Pijn in enkels/voet tijdens het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jytte

Pijn in enkels/voet tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 14:28

Ik heb een vraag.
Tijdens het rijden, met name als ik er wat langer opzit krijg ik enorm pijn in mijn enkels, behoorlijk vervelend, en uiteindelijk gaan mn voeten tintelen/slapen. Ik moet dan echt mijn beugels uitdoen en mn voeten een tijd laten hangen.
Mn laarzen passen goed, t is ook niet dat ik mijn hakken extreem uitdruk of optrek. Ik heb ook al geprobeerd mn beugel verder aan mn voet te doen, Zodat de "knik" bij mijn enkels minder is, maar ook dat maakt geen verschil..

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan dit zijn?

Ik weet trouwens niet of het hier goed staat.. :o

merrylegs

Re: Pijn in enkels/voet tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:31

misschien moet je je beugels even wat langer maken?
komt het altijd voor of vooral als je langer rijd (dwz bv 2 uur)

ladyrosa

ik heb dat vooral met buitenrit, ik denk dat het komt door iets te korte beugels, want met gewoon rijden heb ik ze altijd iets langer dan op buitenrit en dan heb ik er geen last va

dus ik zou als ik jou was je beugels eens 1 tot 2 gaatjes langer doen, misschien dat het helpt...

ShauniBef

Ik heb dat als ik mijn beugels te kort heb. :)

crazyshar

hoi ook ik heb hier last van, vaak maar aan 1 kant, ik ben er onlangs achter gekomen dat het deels door spanning komt en deels door de verkeerde houding/stand van mijn voet in de beugel ten opzichte van paard/grond.
nu door er op te letten gaat het iets beter.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 14:54

Hmm ja ik zit behoorlijk lang, ook buiten. Ik heb die pijn ook als ik niet zo lang rijd. Als ik er langer op zit gaat mn voet echt slapen zegmaar.
Ik heb niet het idee dat het door de manier waarop mijn voet in de beugel zit komt, ik heb ook geprobeerd bewust " minder netjes" te gaan zitten, met de gedachte dat mijn enkel dan minder hoefde te buigen zegmaar.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 15:33

mijn voet zit over het algemeen ook normaal in de beugels, maar ik draai mijn voet bijna constant om met hiel ipv kuit te drijven. ook al drijf ik niet dan staat mijn voet nog wel zo gedraaid.
dus probeer nu bewust mijn voet iets naar binnen te kantelen, dus zool richting buik enkel naar buiten.
dit gaat voor mij ook beter.

het slapen en gevoeloos zijn heb ik ook gehad ook vooral buitenrijden.
is vrij irritant hé.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 15:36

Draag je sporen? Zo ja, de riempjes een gaatje losser omdoen. Die willen ook nog wel eens knellen!

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 16:18

Crazyshar: dat is raar.. Ik heb het juist andersom. K rijd een jonge hengst voor andere. Die heeft nog net wat meer voorwaardse kuitdruk nodig dan mn eigen paard in het bos. Op die heb ik er ook veel last van.. Maar kleinvosje zegt nu iets.. Ik rij niet met sporen, maaar ik draag wel altijd vaquero laarzen.. Die plooien in de enkel. *zoekt foto*

Afbeelding

Als je die plooien in t leer van de laars ziet..?? Zou dat de oorzaak kunnen zijn..?

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:22

Ik heb ook jaren dit probleem gehad totdat ik goede leren rijlaarzen heb aangeschaft. Nu heb ik nauwelijks tot geen last meer van mijn enkels. Zodra ik weet met schoenen of rubberen laarzen rij wordt het weer veel erger. Ik weet niet wat voor laarzen je draagt maar misschien een keer investeren in goede leren rijlaarzen?

hwesteinb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:30

heb je al beweegbare beugels geprobeerd?
dat ontlast knieen en enkels. de beugels draaien iets om hun lengteas.
ik heb ze voor plus minus 40 euro gekocht en ze bevallen prima.
hannie.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 16:32

Ja ik denk dat t door de vaquero laarzen komt. Dat zijn goede leren laarzen, alleen draag ik ze inmiddels al járen.
Ik heb twee paar dressuurlaarzen staan petries en cavallo's. Maar sinds ik geen wedstrijden meer rijd, heb ik ze nooit meer aan. Ik vind de vorm niet prettig. Met zulke laarzen heeft iedereen een goede beenligging als je begrijpt wat ik bedoel.. Ik denk dat ik maar weer eens in mn petries schiet om te kijken of het verschil maakt..

Ey dat heb ik nog niet geprobeerd hannie, thanks voor de tip!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:57

Als er een plooi recht voor je enkel zit, kan dat heel goed de bloedsomloop wat belemmeren, en dat levert een dove voet op. Ben benieuwd of je petries hetzelfde probleem geven.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:52

Ik heb door een enkelblessure hetzelfde probleem. Ik krijg echt stekende pijn :( .

Het enige wat mij helpt is Sprenger beugels. Deze zorgen ervoor dat de bewegingen makkelijker worden opgevangen en blokkeren de enkel niet. Mijn oudste Sprenger beugels zijn ondertussen 12 jaar oud en nog steeds als nieuw :) !!

Deze heb ik zelf: http://www.marengosoutfit.nl/a-26299186 ... s-system-4

patrick87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:54

Knellen je laarzen niet? Bij je kuiten?

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:17

ik heb ook het zelfde probleem. het trekt van mijn enkel naar boven. heel vervelend.
ook nog geen oplossing gevonden helaas :(

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 22:47

Leonieke schreef:
Ik heb door een enkelblessure hetzelfde probleem. Ik krijg echt stekende pijn :( .

Het enige wat mij helpt is Sprenger beugels. Deze zorgen ervoor dat de bewegingen makkelijker worden opgevangen en blokkeren de enkel niet. Mijn oudste Sprenger beugels zijn ondertussen 12 jaar oud en nog steeds als nieuw :) !!

Deze heb ik zelf: http://www.marengosoutfit.nl/a-26299186 ... s-system-4

Hmm eens kijken of ik die eens van iemand kan lenen om te proberen, ze zijn wel duur :D

patrick87 schreef:
Knellen je laarzen niet? Bij je kuiten?

Nee, bij mijn kuit niet..

sanniejj schreef:
ik heb ook het zelfde probleem. het trekt van mijn enkel naar boven. heel vervelend.
ook nog geen oplossing gevonden helaas :(

Heel vervelend idd..

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:56

Een x naar de fysiotherapeut? Die kan je er veel meer over vertellen denk ik. En ook wat bij jóúw situatie past. Misschien is het iets anatomisch, misschien met je houdiing of beugellengte.. Beter zeker weten dan blijven gissen. Succes ;)