Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Jammer genoeg zijn er nog zo veel mensen die hun dieren niet laten chippen.. wisje72 schreef:Ik lees overal dat het chippen van paarden in Nederland verplicht is.
Geldt dat ook voor België?
Ik krijg straks twee pony’s vanuit (net over de grens) België en ik weet dus niet of die al gechipt zijn.
Eigenaar is op het moment niet te bereiken, vandaar dat ik het hier even vraag. Hoop ik het bij het goede deel heb gezet....
Ariebren schreef:En daarom is die hele paarden registratie op naam van eigenaar een waardeloos systeem.
In de koeien, geiten en schapen wereld is er een systeem wat werkt.
Je moet een IR registratie aanvragen en dan krig je een UBN nummer
Als ik een van mijn geiten 10 meter verderop neerzet op de wei van de buren dan moet ik dat melden.
Voor de paarden in Nederland kan je via de chip er achterkomen wie de chip heeft laten plaatsen.
Maar is die chip geplaats door je veearts dan is de eigenaar helemaal verdwenen bij een of andere paspoort consulent.
Doe je het via je stamboek ?? Dan mag het stamboek jouw naam afgeven bij een officiele vraag.
Oké, maar je verkoopt een paard en de nieuwe eigenaar doet geen moeite om het paard op zijn naam te zetten.
Vooral de Belgen zijn hier heel makkelijk in.
In Nederland is het een rotzooitje met eigenaars registratie.
Paspoort is van het paard en de eigenaar die er in staat heeft geen toegevoegde warde.
maaike1994 schreef:Ieder paard moet wettelijk gezien een Chip , mutatiedocument en ofwel een equipass of een stamboekpapier hebben.
op deze site vind je al heel wat terug : http://www.vlacopaard.be/index.php?opti ... 3&Itemid=3
, maar zo weet ze met wat het paard allemaal in orde moet zijn 
maaike1994 schreef:Ja weet ik, maar zo weet ze met wat het paard allemaal in orde moet zijn
want stel dat ze hier in Belgie nog wordt tegengehouden voor controle en ze kan deze documenten niet voorleggen, zit ze in de problemen