Veulen is bang voor halstertouw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eline10

Veulen is bang voor halstertouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 17:46

Hoi bokkers!

Ik hoop dat dit hier goed staat.
Ik heb sinds een paar maanden 2 nieuwe pony's, een shetlander met haar veulen, Boef.
We hebben Boef gekocht toen ze 2 maanden was, ze had toen nog geen halster om.
Nu hebben we met veel pijn en moeite het halster een klein maandje om.
Ze wil absoluut niet hebben dat we er aan zitten.
Maar ze moet dit dus wel leren, en we willen ook graag dat ze leert aan het halstertouw lopen.
Hebben jullie tips?

ThinkAgain

Re: Veulen is bang voor halstertouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:53

ik zou het allereerst niet overdrijven, als het veulen voordat het bij jullie kwam nog niets gewend was, alles heel rustig aan doen. Halster om is al heel wat, en ga dan gewoon eens in de stal, naast hem staan en met je handen over het halster, aaien, kroelen op z'n voorhoofd, geen druk op het halster. Dan rustig uitbreiden met een beetje plukken aan het halster zodat hij eraan went dat dat ook kan gebeuren, maar niet aan hem gaan trekken. Dan als je hem echt wilt gaan leiden aan een halstertouw, deden wij om te beginnen altijd een touw achter de kont langs en een los touw aan het halster, waar je eigenlijk vrij weinig mee doet. Je geeft iets druk op het touw aan het halster, en dan 'duw' je 'm met het andere touw. Maar ik zou eerst eens rustig aan doen en hem aan het halster laten wennen en het aanraken, zolang hij nog met mama meeloopt is er geen reden om dingen te haasten

eline10

Re: Veulen is bang voor halstertouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 19:38

Bedankt voor je reactie!
Ze staat beide 24/7 buiten op de wei, dus in de stal kan het niet.
Op de wei gaat dit wel moeilijker doordat er veel meer ruimte is om weg te galopperen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:24

Dat komt allemaal vanzelf ze is nog jong, hoe meer haast je nu heb hoe meer het tegen je zal gaan werken.
Ga wat met moeders doen zorg dat er wat in de buurt staat om in te neuzen zet dat steeds dichterbij tot je haar kan aaien.
Kriebelen vinden ze vaak heerlijk als ze het eenmaal kennen, borsteltje je nagels etc.
Kun je haar overal aanraken dan ga je pas de volgende stap doen, verder met rust laten, hoe vlugger jij wil hoe meer stappen je achteruit doe.
Ze heeft een halstertje om begrijp ik, raak het aan dusdanig dat ze het voelt, maar pak het niet vast.
Krijg je geen reactie dan kun je over gaan tot het zachtjes vast pakken, niet vast blijven houden, vast/los/vast/los.
Gaat dat allemaal goed, dan kun je eens wat gaan ''trekken'', neem een stro touwtje haal het door het halster heen en ''trek'' zachtjes, niet vast knopen oid. waarom met een touwtje, nou zo'n hand dicht bij je hoofd is ook zo grof en je kan niet echt wat vast pakken.
Je kan er ook een touw aan knopen, maar dan moet je wel 100% zeker weten dat als ze gaat trekken dat jij haar kan houden anders hangt er misschien wel dagen een touw aan te bungelen met alle gevolgen van dien.
Voor alles geld neem de tijd begin niet ergens aan als je om 15.00 bij de kapper moet zijn oid.
Trekken staat tussen aanhalingstekens, want uiteraard trek je een veulen niet vooruit, je leert het wijken voor druk, je zet net wat druk op het touw zodat het strak staat, maar je mag niet trekken, zodra ze maar 1 enkele stap zet dan laat jij direct los.
Een touw achter de kont is een goed idee, maar vaak als ze wat ouder zijn werkt dat niet echt meer ze worden te vlug raken te snel in paniek en jij weet niet meer hoe je het op moet lossen als dat touw niet meer zit waar het zat en het veulen in paniek is.
Een helpende hand is makkelijker, maar kijk uit een hand op een kont geeft vaak als reactie dat ze uithalen, dit is geen kwaad, maar een reflex.
Dit is niet iets wat je met een paar dagen voor elkaar krijg dat kan weken of zelfs maanden duren, jij moet als eerste laten zien dat je te vertrouwen ben.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:11

strotouwtje, auw :+ ik heb dat liever niet in m'n handen en al helemaal niet met een paard zonder ervaring, gewoon touw snijdt al als het door je handen getrokken wordt, strotouw is helemaal pijnlijk. Wat ze bij paarden doen, die niet te vangen zijn, is een half halstertouw eraan hangen (of een klein stukje dan, als het een shet is) zodat je dat vast kan pakken maar ze er zelf niet op kunnen gaan staan.

wat je zegt over het touw achter de kont, met veulens wordt dat de eerste keren alleen maar 'zitten' op het touw, ze gaan achteruit tegen de druk in ipv ervoor te wijken, en het gebeurt zelden dat een veulen in paniek wegrent of het touw wegschuift. Bovendien met veulens maken we vaak een achtje, waardoor je veulen een soort handtasje is en jij het touw bovenop de rug vast kunt houden en je andere hand aan het halstertouw. Hierdoor kun je zowel van voren als van achter druk geven en is de kans dat het touw wegglijdt veel kleiner:

Afbeelding

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:24

peacehorses Je lees het verkeerd, want dat strotouwtje knoop je niet vast is alleen om even zachtjes wat te kunnen trekken, moet je ook niet vast blijven houden :+ en als je het wel vast blijft houden dan kan je het door het halster laten gaan en is het los. :)

Het betreft hier een veulen dat al wat ouder is en mijn ervaring is dat dat met oudere veulens vaak niet meer werkt en ze wel degelijk in paniek raken, maar goed het ene veulen is de ander niet en vaak is het uitvinden wat werkt. ;)

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 18:59

Mij lijkt eigenlijk een strotouwtje ook geen goede optie.
Dat rustig halster aanraken lijkt me wel een goed plan, dat ga ik eens proberen!
Ik wil het ook niet snel,snel,snel doen, maar ik wil voorkomen dat ze later een schuwe shet wordt.
Peaceshorses, ik heb jou manier al eens geprobeerd, maar dat gaat helemaal niet goed.
Ze smeert hem dan heel snel en het touw zit haar dan vervolgens in de weg.
Dus dat is ook geen optie.
Hebben jullie misschien nog meer ideeën?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 23:48

Ik zou dan rustig aan beginnen met het halster aanraken, vastpakken en zachtjes er wat aan trekken zodat ze weet wat het is als er aan haar gezeten word met wat druk.
Je trek wat ze blijft staan en je laat los de beloning is het los laten, ze hebben heel snel door dat ze van druk af kunnen komen door stil te staan, wel snel reageren en belonen met een lekkere kriebel oid.
Verder rustig aan lekker kriebelen, poetsen etc en je voel vanzelf wel aan wanneer het tijd is dat je er een touwtje aan kan doen.
Als je er een touwtje aan doe dan is het hetzelfde, je zet wat druk ze zet een stap en je laat direct de druk los.