Deken met of zonder hals?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jippyhorse

Deken met of zonder hals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 10:27

Ik heb een mooie deken gezien (200 grams), maar daar zit een vaste hals aan. Is het beter om een zonder hals te nemen of met hals? Hij moet wel de hele winter gebruikt worden.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:11

Dat ligt eraan hoe ja paard staat, wat je ermee doet, of je paard wel of geen koukleum is enzovoort, enzovoort.

Ik zou zelf persoonlijk nooit met 1 deken doen over een hele wintermaar dat is niet de vraag.

Als je pony 24/7 buiten staat met weinig beschutting en je wel een redelijk korte vacht wilt houden kan een vaste hals erg handig zijn. Ook als je pony het snel koud heeft.

Echter, als je niet intenstief wilt rijden, je pony meer dan genoeg schuilmogelijkheden heeft en/ of 's nachts binnen staat lijkt mij de keuze voor een deken zonder hals beter. Een hele hals voor de hele winter (ook als het zacht weer is of droge vrieskou met een lekker zonnetje) vind ik minder geschikt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:21

Ik zou niet voor een vaste hals gaan voor een hele winterperiode.
Als de hals zou gaan irriteren/schuren/te warm worden moet je de hele deken wisselen, en bij een losse hals kun je die er gewoon aan doen wanneer het je nodig lijkt...

Ik gebruik zelf eigenlijk nooit dekens met een hals.
En ik heb inderdaad ook verschillende dekens voor een winterperiode, van ongevoerd tot 300 grams en dan nog een onderdeken voor als ze geschoren zijn en het echt koud wordt...

mika11

Re: Deken met of zonder hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:22

Met een vaste hals erop, heb je wel kans dat de manen gaan afbreken.

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 17:10

Ik heb vorig jaar, weliswaar met een andere pony, ook de hele winter met een 200 grams deken gedaan. Ze word niet geschoren en staat iedere dag een paar uur buiten en voor de rest op stal. Ik rijd haar 5 dagen per week. Ik denk dat ik toch voor eentje zonder hals ga.

Silpanzano94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:27

ik zou er geen met hals doen want ik heb bij een aantal paarden gezien dat dan de manen dood gaan dus houd je paard straks geen manen meer over en dat zou zonde zijn..

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:44

al mijn dekens hebben allemaal een afneembare hals. Alleen bij echt koud en guur weer gaat de hals erop. Ze gaan hier om 8 uur buiten en blijven dan tot het donker wordt buiten, er is geen mogelijkheid tot schuilen of iets dergelijks. Dus als het smerig/nat weer wordt, maak ik de hals aan de dekens vast. Mijn ruin loopt de hele zomer met een vliegendeken met hals (ivm jeuk), maar die heeft totaal geen last van afgeschuurde manen. Ligt ook aan de pasvorm van de deken.

Voordeel van een hals is ook, dat het water niet via de schouder naar binnen loopt. Dus ik vind zo'n afneembare wel echt ideaal.

dvdiepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:32

Inderdaad, met afneembare hals. Je moet bij een hals op letten dat deze gevoerd is met een nylon voering, zodat de hals over de manen glijdt. Koop je een hals met een katoenen of fleece voering, dat gaan je manen van je paard er waarschijnlijk aan. Deze stof glijdt namelijk niet over de manen maar stropt. Ik heb helaas ervaring mee :(

Ik heb deze deken van Paardenboulevard en ben er super tevreden over. Ik kan er de hele winter mee vooruit. Ik begin met de 100 grams buiten deken, daarna gaat de hals eraan en daarna de onderdeken eronder. Deze kun je vastmaken aan de buitendeken, zodat je nog steeds 1 deken op en af hoeft te doen

http://www.paardenboulevard.nl/shop/art ... abb45c2a92

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:33

Ik heb een halve hals op een van mijn dekens (:

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:40

Ik heb tot nu toe altijd nog een stuk weggeschuurde manen gehad met een hals.
Ook wanneer de voering glad was en diverse soorten geprobeerd.
Bij mij gaat er dus geen meer op,met extreme kou gooi ik er een wollen halsdeken bij.
Alleen bij mijn paard wat een winter 24/7 buiten stond heb ik de manen opgeofferd.

Tivo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:57

Voorheen heb ik alleen maar winterdekens opgegooid zonder hals, maar vorig jaar voor het eerst met hals.
Ik was ook altijd bang dat de manen zouden uitvallen, maar afgelopen winter had mijn paard het zo koud, dat ik het toch maar geprobeerd heb.
Ik heb toen de Silvano Turnout Heavy gekocht. Deze heeft een hele fijne zachte nylon voering, en de manen zijn nog nooit zo zacht geweest. Overigens ook de rest van zijn lijf is lekker zacht gebleven.
Super blij ben ik er mee.
Nou zit ik er aan te denken om voor binnenkort ook de Silvano Wug te kopen; die heeft een halve hals. Dat is voor het begin van de winter wel warm genoeg, denk ik.

http://www.paardenboulevard.nl/shop/art ... 02bc7ed7e5

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:07

Ik zou ook niet voor een vaste hals gaan.
Door de warmte kan hij gaan schuren
Probeer eerst een met een los halsstuk en kijk hoe het gaat

Fronika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:38

Grappig om zoveel verschillende verhalen te horen. Ik ga juist voor de deken met vaste hals, eerder had ik met losse hals maar daar gingen de manen van kapot omdat het klittenband over de manen schuurde (HH thor) . Nu gebruik ik alleen nog maar Shires dekens met vaste hals :D

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 15:35

Ik heb 1 winterdeken met vaste hals.
Geen afgebroken/geschuurde manen gehad hele winterseizoen.
Deken van Nika. Hals zit netjes, schuurt niet.
Hals kan je ook gewoom omflappen en heeft ie een klein kraagje, en kan het halsstuk ook even luchten :).
Als hij buiten staat, dan hals wel vast, maar binnen op stal hangt van temperatuur af, flap ik hem vaak om.