Ik zou graag jullie mening willen horen over het volgende. Sinds ongeveer een half jaar ben ik bijrijder van een 6 jarige Fjord, eigenaresse heeft hem ook sinds die tijd. Een erg lief, aanhankelijk paardje met af en toe wat streken, zoals het een echte Fjord betaamd. Nu willen we ook graag met hem naar buiten, bij zijn vorige eigenaar heeft hij dat ook regelmatig gedaan, dus dat is in principe niet nieuw voor hem (hoewel die nu natuurlijk wel verhuisd is). Zolang er andere paarden bij zijn is het geen enkel probleem, wanneer we samen gaan (zij erop, ik ernaast) is er ook geen enkel probleem, maar wanneer hij alleen gaat wel. Wanneer we alleen met hem naar buiten gaan, wil hij altijd omkeren en hard terug naar huis galoperen. Zelf ben ik nog niet alleen met hem naar buiten geweest (ben wat angstiger, bang dat er wat met hem gebeurt en het is natuurlijk niet mijn pony) dus kan niet heel goed inside information geven over wat er precies gebeurt. Wat ik van de eigenaresse hoor is dat hij het wel een beetje spannend vindt, maar niet heel angstig overkomt. Meestal als hij zich omdraait en terug wil rennen draait ze hem weer terug, wanneer hij niet luistert wordt ze boos en geeft hem een tik met de zweep. Dit schijnt meestal wel te helpen, hoewel het geen garantie is. Nu heeft ze zelf navraag gedaan wat we het beste kunnen doen en het advies gekregen om kleine spoortjes en een bijzet teugel te gebruiken wanneer we naar buiten gaan zodat de pony niet zal 'winnen'. Ben zelf heel benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Enerzijds zal het fijn zijn als het werkt, zodat we het goed kunnen oefenen met hem om naar buiten te gaan en in de toekomst hopelijk zonder die poespas alleen met hem naar buiten kunnen. Anderzijds hou ik er niet zo van om al die poespas te gebruiken en via een 'strijd' met hem naar buiten te moeten gaan. Wil het liever graag zo natural mogelijk houden... Daarentegen is het natuurlijk wel ook een Fjord...
Ben benieuwd wat jullie mening over boventaande is en wat voor adviezen jullie hebben. Alvast bedankt!
Tja dat omdraaien lijkt gewoon uitproberen. Deed (doet) die van mij ook wel eens. Duidelijk laten merken wie de baas is,maar toch relaxed blijven lijkt me de enige manier.
Allemaal hulpmiddelen al het probleem niet oplossen denk ik. Gewoon vaak gaan en niet direct te lange stukken. Veel belonen en bezig houden...dus niet maar gewoon vooruit laten hobbelen, ook wat dingetje van hem vragen zodat hij zich niet gaat vervelen
Heb dit in het verleden ook gehad. Inderdaad erg assertief zijn en gewoon flink doorzetten. Inderdaad met een tikje en voorkomen dat hij om kan draaien (dus terug draaien of anders doordraaien). Als het kan een paar keer oefenen op een plek waar geen verkeer is, dan ben je zelf ook minder gespannen. Wat ook wil helpen is afstappen, aan de hand een paar passen verder (tot de volgende hoek) en dan weer opstappen.
mairead
Geplaatst: 11-09-12 16:48
Blabla hierboven geeft een goed advies: ik zou het zeker eens op die manier proberen.
Ik heb ook een Fjord en ik ken het probleem. Zij draaide ook wel eens om (zelfs 1 keer toen er andere paarden bij waren. Gelukkig galoppeert zij niet weg): en daar was niks geen angst bij! Ze is gewoon stront-eigenwijs. Dat is gewoon haar karakter. Want ze is tegelijkertijd ook het meest nuchtere paardje wat ik ooit gekend heb! Aan de hand volgt ze je overal, zonder ergens van onder de indruk te raken: maakt niet uit wat je onderweg tegen komt. Ik ga het liefste alsnog met een ander erbij naar buiten: dan is er namelijk helemaal geen probleem en dan het is nog veiliger en gezelliger ook! Iedereen ontspannen en dan kan ik heerlijk rijden: een win-win situatie.
Maargoed: ik snap dat je ook wel eens alleen naar buiten wilt: als ik wel alleen ga, is dat meestal na even in de bak gereden te hebben. Mijn Fjord gaat namelijk een stuk minder 'in discussie' met mij als ze al wat energie kwijt is. Vaak is het dan gewoon een rondje uitstappen buiten: daardoor ziet ze buitenrijden nu ook als iets fijns, een beloning en doet ze vooral lekker rustig aan. Dus misschien ook eens proberen om na het gewone rijden in de bak of na het longeren even te gaan buiten rijden? En als je wilt kan je het steeds een stukje uitbouwen: steeds korter werken en steeds langer buiten rijden.
Ik heb exact hetzelfde bij mijn pony gehad. Ze is nogal een zenuwpees en vooral als ze haar zin niet krijgt. En dan deed ze meestal alsof ze verschoot en stormde er als een gek vandoor richting stal, niet erg veilig als er net auto's aankomen uiteraard
Het lag eigenlijk vooral aan mij, ik wist dat ze dit zou doen en stapte dus ook elke keer al met wat stress voor wat zou komen op. Niet erg slim natuurlijk. En ze voelde natuurlijk ook direct dat ik niet zeker was en een beetje schrik had, dus deed ze haar zin en draaide ze om. Want ze wist eenmaal omdraaien -> terug naar stal (ze was namelijk ook amper te stoppen)
Maar toen heb ik voor een keer een wat zwaarder bitje genomen en was ik ook zelfverzekerder (ik was net terug van een zeer leuke paardrijvakantie waar ik wat zekerder was geworden van mezelf) Dus ben ik gewoon rustig opgestapt en gedaan alsof er niks aan de hand was. Ze probeerde de eerste keer wel eens om te draaien maar dan was ik er vroeg genoeg bij om haar door te draaien of terug te draaien.
Nu doet ze dit bijna niet meer en gaan we heel vaak buitenrijden. Ik hoop dat je er wat aan heb, veel succes.
Ik heb hierdoor een negatieve ervaring met mijn paard, zowel dat wij bijna verongelukt waren. Dit was op mijn vorige stalling, wat naast de snelweg lag(zonder vangrail), en ik ging met andere paarden naar buiten, en hij kreeg het ineens in zijn kop, en draaide op, en rende de vluchtstrook op.
Hij heeft dit vaker gedaan, maar dan alleen, nooit met andere paarden. Door dit voorvalletje durf ik ook niet naar buiten, omdat hij zo onvoorspelbaar is.
Ik raad het af om een bijzetteugel eraan te maken, dit wou ik ook doen, totdat ik besefte dat hij dan zijwaarts zou gaan, en ik er helemaal geen controle meer over heb.
Als je genoeg lef heb, gewoon een flinke knal geven als ik het zo mag zeggen, dat je laat zien dat je het meent. Ik ben nu te schijterig om het nogmaals te proberen, gezien ik bijna me eigen dood in ogen zag.
Hoop dat je hier iets aan heb en ik je niet afgeschrokken heb.
Yemaya
Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-12 10:22
Bedankt voor de tips en het delen van jullie ervaringen! We gaan ermee aan de slag.
ik ken dit probleem heel goed wat je vooral niet moet doen is allerlei hulpmidddelenerbij halen en, als hij om probeert te draaien, niet toe laten! teugels op maat, benen en evt tik met de zweep. als hij niet vooruit wil, gewoon wachten tot hij wel wil. Desnoods een half uur wachten, hij moet.
swartbeessie
Geplaatst: 16-09-12 10:40
'Winnen' en 'de baas zijn' vind ik erg moeilijke begrippen... Waarom niet ervan uitgaan dat je paard gewoon écht naar huis wil?
Verlatingsangst is voor paarden een oprechte emotie, en het lijkt mij beter om zelf om te gaan met de emotie van je paard dan het symptoom te bestrijden. Ik zou gaan oefenen door met je paard alleen te wandelen, kleine stukjes, en iets heel fijns te doen zoals bijvoorbeeld een beetje laten grazen aan het eind van een pad o.i.d. Wanneer jij én het paard dit ontspannen en met vertrouwen kunnen doen, dan pas er op zitten en deze oefening herhalen. Maak het leuk!
Het paard is een klever, en daar kun je aan werken. Zorg ervoor dat hij stal als werken ziet en de buitenrit als rust. Dus als je paard in volle galop naar huis wil omdat hij denkt dat hij daar rust krijgt, dan zet je hem daar nog even aan het werk. Dan keer je om, ga je weer terug waar hij vandaan kwam en laat je hem daar 10 minuten uitrusten. De tijd dat je hem bij de stal aan het werk zet bij de stal moet dezelfde zijn als dat je hem uit laat rusten.
Paard moet gaan denken: stal=werk. Gaandeweg gaat het beter worden.
Een filmpje met uitleg in het Engels: Klever is Barn Sour (in geval van stal) of Buddy Sour in geval van paard, Gate Sour in geval van een hek.
Blijf overigens aan de band met het paard werken. Grondwerk is daar een goede optie voor. Ik zou adviseren om Parelli te gaan doen. In het forum Natural Horsemanship vind je daar genoeg info over.
Super, bedankt weer voor de andere tips en de link naar het andere topic! Van de week zal ik het stukje wat zij vaak rijdt met hem wandelen, kijken hoe hij daarop reageert. Heb wel eens met hem op een ander pad gewandeld en dat ging in principe prima. Grondwerk ben ik idd al mee bezig, vind ik super leuk om te doen ook Heb zin om ermee aan de slag te gaan, bedankt!