Agressief en onderdanig gedrag bij longeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EternalFire

Agressief en onderdanig gedrag bij longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 10:18

Hallo allemaal!

Ik heb even jullie gewaardeerde advies nodig. Het zit zo:

Sindskort heb ik een nieuw paard aangeschaft, nadat ik een tijdje out of running ben geweest. Ik weet dat het dier een verleden heeft - dat wist ik vooraf al. Laten we het erophouden dat hij in het verleden erg veel liefde tekort is gekomen. Desondanks is het een ontzettend lief dier en is hij dol op aandacht en doet alles voor complimentjes.

Nu is het zo dat als ik hem longeer, alles verandert. In het begin is hij ontzettend agressief en legt zijn oren plat naar achteren en laat het wit van zijn ogen zien. Daarnaast komt hij op je af en komt luisteren op dat moment niet voor in zijn woordenboek. Als ik hem dan corrigeer, duurt het even voordat hij luistert. Maar zelfs dan wil het nog weleens zo zijn dat hij uit protest bokt. Ik blijf zo consequent mogelijk en recht mijn schouders e.d. En dan enkele tellen later zakt zijn hoofd op onderdanige manier naar de grond en hapt hij alsof hij zegt van: Jij bent de baas. Dan gaat het goed, maar daarna begint het soms weer opnieuw.

Iemand enig idee hoe ik dit moet aanpakken?

Alvast bedankt!

Barney1978

Re: Agressief en onderdanig gedrag bij longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 10:36

Ik heb hier geen ervaring mee, maar ga het wel even volgen. Ik vind het interessant om zaken rond longeren en eventuele problemen hiermee te lezen. Altijd leerzaam en ik hoop dat je er een bruikbaar antwoord op krijgt.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:09

Je zegt al dat je paard een verleden heeft.
Zoals ik nu kan begrijpen heeft je paard ook nooit duidelijkheid gehad over wie de baas is.
Als hij zijn hoofd naar beneden doet zou ik erg trots zijn, ik denk dat die momenten vanzelf uitbreiden.
Het kan zijn dat je paard iets vervelends heeft meegemaakt met het longeren en dat dat iedere keer weer herhaalt.
Heeft hij hetzelfde met het 'los' longeren, dus rondlopen in een longeerbak of afgezette bak?
Anders kun je even kijken naar je longeerlijn, is er iets met de stof of de kleur?
Ik zou verder kijken dan alleen het longeren zelf, het hoofdstel of wat je ook om hebt, zit dat wel goed?
Een paard met een slecht verleden kost heel veel tijd en minimaal de dubbele liefde.
Heel veel succes :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 18:36

Ik zou ook kijken of het op de grond drijven het probleem is, of dat het icm met tuigage en longeerzweep is.

Dit kun je bepalen door eerst los te longeren (het liefste in een round pen), zonder longeerzweep in je handen, maar alleen een touw (liefste leadrope) om af en toe je ruimte te bewaken.
Als dit goed gaat kun je kijken of de longeerzweep erbij pakken verandering geeft. Wat ook kan zijn is dat het paard 'test' of dat je van jezelf 'stoer' bent, of alleen met een zweep in je handen. Wat daarbij kan helpen is op het moment dat je paard op je af komt, je zweep te laten vallen en je lichaam te gebruiken (stap of 3 naar voren, schouders breed en een boze blik evt. met schreeuw).

Denk dus niet meteen aan een trauma oid, daar help je het paard niet mee.

Leer je paard ook aan dat bij ontspanning en onderdanigheid hij even rust krijgt. Niet meteen stoppen, maar wel rust. Bij agressief/dominant gedrag laat je het paard meer werken/hoger tempo lopen. Dan leren ze snel genoeg wat ze het meeste oplevert ;)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 18:59

Is je paard medisch gekeurd? Agressie bij het longeren komt vaak voort uit pijn door het op de kleine cirkel lopen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:13

TS, kan je van jezelf zeggen dat je vanaf het moment dat je begint, jij 100% ontspannen bent, want is het mogelijk dat hij reageerd op een twijfel van jouw kant? Vooral bij longeren is lichaamstaal bijna 100% van het werk en als je uit kan sluiten dat het niets iets is wat jij onbewust meegeeft, dan kan je verder gaan kijken.
Persoonlijk zou ik beginnen met dingen af te strepen, ipv dingen te bedenken die het eventueel zouden kunnen zijn. Door dingen van je lijstje af t gaan strepen, kom je op een gegeven moment in de juiste richting voor het oplossen van de situatie.
Eerst uitvinden in welke richting je moet zoeken? Is het een communicatieprobleem, is het een twijfel van jouw kant of zijn kant? Longeer je gewoon met een singel en bijzetteugels en hoofdstel of wat is je optuiging? Hoe groot is de ruimte waarin je longeerd? Heb je veel ervaring met longeren? Wat is je doel van het longeren, is het puur om energy kwijt te raken, of serieuze spieropbouw? (dit is een groot verschil met heo je je paard laat werken)...
Zo weer even genoeg vragen.

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:22

Heb je mechien een filmpje alleen dan kan je het beoordelen! Probeer duidelijke commando's te geven zo als draaafff en hooo stap en gewoon door laten lopen ik had eens een vz precies zo gewoon door gaan en goed blijven oefenen dan komt het goed :-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:40

Paard heeft een verleden schrijf je. Zou het niet gewoon aangeleerd gedrag kunnen zijn, dus een "standaard" reactie op longeren, waar vroeger iets naars mee is gebeurd? En dat hij verandert zodra hij merkt dat jij het bent?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:40

heb je het idee dat het "agressieve" minder word naar mate je nu langer met hem bezig bent. En het ontspannen sneller komt en langer aan houd?

pallavi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:00

Ben je er al uit met je paardje of heb je nog advies nodig?

Er zijn een aantal standaard problemen die je in het longeren terugziet; agressie kan veroorzaakt worden door pijn, scheefheid, het longeren gewoonweg nog niet snappen en in de verdediging schieten door alle gebaren die een paard dan op zich af krijgt (al dan niet met longeerzweep), onduidelijke lichaamstaal van de persoon, een rangorde verhouding die al niet zo rustig is maar dan in het werken meer uitvergroot raakt en zo zijn er nog tal van voorbeelden.
Het kan vanalles zijn.

Overigens moet je niet per definitie blij zijn wanneer een paard zo in de overgave schiet. Ik kan niet beoordelen hoe jouw paard dat laat zien, maar in mijn werk kom ik ook paarden tegen die dit soort gedrag laten zien vanuit pijn en dan maar uit pure wanhoop in de 'overgave' schieten om maar van de stress af te zijn. Je hebt overgave vanuit rust, vertrouwen en ontspanning en overgave vanuit 'ik geef me over!' alsof je paard vanachter een heuveltje met een witte vlag naar je aan het wapperen is. Beiden kunnen op het eerste gezicht uiten in het hoofd omlaag maar de uitwerking en betekenis is nogal verschillend.

Om het in ieder geval iets beter te kunnen beoordelen zo op afstand is er eigenlijk videobeeld nodig van het longeren.
Mocht je daarmee geholpen zijn wil ik daar best even naar kijken. Kan desnoods per email.
Mocht je er al niet zelf uitgekomen zijn raad ik je zeker aan er iets mee te doen. Of het nou iets in de leiderschapsverhouding of fysieke onbekwaamheid/pijn is, zeker wanneer je een paard nog maar kort hebt wil je niet dat hij eindeloos deze ervaring met je opbouwt want dat kan nogal een impact hebben op je algehele verhouding met elkaar en jullie toekomst samen.

EternalFire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 21:05

Thanks voor al jullie antwoorden! Ik ben er inmiddels uit wat het is: De stalling waar ik stond was duidelijk veel te druk voor 'm. DIt was slechts een tijdelijke oplossing, want we moesten nog stallen realiseren bij ons nieuwe huis, zodat hij aan huis kon staan. Nu staat hij samen met onze twee andere paarden en is het lang niet zo'n drukte waar hij in het al geheel erg positief op reageert. Nu was het daar vaak rond de longeerbak een drukte - en daar reageerde hij zo op. Nu is echt kalm, vrolijk (en ontzettend grappig :P)

pallavi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 23:50

Dat scheelt inderdaad al een hoop stress. Al denk ik dat het altijd goed is om met je paard aan dat soort dingen te werken en vraag ik me af of het werkelijk de oorzaak is van het probleem wat je aan het begin van je topic omschrijft. Je komt namelijk overal wel eens drukte/spannende situaties tegen en het is fijn als je dan zo met elkaar om kan gaan dat jullie wat er ook om je heen mag gebeuren gewoon rustig en efficient aan het werk kunnen en er geen enkele noodzaak is voor je paard om agressief naar jou te worden en dat jij juist een steunpunt bent voor hem in een dergelijke situatie. Het zijn soms juist de momenten van drukte die een indicatie kunnen geven waar je met je paard staat wat betreft vertrouwen en samenwerking. Wanneer daar geen aandachtspunten meer zitten heeft je paard helemaal geen boodschap meer aan de drukte om zich heen, zal het zich zeker niet agressief naar jou gaan opstellen, enkel nog oog hebben voor jou en heeft dat niet of nauwelijks meer effect op je samenwerking. Dat is natuurlijk iets wat je samen nog moet opbouwen, zeker als je elkaar nog niet zo lang kent, en een overprikkeling uit de omgeving is natuurlijk niet iets wat je dan elke dag wilt opzoeken. Wat dat betreft is het wel fijn dat je een rustigere plek hebt nu en goed om te horen dat hij daar al van tot rust gekomen is.

Toch zou ik zeker zijn fysieke houding en gedrag tijdens het longeren goed in de gaten blijven houden. Wat je vaak ziet is dat paarden door pijn of een fysiek probleem veel sneller onzeker/angstig zijn en gevoeliger op hun omgeving reageren. Dat is nou eenmaal de aard van een vlucht/prooidier. Zeker bij het longeren kan dit een grote invloed hebben omdat het paard zowel 'opgesloten' zit tussen een hek, een lijntje (en eventueel bijzetteugels) en jou (wanneer de samenwerking niet optimaal is) en dan mogelijk ook nog eens pijn ervaart in zijn lijf door de houding die je van hem vraagt. Door de overmaat aan prikkels kan dat dan een hele legitieme reden zijn voor een paard om agressie te gaan vertonen omdat het niet kan vluchten uit de situatie en in andere gevallen kiest een paard ervoor om maar gewoon te gehoorzamen om maar zo min mogelijk weerstand tegen te komen. Zeker gezien het feit dat je omschrijft dat hij kon wisselen van agressie naar onderdanigheid en weer terug naar agressie denk ik dat het wel goed is om op dat vlak een oogje in het zeil te blijven houden en goed naar je paard te blijven kijken/luisteren, want als er inderdaad iets fysieks blijkt te spelen en je bent er op tijd bij kan je jezelf een hoop gedoe besparen in de toekomst.

Het is natuurlijk wel fijn wanneer je zoals in jouw geval nu de mogelijkheid hebt om externe prikkels te doseren zodat je ook gewoon rustig aan het werk kunt en dat op kan bouwen naargelang van waar jullie samen staan.

Succes in ieder geval verder en proficiat met je nieuwe stal!

Marpastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 01:08

fijn dat het iig beter gaat!
succes met de nieuwe stallen :)