Voor het eerst geen binnenbak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Birgit__

Voor het eerst geen binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 09:57

Hallo :wave:

Ik ben 1 juli van stal verhuisd en ik ben echt blij met mijn nieuwe stalling. Altijd lekker op het gras, óók in de winter. Ik heb een fijne buitenbak en kan uren in het bos ronddwalen. Maar op mijn vorige stal had ik een binnenbak en nu niet.. Opzich vind ik dit helemaal geen ramp, maar ik ben gewoon benieuwd hoe jullie dit aanpakken? Want eerlijk is eerlijk... Ik ben wel een beetje een 'mooi weer-ruiter'.

Als het bijvoorbeeld een week lang alleen maar regent, in de herfst bijvoorbeeld, zadelen jullie dan toch je paard op om te rijden? Of krijgt je paard dan vrij?
Als het vriest of als er sneeuw ligt, is het dan erg/vervelend om je paard een langere tijd niet te rijden?

Ik zou graag willen weten hoe jullie dit aanpakken :)

Alvast bedankt!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:00

tuurlijk zadel je gewoon je paard en ga je rijden, waarom niet? In de winter kun je nog altijd sneeuwbeslag nemen en met sneeuw gewoon rijden ( of helemaal geen ijzers er onder).
is het een goede buitenbak? of vrij nat in de winter? Mocht de bak niet goed zijn tijdens de natte periodes, dan kun je natuurlijk je rijden afbouwen en bijvoorbeeld 2 x pw het bos in gaan...en als het echt glad is,kun je rustig een week niet rijden...je paard gaat toch elke dag naar buiten?

ik heb helemaal geen bak ( nog niet) en als er 1 komt, wordt t een goede buitenbak...dan wordt ik ook nat....nu gaan we met de trailer wel eens naar een binnenbak,en rijd ik in het bos. maar wil met mn (nu) 4 jarige wel op concours volgend jaar,dus blijf ik rijden.

Birgit__

Re: Voor het eerst geen binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 10:05

Bedant voor je reactie :)

De bak heeft sinds kort een nieuwe (fijne) bodem, dus wordt nog even afwachten hoe die er uit gaat zien. Als het nu 3 dagen achter elkaar flink regent is de bak wel redelijk nat, maar hij is snel weer droog.

Speciaal beslag gaat niet lukken, want die van mij gaat en kan niet op ijzers. Gelukkig zijn zowel ik als mijn pony echte bos-liefhebbers dus dat kunnen we lekker blijven doen.

Ik heb bij mijn huidige rijvereniging wel een binnenbak, maar beschik helaas niet over een trailer..

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:05

Ik heb ook geen binnenbak
Mijn ervaring is dat als het regent, dit vaak niet hele dagen aan 1 stuk door is :n
Probeer buienradar beetje in de gaten te houden en beetje rekening te houden wanneer het beetje droog is.
Ik heb rainlegs gekocht en een goede jas, en doe deze vaak wel bij voorbaat om
Als ik rij en het gaat regenen rij ik door
maar als ik moet opstappen met al regen... dan wacht ik liever even tot de bui over is :o

Mogen ze met de sneeuw/vrieskou op de wei?
Dan is vaak beweging extra niet echt noodzakelijk
Anders kan je misschien wandelen, of idd sneeuwijzers eronder laten zetten...
Het is echt te doen hoor zonder binnenbak :))
valt reuze mee :D

*zie dat je geen ijzers mag/kan hebben

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 10:07

Fijn dat het zonder binnenbak ook te doen is :D

Hier gaan zo ook met sneeuw en vrieskou gewoon naar buiten, heerlijk :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:13

Je kunt het rijden in de winter dan rustig iets afbouwen :)

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:14

Ik rijd door weer en wind :j Ik heb altijd alleen een buitenbak gehad en ben niet anders gewend. Ik ben te fanatiek om gedurende een paar weken/maanden mijn training geheel neer te leggen omdat het regent of waait.
Kwestie van goed kleden, eventueel droge kleding mee en inderdaad om de buien heen proberen te plannen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:14

Wij hebben ook alleen een buitenbak. In de winter rij ik wel wat minder. Als de bak bevroren is bijvoorbeeld. Dan rij ik in het weekend buiten (als het bos niet óók bevroren is) en soms rij ik naar een manege in de buurt of ik wandel op de verharde paden. Als er een dik pak sneeuw ligt, rij ik overal. Práchtig die ritjes in de sneeuw. Daarbij staan mijn jongens 24/7h buiten dus ze krijgen een vacht waar je U tegen zegt :D. Ik vind het eerlijk gezegd ook wel lekker om het rijden in de winter iets 'luchtiger' te houden. Dan heb ik ook weer eens meer tijd voor andere dingen en laad ik weer helemaal op voor het rijseizoen ;).

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:16

Als de bak van goede kwaliteit is en een netjes onderhouden wordt, kun je er als het goed is 360+ dagen per jaar in rijden :)
Toen ik verplaatste van stal met 2 binnenbakken naar stal met alleen een (geweldige!) buitenbak, was ik ook bang voor slecht weer. Maar het leuke van Nederland is dat het vaak wel somber weer is, maar dat het zelden meer dan een halve dag regent. Zelfs met dat vreselijke herfstweer heb je vaak wel dat het een paar uurtjes droog is (en is dat niet vandaag, dan wel morgen).

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:18

Yessy schreef:
Als de bak van goede kwaliteit is en een netjes onderhouden wordt, kun je er als het goed is 360+ dagen per jaar in rijden :)
Toen ik verplaatste van stal met 2 binnenbakken naar stal met alleen een (geweldige!) buitenbak, was ik ook bang voor slecht weer. Maar het leuke van Nederland is dat het vaak wel somber weer is, maar dat het zelden meer dan een halve dag regent. Zelfs met dat vreselijke herfstweer heb je vaak wel dat het een paar uurtjes droog is (en is dat niet vandaag, dan wel morgen).

Dat is wel afhankelijk van sneeuw (denk ik). Onze bak wordt super onder houden en ik heb ook met vorst kunnen rijden. Hij werd iets harder met -10, maar doordat hij vlak was kon je prima rijden.
Alleen aan sneeuw is weinig te doen met een buitenbak.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:21

Ik heb ook geen binnenbak, en rij in principe het hele jaar door.
Sommige dagen als het echt met bakken uit de hemel komt, dan ga ik er echt niet op.
Maar toch valt dat mee, hoe vaak dat is, hoor!
Het is wat Yessy zegt, soms kun je net tussen de buien door rijden.

Als de bak is bevroren of te nat is, rij ik alleen langs de weg of in het bos.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:35

Hier ook geen binnenbak! Maar hebben wij ook geen enkel probleem mee. Hebben wel een erg sneldrogende bak, nooit plassen of iets dergelijk! Nét voor het gaat vriezen slepen we de bak vlak zodat hij vlak invriest. Dan kunnen we rijden bij vrieskou, juist galopperen doe ik dan niet. Als het daarop sneeuwt, dan kunnen we de losse sneeuw gewoon naar een plek in het midden vegen, daar ligt dan een berg sneeuw maar we kunnen wel nog rijden! In de regen rijden we ook gewoon, regen+kou = paarden regendekentje op en jezelf ook goed inpakken. Zelf lesgeven aan beginnertjes doe ik in de gietende regen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:22

Mijn pony gaat in de winter inderdaad op sneeuwbeslag en ik heb een goede regenjas op stal hangen en een waterafstotende rijbroek.

Als het stortregent is de motivatie iets minder, dan kan het zijn dat ik een keer extra longeer ofzo, ipv gaan rijden. En ik rijd met stortregen liever in het bos dan in de bak, fanatiek dressuur tijdens regen werkt voor mij niet, ik kan dan gewoon niet fanatiek zijn.
Maar lekker in het bos kilometers maken gaat prima met de juiste kleding.

Nu hebben wij ook nog wel de luxe van een overdekte paddock, waar je je paard los kunt gooien (longeren wordt lastig, er staat een paal in het midden, het is een soort tent) en hij lekker in droog zand kan rollen.
Maar ik probeer die zo min mogelijk te gebruiken, want ik word er zelf altijd duizelig in.

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:25

Ik heb ook alleen een buitenbak, met slecht weer staat mijn paard evengoed de hele dag buiten (soms met regenjas) en probeer ik zodra het droog is even te rijden, als de bak blank staat gaan we lekker het bos in of de polder in, ik ben ook meer een mooi weer ruiter, mijn paard staat zoveel mogelijk buiten en dan heb ik gewoon pech gehad en rij ik niet.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:28

SplashIsLief schreef:
Ik rijd door weer en wind :j Ik heb altijd alleen een buitenbak gehad en ben niet anders gewend. Ik ben te fanatiek om gedurende een paar weken/maanden mijn training geheel neer te leggen omdat het regent of waait.
Kwestie van goed kleden, eventueel droge kleding mee en inderdaad om de buien heen proberen te plannen.

Sluit ik me bij aan!
Alleen als de bodem echt bevroren is rijd ik niet in mijn bak. Maar dan kan ik meestal bij iemand in de binnenbak rijden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:30

Ik heb altijd al alleen buitenbak gehad buiten haha.

Als het echt vriest rijd ik ze idd niet en krijgen ze maar vrij. Als de grond goed te doen is rijd ik gewoon, maar longeer in de winter ook best veel :j

Ik mag wel de giga grote binnenbak van de vereniging gebruiken overdag maar da's toch weer 20/25 min rijden en ga ik alleen heen als thuis echt de bak te hard is en ik echt ff extra zou willen trainen.
Heb nml wel 2x per week les (maandag men-les en woensdag ohz les) dus ze krijgen dan wel beweging, maar als het echt keihard regend ga ik niet rijden, tenzij ik er al opzit, dan boeit het me niet meer dat ik nat regen.
Maar het is ook wel eens voorgekomen dat ze idd een week lang alleen maar op de wei stonden ivm sneeuw/ijzel enz. (bij ons word de weg niet gestrooid en is levensgevaarlijk dan met trailer over de weg)

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 13:57

Bedankt voor al jullie reacties.

Mijn pony vindt het heerlijk om te rollen. Dus als (op mijn vorige stal) de paddock bevroren was en ik geen zin had om te rijden, nam ik hem regelmatig aan de hand mee om in de binnenbak te rollen. Dit kan nu dus ook niet meer.

Mist een paard dit echt in de winter, zo lekker in het zand rollen?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:08

Mijn vorige paard liet ik altijd rollen in de bak, kon best ook in de winter als de bak natuurlijk niet bevroren is.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 14:12

Ja maar dat bedoel ik ook :D

Stel we krijgen een 'horror-winter' met weken lang vorst.. Mist ie het dan?

Ik ben namelijk nog lid van de rijvereniging met binnenbak, das daar zou die eventueel kunnen rollen (en rijden) Maar heb geen trailer en de contributie is hoog, dus zit in dubio om het stop te zetten..

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:18

Met m'n paard met ijzers rij ik niet als het sneeuwt, maar de andere (zonder ijzers) rij ik wel gewoon hoor als het heeft gesneeuwd, zolang het maar niet glad is. En vaak is het droog als het heeft gesneeuwd :D

Ik ben namelijk ook echt een droog-weer ruiter.
Maar je merkt snel genoeg dat het haast nooit echt de hele dag regent, dus ik ga vaak even snel tussen de buien door rijden. En altijd droge kleren mee nemen, voor het geval je toch nat geregend bent.

Ohja wat betreft dat rollen.. Ik denk eerlijk gezegd niet dat een rijvereniging blij is als jij je paard lekker in hun binnenbak gaat laten rollen (en de bodem ongelijk maakt) :+ Mijne rollen maar in de stal hoor, als het vriest :D

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 14:26

De discussie van rollen in de binnenbak is vaak geweest bij onze vereniging, maar mag gewoon :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:38

Mijne vind het rollen in de sneeuw helemaal het einde. Dus daar zou ik mij niet te druk over maken.

Ik heb een tijdje op een stal met binnenbak gestaan, maar gebruikte die eigenlijk nooit. De rest wel, dus had lekker de buitenbak voor mij alleen. Verder nog nooit problemen gehad met enkel een buitenbak, zeker niet als je paard lekker veel eruit komt door de dag heen. Mocht het echt té erg regenen, dan kan je altijd een dagje vrij geven of ingepakt longeren ;)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:16

Als ik op een stal met buiten bak stond en nu weer,valt het eigenlijk wel mee met de regen.
Meestal rij ik gewoon,tenzij het echt uit de hemel komt storten.

Op stal heb ik droge kleren.
Ook heb ik regen kleding die ik aantrek als het echt bagger weer is, dan longeer ik meestal gewoon.

Standaard op stal zijn een paar regenlaarzen om ze naar de paddock ofzo te brengen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:43

Ik heb ook alleen een buitenbak en paarden staan ook hier lekker zomer en winter, weer of geen weer elke dag op de weide.

Ik rij eigenlijk altijd want er is altijd wel wat, te warm, te koud, te nat :o.
Ik was luxe binnenbakken met dure bodems gewend, maar nu naar twee jaar vind ik het heerlijk in de buitenbak. Lekker in de frisse lucht, en een beetje regen merk je niet met rijden. Met echte stortbuien wacht ik even tot het wat minder wordt. Alleen met echt strenge vorst als de bak bevroren is is het wat behelpen dus dan rustig stapritje buiten of een keer trailertje huren om een binnenbak te bezoeken. En paard vind een weekje vakantie tussendoor ook niet zo erg, die vermaakt zich prima met zijn maatjes en houd zichzelf in beweging :D .

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:35

wat grappig, ik sta nu een maand op een nieuwe stal waar ze een buitenbak hebben en ik bij m`n vorige stal geen bak had. dus ben altijd op het buiten zijn in de regen berekend. heb standaard regenkleding liggen bij m`n paard. als het echt al dagen aan een stuk door regent en ik ben wel gewoon gaan rijden dan kan ik nog wel eens denken; ik longeer of wandel wel of ga m`n spullen lekker invetten en m`n paard rust geven. maar over het algemeen rijd ik gewoon hoor. m`n stalgenoten staan er wel eens van te kijken hahaha. nu zul je denken het heeft nu al een tijd aan een stuk door niet geregend, maar een aantal jaren geleden stond ik op nog weer een andere stal en die verklaarden me wel eens voor gek als ik weer eens de regen in ging. maar ja ik heb geen trailer ed dus je moet wel om het leuk te houden!