zo op hangen, maar verder had ik idd scheerkleren die ik elk jaar gebruikte, tot een oude BH aan toe, die haartjes gaan echt overal in! Gelukkig maakt mijn huidige paard niet zo'n berenvacht aan.

Voor de benen moet je ongeveer net zoveel tijd rekenen als voor het lijf. Ik liet het paard tussendoor ook nog even in de stal om te plassen. Sommige moeten van de spanning wel eens een plas doen. Verder idd gewoon oefenen. Is het paard al eerder geschoren en was hij toen braaf? Dat scheelt al de helft :)
Er is ook een boekje te koop over scheren, zou je eens bij Mediaboek moeten kijken.

Veel succes ermee!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:49

Ik scheer heel snel dus stop nooit tussendoor.
Ik draag een regenjas,pet en rainlegs.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:25

ik heb een aantal jaren samen met iemand paarden geschoren en nu doe ik alleen m`n eigen paard nog.

de de dag (avond) voor het scheren haal ik over de grote gedeeltes een lauwwarme spons en de benen was ik met shampoo en houd de stal extra goed schoon. als ik nog helemaal geen dek op heb gehad (soms begin je al met een regendek voor het scheren) doe ik voor 1 nacht een zomerdek op om m`n paard 'schoon" te houden.

de volgende dag zorg ik er voor dat de messen goed zijn (dat doe je de week ervoor al) genoeg olie, borstel, lap, spiritus, halster evt rustgevend middel, touw en een fleecedekentje voor de geschoren gedeeltes.
ik teken met houtskool wat ik laat zitten en dan begin ik van voor naar achteren tegen de haren in. en ik doe altijd een regenpak aan want die haartjes bluuuh.
de lap en spiritus is voor na het scheren, dan haal ik dar over m`n paard heen want dat verwijdert het huidvet nog extra.
heerlijk als het weer zover is! eind oktober scheer ik en half dec nog een keer.
succes

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:15

waarvoor ik nog wel eens wordt gebeld als noodhulp ;), zorg voor een extra set messen. Dat kan soms veel teleurstelling voorkomen. Een messenset kan van de ene op de andere baan bot zijn, gevolg is vaak dat mensen de messen (te) hard gaan aandraaien waardoor de messen warm worden (springerige paarden ) of de machine warm loopt...einde verhaal.

Denk dat verder wel heel veel tips zijn gegeven. Tegen baantjes vind ik zelf het volgende goed werken; als ik het paard helemaal geschoren heb, een keer goed poetsen en dan de scheermachine een kwartslag draaien en zo nog een keer over de eventuele strepen gaan. Als je weer meegaat met je banen, gaan ze er vaak nog niet af, maar op deze manier wel.

Eventueel een opscheermachine voor de lastige plekken (oren, tussen de voorbenen, kootjes, weerborstige manenkammen).

Succes ermee!