Wie heeft er tips, mijn ruin vliegt mijn merrie aan, echt op een manier dat hij raak trapt en bijt, ze staan drie maanden bij elkaar en eerste twee maanden gingen erg goed. Laatste maand is de ruin dus steeds dominanter geworden, eerst begon het bij de waterbak als ik die ging vullen dat de merrie er niet bij mocht, laatste weken is het steeds erger geworden, achtervolgd haar door heel de wei. Raak trappen, met open mond achter haar aan rennen. Heb geen mogelijkheid/ruimte om ze op te splitsen, wie heeft er tips of ervaring of dit nog goed kan komen.
Wegens dat er maar een waterpomp is en een schuilstal, dus dan zit de ene zonder stal.
Tigra_
Geplaatst: 10-09-12 20:50
Je kan zorgen dat er 2 waterbakken zijn en misschien moet je ze hooi bij gaan voeren? Weet niet of je weide nog genoeg voeding geeft? En hoe groot is je weide?
Mijn ruin reageert dan ook agressiever. Vooral als er een nieuwe merrie bijkomt die hengstig is
Anoniem
Geplaatst: 11-09-12 22:24
Kan zijn dat hij heel boos is geworden omdat zij in eerste instantie vals is geweest...herken dit gedrag van mojn ruin, eentje met lange adem en laat zich slaan en bijten door merries, maar ook hij is een keer door het lint gegaan en heeft zo een aai poesje aai, weg kat merrie een keer tot het zweet er op stond door de wei gejaagd in pure woede, was wel 1 aktie, maar daarna was het wel duidelijk...
Kennelijk wil jouw merrie niet toegeven, er kan er ook maar 1 tje de baas zijn...mijn ervaring is dat merries vaker de ruinen beschadigen dan andersom...
Als ze niet mag drinken, zou ik 2 bakken ver uit elkaar zetten, verder zullen ze het met elkaar wel regelen..
Mijn ruin heeft overigens in he verleden behoorlijk wonden toebedeeld gekregen door merries, ik zag ze dan op hem aflopen alsof niets aan de hand was en ineens heel vals uithalen, onbegrijpelijk, net mensen soms lekker pesten...
Vandaag rustig gekeken waarom hij dit gedrag vertoont, lijkt erop dat ik niet bij de merrie mag komen en de merrie dus ook niet bij mij. Terwijl hij dus wel bij mij komt. Zodra er water of voer in het spel komt mag zij ook niet bij hem komen. Overlegt met de mensen van wie ik de wei huur. Blijkbaar doet hij dit alleen bij het voer en water en als er dus iemand in de wei loopt. Verder jaagt hij haar wel is op maar dan spelenderwijs vertelde hun.
Dit gedrag zie je heel veel in een kudde op de wei die bijgevoerd wordt. En regelmatig ook een lege water ton hebben. Dan is even het recht van de sterkste.
Ze hebben altijd voldoende water staan, is tot nu toe nooit leeg geweest, ook is er voldoende ruimte en nog voldoende gras.
Anoniem
Geplaatst: 12-09-12 20:26
Als jij komt met water en hooi dan is hij de baas en dan zal zij afstand moeten bewaren tot hij aangeeft dat zij ook mag, is heel normaal kuddegedrag.....
Dat is bij mij paarden ook elke dag het zelfde, ik vul de "baas" komt eraan, de rest maakt plaats, hij drinkt en dan mag de rest, net als met het hooi, ik maak ook 2 bergen, maar ze wachten tot hij een blik geeft, je mag.....hier lopen 3 kerels met elkaar en dat is anders dan merrie en ruin....maar is gewoon paardenmanieren en rangorde.....dat bij haar rond laat rennen is nog steeds dat bij haar niet 100% onder zich heeft.....kan geen kwaad, gewoon laten gaan......