Chippen, ook in België?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wisje72

Chippen, ook in België?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 19:12

Ik lees overal dat het chippen van paarden in Nederland verplicht is.
Geldt dat ook voor België?

Ik krijg straks twee pony’s vanuit (net over de grens) België en ik weet dus niet of die al gechipt zijn.

Eigenaar is op het moment niet te bereiken, vandaar dat ik het hier even vraag. Hoop ik het bij het goede deel heb gezet....

Ine23

Re: Chippen, ook in België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:14

Ja, dat is verplicht, net als een paspoort. Maar er zijn erg veel dieren niet gechipt, dus laat ze sowieso maar eens nakijken door de DA mocht de eigenaresse het niet weten!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:14

Ja, dat is hier ook verplicht ;)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:21

Ja, dit is hier ook verplicht. :) Jammer genoeg zijn er nog zo veel mensen die hun dieren niet laten chippen..

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:28

Sommigen laten hun paarden niet chippen, moet je zeker achter horen!

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:31

Een paard mag niet verkocht worden als het geen chip heeft. Daarnaast moet het een paspoort hebben en opgenomen zijn in de databank. Iedere paard moet worden opgenomen voor de leeftijd van 6 maand, tenzijn veulens voor de slacht.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:31

wisje72 schreef:
Ik lees overal dat het chippen van paarden in Nederland verplicht is.
Geldt dat ook voor België?

Ik krijg straks twee pony’s vanuit (net over de grens) België en ik weet dus niet of die al gechipt zijn.

Eigenaar is op het moment niet te bereiken, vandaar dat ik het hier even vraag. Hoop ik het bij het goede deel heb gezet....

Vraag zo wie zo naar het paspoort van de paarden bij het ophalen.
Is er een paspoort dan is het paard gechipt.
Is er geen paspoort, dan is er ook geen chip.
Je mag in de EU geen paard meer vervoeren zonder paspoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:41

In België is er naast het paspoort ook het mutatiedocument. Dat wordt uitgezonden door de Dienst Identificatie Paard en daar staat op vermeld wie eigenaar is, sanitair verantwoordelijke, chipnummer én of je paard wel/niet uitgesloten is voor de slacht.
Je moet bij aankoop van je paard het formulier nakijken en verder invullen als nieuwe eigenaar. Zowel jij als de verkoper moeten dit beiden tekenen, het vakje rechts onderaan houdt de verkoper bij als verkoopsbewijs.

Bij die chip hoort ook een schetsing. Bij de DIP kan je eventueel nadien opvragen of de schets overeenstemt met de schets in het paspoort. Zo komen ze soms te weten of paspoorten met andere paarden meegegeven zijn.

In jouw geval zou ik gewoon het mutatiedocument invullen, opsturen en afwachten of je een nieuw krijgt met jouw gegevens op afgedrukt. De DIP weet dan waar het paard zit en jij kan erop terugvallen als je paard ooit gestolen zou worden, dan hebben ze ook je gegevens als iemand in België dat paard plots wil registreren.
Krijg je een nieuw, hou dat dan goed bij. Wil je ooit je paard weer verkopen en de koper is een Belg, dan spaart dat die een hele rompslomp uit, die moet anders alle papieren opnieuw gaan opvragen.

Wij houden dat vaak thuis met een kopie in het paspoort. Stelen ze het paspoort, dan kan je via het originele mutatiebewijs erna alsnog aantonen dat je nooit het paard hebt verkocht, jij hebt immers het origineel...

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:42

Wij hadden een 4-jarige merrie naar de kliniek moeten brengen, en zij had blijkbaar geen papieren? Dier is gewoon behandeld geweest (was eigen kweek) maar stond dus op de kliniekpapieren wel slachtpaard.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:51

Een kliniek of veearts is geen handhaver.

Dus zal nooit controleren of het dier zijn identificatie aan de wettelijke eisen voldoet.
Een DA is een persoon die de beste zorg geeft aan een paard of ander dier.

De enige in Nederland die kontroleert of het paard voldoet aan de eisen van de wet is een AID inspecteur.
In Belgie hebben ze daar een andere naam voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:57

Politie bijvoorbeeld op een wedstrijd :j

Een paard zonder mutatiebewijs in België mag niet deelnemen aan wedstrijden, mag niet verplaatst of verkocht worden en ook niet geslacht. Als je dus hier een paard koopt moet je altijd zorgen dat je het mutatiebewijs mee krijgt bij de overdracht, geen kopie.

Stel dat ze wel het paspoort meegeven maar het bewijs is "zoekgeraakt" of eender wat, trek dan aan de alarmbel! Het kan om een gestolen paard zijn, paspoort bij fout paard of naderhand kunnen ze jou nog aanklagen voor diefstal....

Met dat document moet je trouwens ook het paard overschrijven op jouw naam, met handtekening van de verkoper. Geen handtekening, geen omzetting.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:11

Politie heeft geen kennis en bevoegdheid om een paard zijn identificatie bewijs, paspoort te kontroleren.
Hooguit de aanwezigheid van een paspoort.

En op wedsrtrijden wordt er braaf gevraagd naar een paspoort.
Maar er is niemand op de wedstrijd die met een chipreader het paard kontroleert of je het goede paspoort hebt meegenomen.

Spreek uit ervaring hoor. :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:39

Ik ben in het voorjaar anders wel door de politie opgebeld omdat ze via chipreading hadden kunnen opsporen dat mijn ex-paardje uitgebroken was. Ex is nu eigenaar, hij stond erin als naam en eigenaar maar wel mijn gsm-nummer nog, dat was niet aangepast. Er is geen DA bij te pas gekomen toen.Toen ik aankwam (om 23u30 dan nog!) hadden ze zo'n tablet bij waarop ze een digitale afdruk hadden van de gegevens. Heb ex toen maar uit z'n bed gehaald en de gegevens laten aanpassen.

En omdat hij de rekening weigerde te betalen voor de hele interventie zijn ze nog zo lief gestuurd om die ook naar mij te sturen :(

Dus als ze willen kunnen ze het wel, maar misschien dat het geen standaard procedure is?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:48

Is dat Nederland of Belgie ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 21:53

België :D

Geloof me, ik heb nog nooit zo snel naar een weide gereden en achteraf nog nooit zo gebaald :') Allemaal mooi al die registratiedingen, maar dan moet het dus wel correct ingevuld zijn.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:17

En daarom is die hele paarden registratie op naam van eigenaar een waardeloos systeem.

In de koeien, geiten en schapen wereld is er een systeem wat werkt.
Je moet een IR registratie aanvragen en dan krig je een UBN nummer
Als ik een van mijn geiten 10 meter verderop neerzet op de wei van de buren dan moet ik dat melden.

Voor de paarden in Nederland kan je via de chip er achterkomen wie de chip heeft laten plaatsen.
Maar is die chip geplaats door je veearts dan is de eigenaar helemaal verdwenen bij een of andere paspoort consulent.
Doe je het via je stamboek ?? Dan mag het stamboek jouw naam afgeven bij een officiele vraag.
Oké, maar je verkoopt een paard en de nieuwe eigenaar doet geen moeite om het paard op zijn naam te zetten.
Vooral de Belgen zijn hier heel makkelijk in.

In Nederland is het een rotzooitje met eigenaars registratie.

Paspoort is van het paard en de eigenaar die er in staat heeft geen toegevoegde warde.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:38

Ariebren schreef:
En daarom is die hele paarden registratie op naam van eigenaar een waardeloos systeem.

In de koeien, geiten en schapen wereld is er een systeem wat werkt.
Je moet een IR registratie aanvragen en dan krig je een UBN nummer
Als ik een van mijn geiten 10 meter verderop neerzet op de wei van de buren dan moet ik dat melden.

Voor de paarden in Nederland kan je via de chip er achterkomen wie de chip heeft laten plaatsen.
Maar is die chip geplaats door je veearts dan is de eigenaar helemaal verdwenen bij een of andere paspoort consulent.
Doe je het via je stamboek ?? Dan mag het stamboek jouw naam afgeven bij een officiele vraag.
Oké, maar je verkoopt een paard en de nieuwe eigenaar doet geen moeite om het paard op zijn naam te zetten.
Vooral de Belgen zijn hier heel makkelijk in.

In Nederland is het een rotzooitje met eigenaars registratie.

Paspoort is van het paard en de eigenaar die er in staat heeft geen toegevoegde warde.

In Nederland gaat het alleen om het paard en de houder, eigenaar doet er niet toe.
Paspoort hoort ook bij de houder te liggen en niet bij de eigenaar thuis.
Je kunt btw in Nederland alleen zien waar de chip geregistreerd is, niet wie het gedaan heeft.
Als je via de chip terecht komt bij een DA dan is er iets niet goed gegaan bij de verdere registratie van het paard.
De chip fabrikant moet registreren aan wie welke transponders zijn uitgegeven, als ze dan gebruikt worden wordt het dier geregistreerd in een database. Als je dan via www.nl-paardenpaspoort.nl een chipnummer ingeeft dan krijg je de PUI (Paspoort Uitgevende Instantie te zien, als ook het levensnummer van het paard

vwb de vraag van TS, als de paarden geboren zijn voor 1 juli 2009 en in het bezit zijn van een geldig paspoort incl. medisch inlegvel, dan hoeven ze (in ieder geval in Nederland) in sommige gevallen geen transponder te hebben.

eea kun je nalezen op www.nl-paardenpaspoort.nl

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:40

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:43

maaike1994 schreef:
Ieder paard moet wettelijk gezien een Chip , mutatiedocument en ofwel een equipass of een stamboekpapier hebben.

op deze site vind je al heel wat terug : http://www.vlacopaard.be/index.php?opti ... 3&Itemid=3

TS woont in Nederland, paarden komen dan wel uit België maar kunnen zomaar op doorreis zijn. :D

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:44

Ja weet ik :), maar zo weet ze met wat het paard allemaal in orde moet zijn ;)
want stel dat ze hier in Belgie nog wordt tegengehouden voor controle en ze kan deze documenten niet voorleggen, zit ze in de problemen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:54

maaike1994 schreef:
Ja weet ik :), maar zo weet ze met wat het paard allemaal in orde moet zijn ;)
want stel dat ze hier in Belgie nog wordt tegengehouden voor controle en ze kan deze documenten niet voorleggen, zit ze in de problemen

Niet als Nederlandse....
Als ik met mijn paarden door België zou rijden hoef ik ze niet speciaal daarvoor te chippen.
Nederland kent ook geen mutatiedocument. Paspoort bij het paard is voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:19

Dan moet ze wel verkoopsovereenkomst kunnen voorleggen + het ondertekende mutatiebewijs, anders kan de verkoper bij contact alsnog verklaren dat ze het zogenaamd "gestolen" heeft...