Een winterstop of toch maar niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Een winterstop of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 13:16

Ja, ja, ik weet het het is enorm vroeg, maar ik ben er de laatste tijd al wat mee bezig met erover na te denken.
Denk zelfs al aan kerst, ha, ha.

Wie van jullie rijd altijd door in de winter, en wie gaat dan naar de binnenbak of gaat de weg op?

En wie houd altijd een winterstop?

Graag ook waarom je hiervoor kiest, of waarom je geen keuze hebt.

Ben erg benieuwd hoe anderen er over denken en er mee omgaan.

Liefs en groetjes r.x.

ponyparadijs

Re: Een winterstop of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:19

Sta op een stal met binnenbak juist om een winterstop te kunnen voorkomen. Hebben wel altijd een winterstop in de wedstrijd planning. Gaan namelijk langs de weg naar de wedstrijden en dat doe ik dus alleen als er niet van gladheid of sneeuw is.

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:23

Ik hou wel een winterstop. Geef hobbymatig les aan kleine kinderen hier in de buurt. Die rijden op pony's van mij (grote shetlanders, 1.15 cm., dartmoors en appaloosa's) Het zijn kinderen van 5 t/m 13 jaar en voor de kleine kids vind ik dat echt niet kunnen. Ben trouwens weersafhankelijk want heb alleen een buitenbak. Vorig jaar kon ik tot begin dec. met de oudste kinderen doorrijden! Hoop dat het dit jaar weer kan.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:23

Ik weet nog niet wat ik ga doen, wordt nl de 1e winter voor mij met 't paard wat ik nu rij. Eens kijken hoe de bak is in de winter, heb wel goeie hoop dat 'ie redelijk te rijden blijft en anders hebben de buren daar een binnenbak.
Zou ik even moeten informeren of ik daar kan rijden. :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:28

Ik doe zo min mogelijk aan winterstop. Rust roest voor mijn senior Haflinger van 24.
Hij gaat op winterbeslag zodat hij ook met sneeuw geen problemen heeft in de wei. En daardoor kunnen we ook in de winter gewoon het bos in, sneeuw of geen sneeuw.
Nu rijden wij niet veel in de bak, en met sneeuw of een bevroren bak helemaal niet.
Bij mij op Stalins 1 overdekte pacdock, die met slechter weer overuren maakt. Heerlijk voor de paarden om even in droog zand te kunnen rollenntijdens regenperiodes of als de weides hard bevroren zijn.
En het is inde winter wat behelpen, dikke jassen, warme laarzen, maar het is goed te doen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:32

Ik ben hier (nog) verplicht tot een winterstop. Een binnenbak is hier niet echt in de buurt en dan is het nog de vraag of je met de temperaturen door wilt rijden. Door de sneeuw rijden blijf ik altijd wat eng vinden, ook al is het alleen stap.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:33

Heb een aantal jaren noodgedwongen winterstop gehad ivm bergen sneeuw en ijs..
En omdat ik niet de tijd (en de centjes er voor over) had om 2-3 keer per week naar een binnenbak te rijden heeft paardje meerdere winters een pauze gehad van 2-4 maand. Eigenlijk kwam ie verrekte goed uit de winter altijd, zag er vaak prima uit en kon hem zonder al te veel problemen weer opppakken.
Dus, voor mij geen stress meer bij gedwongen winterstops..
Nou moet ik wel zeggen dat ik niet meer fanatiek wedstrijd rijd en de noodzaak om door te willen trainen er dus niet is. Maar in de jaren dat ik wel wedstrijd reed heb ik ook wel eens winterstop gehad ivm tijdgebrek.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:34

Hier geen winterstop. Ook helaas geen binnenbak. Wij blijven het hele jaar door rijden.

Dus gewoon de weg op met de nodige verlichting en gaan met die banaan :)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:34

Ik rijd de hele winter door zolang de omstandigheden het toelaten. Ik heb alleen de beschikking over een buitenbak en het bos. Er is wel een binnenbak in de buurt, maar daar ga ik nooit naartoe. Met slecht weer moet ik toch eerst door het slechte weer heen om daar te komen en met gladheid geldt hetzelfde. Afgelopen winters heb ik meestal goed door kunnen rijden, alleen met de sneeuw kon ik doordeweeks niets. In het weekend ging ik dan de bossen in.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:35

HorseTopShop schreef:
Hier geen winterstop. Ook helaas geen binnenbak. Wij blijven het hele jaar door rijden.

Ook met sneeuw/ijs? Komt dat in Nl wel bijna niet voor, maar toch.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:36

Quir schreef:
HorseTopShop schreef:

Ook met sneeuw/ijs? Komt dat in Nl wel bijna niet voor, maar toch.

Als het heel glad is, gaat het natuurlijk niet. Maar dat duurt meestal niet lang (enkele dagen) en kan je geen winterstop noemen vind ik.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:36

2010 / 2011 hadden we wel een winterstop, maar dat kwam door het weer.
afgelopen winter zijn ze begonnen met actief wedstrijd te rijden zonder binnenbak of verlichting dus hoop dat we het zo kunnen houden dit jaar.
een winterstop wil ike cht niet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:37

Ik had vorige winter winterstop, heb daar na nog 2 keer gereden :o .Wij hebben geen goede bak, maar deze winter wil ik wel proberen hem soepel te houden door kleine ritjes te maken.Hij is nu licht kreupel, dus ik ga weer stukjes rijden.Meestal rij ik het er uit.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:38

Hier ook een winterstop. Vooral voor het weer, maar mijn studie gaat ook veel tijd kosten.
En de pony's vinden het altijd heerlijk :j

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:32

Vorig jaar stond ik nog op een stal met enkel een buitenbak en ik heb maar 2 weken gehad dat ik niet in de buitenbak kon rijden. Ik ging 2 x per week naar de les (binnenbak) en 1 x per week dus gewoon buiten. Nu sta ik op een stal met binnenbak, dus dan kan ik sowieso blijven rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:35

Voor mij komt het rijden swinters meestal totaal stil te liggen. Snachts een beetje vorst betekent een week niet kunnen rijden omdat de bak keihard is. Meestal dan ga ik in het weekend naar buiten als het niet al te koud en te harde grond is. Ook vind ik de winter gewoon gezellig, dan houd ik er van om lekker knus binnen te zitten. En meestal schieten in de winter de cijfers voor school omhoog, joost mag weten hoe dat kan...
Als er een goede bak zou zijn, zou ik wel blijven rijden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:35

Alleen een winterstop als het niet anders kan.
Twee jaar geleden hebben we 3 weken een winterstop gehad, vanwege de sneeuw en vorst.
Wij hebben ook geen binnenbak.
En afgelopen winter hebben we vaker langs de weg/in het bos gereden, omdat de bak dan te slecht is.

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:40

Hier hou ik geen winterstop. Zolang de bodem buiten goed is in de buitenbak en anders ga ik de binnenbak in.

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 08:36

Ook hier geen winterstop...zolang mogelijk blijven rijden in de buitenbak en kan het echt niet meer 3 x pw naar de binnenkak en de weg op indien mogelijk.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 08:40

Ik heb jarenlang de luxe van 2 binnenbakken gehad, alleen dit jaar, wordt het eerste jaar met alleen een buitenbak. Ben zeer benieuwd of mijn paarden en ik de winter doorkomen :')

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 08:43

Hier houden wij ook geen winterstop, de stal is best wel luxe waar we staan met de paarden.
Als de winter wordt, als afgelopen winter, dan rijden we lekker door in de binnenbak.
al hoe wel, de buitenbak bleef ook wel goed te doen, tot de sneeuw kwam :P

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 08:46

In princiepe hou ik geen winterstop.
Tijdens sneeuw en erg koude dagen rij ik wel minder. Maar probeer zoveel mogelijk mijn paard in beweging te houden.

Ik heb geen binnenbaan tot mijn beschikking. De buitenrijbaan is eigenlijk altijd wel rijbaar, behalve met sneeuw.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:55

Wij hebben op stal een binnen en buitenbak, dus rijden kan altijd. Ik weet alleen niet precies hoe het zit met buitenrijden...de ijzers gaan er deze week onderuit en ik vraag me af of ik dan in de sneeuw gewoon kan rijden?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:58

Hier rijden we bijna altijd buiten, naast 1x in de week springles in een buitenpiste. De springles zal waarschijnlijk niet doorgaan bij sneeuw en ijs, maar buitenrijden (in stap/draf) doen we dan nog wel! Mijn paard is niet beslagen dus zeker in verse sneeuw is dat geen probleem, hij loopt ook nog gewoon buiten in de winter dus is wel wat gewend qua gladheid. Wel rijden we sowieso minder omdat het sneller donker is.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:59

Hier geen winterstop.

Wel tot nog toe met die strenge vorst een paar dagen bevroren binnenbak. Het is een eb- en vloed bodem en zelfs al laten we hem leeg lopen, met die strenge vorst van afgelopen 2 jaar is hij toch bevroren geweest. Paar dagen maar, en dan kun je nog prima stappen en draven, want glad word ie niet. alleen de onderlaag word knetterhard.

Wij rijden dus lekker door! :D