Hoe jong paard laten wennen aan een deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara88

Hoe jong paard laten wennen aan een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 17:25

Hallo,

Mijn paard wordt binnenkort ingereden en ik wil hem deze winter een dekentje op doen om een teddyvacht te voorkomen. Hij heeft nog nooit een deken op gehad, dus ik vroeg me af hoe ik hem hier het beste aan kan laten wennen.

Dobel

Re: Hoe jong paard laten wennen aan een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:28

omdoen en niet miepen, nog niet los in de wei gooien maar gewoon tijdens een wandeling ofzo

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:29

Eerst eens een losse deken erop, als hij dat niet eng vind een keer een singel vast maken... niet te strak natuurlijk.
Een deken singel.... zonder deken omdoen, dan eens een sjabrak enz.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:30

Zo hebben wij het ook gedaan, niet trutten...
Wij gooide ze trouwens wel gelijk het land in, die van ons wilde even razen als ze voor het eerst een deken op wilde, daar wilde ik niet naast staan.

Ik begon trouwens met een zweetdekentje, die zijn toch iets lichter dan gelijk een zware winterdeken...

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 18:32

Bedankt voor de tips. Ik ga idd maar beginnen met een zweetdrijvend na het werk dan is hij al een beetje moe.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 18:36

Ik heb ervaren dat jonge paarden een dun fleecedekentje om mee te beginnen heel prettig vinden.
Het is niet zwaar of strak en zo'n dekentje geeft een prettige warmte af. Dan gaat de acceptatie heel snel.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 18:39

Ik heb vandaag 2 jonge paarden die wel al zadelmak zijn voor het eerst een deken op gedaan.
Dis leg ik er voorzichtig op en ze staan er mee op stal.
In het voorjaar krijgen de jonge,groene merries ook altijd een deken op voor de keuring en die gaat er ook gewoon zo op.
Ik zet ze er meestal mee op stal en niet op de wei.Gelijk wat hooi zodat ze er niet direct aan gaan trekken.

Ik vouw ze meestal 3x dubbel,leg ze op de schoft en vouw dan de voorkant open zodat ik eerst de borstsluiting dicht kan doen.
Dan afrollen naar achteren maar nog niet op de kont.Dan de kruissingels vast en dan openklappen over de kont.
Meestal heb ik ze eerst zonder bilkoorden maar enkel een opwaairiem onder de staart.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 18:41

Ik heb er laatst gewoon een opgegooid (voor 5min.), geen gezeur of wat :+
Als die het heel eng vind kun je beginnen met dekje, longeersingen, en dan een deken :)

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:09

Ik heb zelf ook goede ervaringen met de volgende stappen:
- Eerst paard laten ruiken, knabbelen whatever aan deken zodat hij kennis gemaakt heeft ermee.
- ik ga naast het paard staan en pak de zijkant vast die eigenlijk aan de andere kant van het paard moet komen en laat die rustig langs de zijkant naar boven glijden tot over de rug heen en dan aan de andere kant omlaag laten zakken (alles vanaf 1 kant van het paard).
- dan maak ik de voorkant en kruissingels vast (lieskoorden gebruik ik liever niet, een deken moet ook gewoon goed liggen zonder die dingen vind ik)

Soms gaat stap 2 niet in 1 keer en kom je eerst alleen zover dat je langs de flank tot bovenaan de rug komt. Je moet gewoon stoppen als het paard aangeeft dat hij wat meer tijd nodig heeft. Bij mij werkte het ook het beste als het paard zijn hoofd zo kon houden dat hij kon zien wat er gebeurde.

Misschien dat ik nu reacties krijg van <wat een getut/soft gedoe> maar goed, ik zeg ook niet dat het perse zo moet, alleen dat ik er goede ervaringen mee heb. Ik heb nl paarden zien ontploffen in de stal als er een deken overheen gezwaaid werd zonder dat ze dat kenden. En ik vind het gewoon prettiger als een paard het rustig aan leert.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:13

Ik wapper er juist eerst even flink mee. Dat doe ik een paar keer, reageren ze rustig, dan gaat hij om. Ik ben niet zo van het voorzichtig aan doen. Stel je voor dat de wind er een keer onder komt bij het op doen, dan heb ik liever dat ze dat al vanaf het eerste moment kennen.

Die van mij stonden beide bij de eerste keer wapperen verveeld toe te kijken. Ik geeft toe: ik wapper en spring regelmatig in hun buurt en ze zijn wel gewend aan mijn maffe gedag. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:16

Gewoon doen (als je een paard hebt dat een beetje koel in de kop is) en dan een stukje wandelen om het paard te laten wennen. Zorg dat het paard goed went aan de evt. bilkoorden en dat deze goed zitten zodat het paard er niet in verstrikt kan raken (of haal ze eraf in het begin).

Evt. is iets rustiger laten wennen prettig als je een type paard hebt dat gelijk ontploft - ik heb zelf gelukkig geen KWPN-er maar een hele coole Paint dus die van mij miept niet zo en laat alles toe :)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:19

Ik leg ze er altijd gewoon op huppa.
Niet smijten uiteraard.
Afgelopen winter was er eentje snotverkouden en het beest had een hekel aan mij en andere mensen (mishandeld) maar bleef wonderbaarlijk stilstaan toen ik er eentje opdeed.
Geen stap gezet.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:22

Nuchtere paarden doe ik gewoon een deken om alsof ze die altijd al om hadden. Zijn ze wat ril / niet veel in de hand geweest, dan eerst met een dekje, dekensingel, losse fleecedeken en uiteindelijk een normale deken. Heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad. Soms een goede bok in het land, maar dan weten ze na 5 minuten ook dat het ding ze niet opeet.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:26

ik gooi er gewoon een deken over heen. geen gezeur. de bilkoorden haal ik er de eerste week even af.
ik doe gewoon de deken om die het paard op dat moment om moet hebben. ( vaak de regen deken)
deken op, singels vast en red je er maar mee :D klinkt misschien heel hard. maar ik heb nog nooit geen problemen gehad met dekens om doen voor de eerste keer. ik ga ook niet extra voorzichtig zijn als het voor de 1e keer is.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 14:23

Bedankt voor de vele reacties. We hebben vandaag na het longeren er een fleecedeken opgelegd. Hij reageerde goed zelfs toen ie letterlijk over zijn hoofd hing. Ook wapperen maakte niet uit. Tot slot nog even met een dekensingel erom maar dat ging ook goed. Het gaat trouwens om een fries :D Het ergste vond hij het gevoel als de deken over zijn kont heen ging.