Ik wilde voor mijn Anglo Arabier ( paspoort van NRPS ) graag een wedstrijdnaam aanhouden, maar hoorde van meerdere vriendinnen dat die naam perséé moet beginnen met een voorgeschreven letter. Is dit waar? Zo ja, hoe weet ik bij welk jaar welke letter hoort?
Alvast bedankt! Groetjes, Marlissa
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 13-09-12 19:56
Nee, een wedstrijdnaam heeft niets van doen met de regels van een stamboeknaam, voor een wedstrijdnaam ben je vrij in keuze.
Oke, en hoe kan ik weten of de stamboeknaam klopt?
Kabouterdans
Geplaatst: 13-09-12 20:22
MarZarascha schreef:
Oke, en hoe kan ik weten of de stamboeknaam klopt?
Staat op stb papier NRPS.
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 13-09-12 20:30
Als het NRPS een stamboekpapier met die naam heeft uitgegeven kun je er vanuit gaan dat de naam klopt, anders keurt het stamboek de naam niet goed en krijgt het dier dat papier niet met die naam. De regel bij het NRPS is dat de naam van een hengstveulen met dezelfde letter moet beginnen als de naam van de vader. Voor merries maakt het niets uit en is de naamgeving vrij. Welk jaar het dier geboren is maakt dus niet uit, dat is weer bij het KWPN.
Heeft het dier ook echt stamboekpapieren of alleen een paspoort van het NRPS? NRPS kan ook opgetreden zijn als paspoort uitgevende instantie, een paspoort wil nog niet zeggen dat het een NRPS stamboekpapier is.
Nee, volgensmij heeft ze geen NRPS stamboekpapier. Mijn paardje is een merrie, dus dan hoef ik daar sowieso niet op te letten. Heb bij het kopen ook alleen het paspoort meegekregen, dus ik denk niet dat ze ergens echt bij ingeschreven is..