Paard met dik been, wordt hierop afgerekend?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Paard met dik been, wordt hierop afgerekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 13:43

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, vond wel iets maar was een flink ouder topic en weet dus niet hoe het nu zit :)

Mijn bijrijdpaard heeft door pech in het verleden een flink dik been (achter). Heeft ze verder geen last van (dan alleen stijfheid in het begin) en is door diverse DA's naar gekeken.

Nu wil ik haar eigenlijk volgend jaar gaan starten en had ik bedacht gewoon lekker te bandageren, tot ik erop gewezen werd dat dat helemaal niet toegestaan is :+ Nu vraag ik me dus af of dat dikke been een probleem kan zijn?

Na losrijden zal het al flink afslanken (mag ik met losrijden wel gewoon een bandage eromheen hebben?) maar het blijft wat dik en ziet er een beetje gek uit. Worden we hierop afgerekend? De ring uit gestuurd? Ze loopt gewoon helemaal goed, niks mis mee verder.

Het zou zo zonde zijn als we helemaal op en top daar aankomen en vervolgens worden weggestuurd vanwege dat been....

Doubtless

Re: Paard met dik been, wordt hierop afgerekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:47

Met het losrijden mag je bandages eromheen hebben, maar is dat dan functioneel? Of om ervoor te zorgen dat je van mederuiters geen commentaar krijgt?
Ik neem aan dat de jury kijkt naar hoe zuiver je paard loopt, niet naar oude blessures.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:50

Het oude paard van mijn moeder had 1 dikker been met een enorm litteken erop, dat was meteen ook haar witte been, dus viel nog meer op. Nooit commentaar over gehad op wedstrijd.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:52

Zolang jouw paard niet kreupel of onregelmatig loopt, mag je volgens mij gewoon starten. Kunnen ze je daar niet op afkeuren. Ben benieuwd of er juryleden zijn die dit zien, dat het been wat dik is.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:53

Als je paard gewoon helemaal zuiver loopt, is er geen jury die je eruit zal zetten vanwege het dikke been. Het gaat om de zuiverheid van de gangen. Bandageren mag inderdaad op het voorterrein, maar als het zonder bandages ook gewoon dunner wordt, hoef je dat dus niet te doen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:58

Even totaal offtopic uit nieuwsgierigheid.
Ik ben een leek op wedstrijdgebied maar mag je geen bandages om op wedstrijd?
Ik bedoel je ziet dat toch vaker (wit) of ligt het aan mij.
Mag ook per pb reageren maar ik ben even confused

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:59

Je mag alleen bij het inrijden en bij ererondes bandages om, verder niet. Blote benen dus in de dressuurring.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:03

Je mag losrijden met beenbescherming zoals bandages of peeskappen. Echter in de ring is dit niet toegestaan omdat er onder of tussen de beenbescherming voorwerpen geplaatst kunnen worden waardoor de beweging van het paard onnatuurlijk gestimuleerd kan worden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 14:23

Met bandage wordt het wat sneller dun, vandaar :) Rijden doe ik ook altijd met bandage om dat been omdat het toch lijkt te helpen, overdag heeft ze buiten nu een transportbeschermer om om te beschermen tegen de zon (tip van da) en het werkt echt heel fijn!

Bedankt in elk geval, fijn om te weten dat we gewoon kunnen starten volgend jaar! :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:26

Zou me er ook niet te druk om maken. Heb een tijd gereden met een paard dat door een oud ongeluk een fiks litteken op een van zijn voorknieën had en die was van tijd tot tijd ook bijna twee keer zo dik als de andere knie. Heb er nooit commentaar op gehad!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:01

Zolang je paard niet kreupel of onregelmatig loopt, verwacht ik geen problemen, als je paard er geen last van heeft. :)
Mocht een jury er naar vragen kun je altijd nog een toelichting geven toch? En dan losrijden met bandages.