Hoe belangrijk is de rangorde tussen mens en paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Hoe belangrijk is de rangorde tussen mens en paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 05:07

Tja dat vraag ik me dus af..

Sinds kort heb ik les met mijn mini van nu een hele ruime 3 jaar, ik vond het tijd om serieus aan het werk te gaan en besloot hier niet alleen in verder te gaan.
Degene van wie ik les krijg spreekt me heel erg aan en werkt tot op bepaalde hoogte zoals ook ik graag met mijn dier om ga.

In de eerste instantie had ik de instructrice ingeschakeld om mij en mijn paard uitleg te gaan geven over het longeren, na een langdurig gesprek en wat observatie de eerste les maakte ze me duidelijk dat onze rangorde niet geheel is zoals het behoord te zijn :o Dit ging voornamelijk om dingetjes zoals mij mee trekken als we stil staan om een sprietje gras te pikken, ik die aan de kant gaat als hij er aan komt tijdens zijn wandeling naar gras, hij let ook niet zo goed op waar mijn voeten zijn. In mijn ogen dus eigenlijk hele kleine dingetjes waar ik geen last van heb.

Dit nam ik van harte aan en we zijn begonnen met oefeningen om dit op de rails te krijgen, opzich vind ik de redenatie heel logisch want zonder een goede basis kan het gevaarlijk worden om aan bepaalde dingen te beginnen.
De oefening die we nu doen en leren is vast heel goed maar het voelt op de een of andere manier niet heel lekker.. Ik heb veel ervaring met het trainen van honden en ben op dit vlak ook zeer bekwaam, vrij snel heb ik door wat zowel voor mij als voor de hond werkt en vanaf dat punt verloopt het ook soepel. Ookal is het trainen van een paard nog heel nieuw voor me mijn eigen verzonnen aanpak tot nu toe met mijn eigen paardje (hij is in mijn bezit vanaf zijn 1e levensjaar) bevalt mij goed en volgens mij hem ook. Ik ben zeker van mijn zaak als ik met hem bezig ben en ik ben van mening dat dit erg belangrijk is tijdens een training, zowel bij een paard als een hond. Terwijl ik dat met deze manier van training niet heb, ik weet zeker dat het een goede manier is maar voor mij lijkt het gewoon niet goed te werken, ik ben vreselijk onbeholpen tijdens het trainen doordat ik niet 100% achter mijn gedane handeling sta.

Dat er niet genoeg respect is vanuit mijn paardje naar mij ben ik met haar eens dit is echt iets wat ik moet gaan leren toe te passen bij de paarden zoals ik dit kan bij een hond. Maar met het trainen van honden heb ik altijd iets geleerd: een probleem is pas een probleem als het door jezelf of een ander als probleem word ervaren. En ik ervaar eigenlijk geen probleem en de mensen van mijn stal ook niet. Mijn paardje is ontzettend braaf en niet bang al is hij soms wel een tikkeltje eigenwijs :')

Zou het zo slecht zijn om de 'rangorde basis' een soort van over te slaan en toch te gaan longeren? Hij loopt perfect mee, trekt absoluut niet, versneld en vertraagt als het hem word gevraagd, kan prima vaststaan en alle andere dingen die een paard behoort te kunnen.

Ik ben erg benieuwd hoe de bokkers hier over denken. Nog heel even de vraag kort en bondig: Hoe belangrijk is het nu om 'de baas' te zijn over je paard als het op de punten waar het 'echt telt' goed gaat en er dus geen gevaarlijke situaties zullen ontstaan door het soms wat gebrek aan rangorde?

Jessix

Re: Hoe belangrijk is de rangorde tussen mens en paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 07:18

Ik wil graag een 51/49% leiderschap, die gebaseerd is op vriendschap. Mijn paard mag zeker initiatief nemen, hoeft niet altijd in het gareel te lopen, maar als het er op aan komt wil ik wel de laatste zeggenschap hebben. Dat is een fijn lijntje. En dat moet ook echt 100% goed zitten. Ik kan een dier alleen die vrijheid geven als ik weet dat ik er van op aan kan. In hoeverre daar 'strenge opvoeding' aan vooraf gaat is per dier verschillend en uiteraard ook per mens verschillend.

Het streven is dus maximale vrijheid tussen goed vastgestelde en bewaakte grenzen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:11

De rangorde wordt niet bepaald door "oefeningen", maar door wie jij bent en wie je pony is. Als de oefeningen voor jou ongemakkelijk voelen zijn ze voor jou dus niet zo geschikt. Je klinkt alsof je vrij reeel om kunt gaan met trainingsmethoden en leerprincipes, dus volg meer je eigen weg.
Jij moet het laatste woord hebben als het nodig is, dan moet er ook geen uitgebreide discussie aan vooraf hoeven gaan, dat is de "rangorde" die onbetwist voor elkaar moet zijn voor jullie eigen veiligheid.
Ga gewoon aan de gang met longeren en zoek desnoods een ander lesgeefmens dat wat breder kan kijken dan het eigen systeempje.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:44

Ben het eens met mijn voorgangers en vind jou logisch redeneren. Volgens mij is er hier sprake van geen klik tussen jou en het lesgeefmens, ik zou haar vriendelijk bedanken voor haar input en een andere zoeken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:49

Misschien dat je ook wat duidelijker toe kunt lichten wat de oefening is met welk doel? (En waar jouw lesgeefster dus over "struikelt"?)

Het is natuurlijk ook wat je met je paard wilt. Soms kunnen de details op dit moment niet zo aan de orde zijn, maar wil je later rijden of echt werken tijdens het longeren (en je paard dus niet alleen rondjes laten lopen) kan het zijn dat die details problemen op gaan leveren.
Ook ligt het aan jouw karakter en aan die van je paard. Bij sommige paarden moet je wel op de details letten, omdat zij dat ook doen. Bij andere paarden kun je wat losser zijn en zullen zij geen 'misbruik' maken van de ruimte die zij krijgen in de regels.
Heb je een jong paard zijn de details vaak wat meer van belang dan bij een oud paard wat alles al kent.

Kan dus wel m'n algemene mening geven, maar die zou dan niet van toepassing zijn op jouw situatie, dus daar heb je dan niet zoveel aan.

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 00:35

Ik wilde precies dat zeggen wat Jessix ook al zei
Jessix schreef:
Ik wil graag een 51/49% leiderschap, die gebaseerd is op vriendschap.

Ik denk dat jullie beiden veel meer plezier zouden beleven als jullie relatie op die manier is opgebouwd, dan wanneer jij elke keer weer denkt, ja maar als ik dat toelaat, of als hij dat doet, ben ik dan nog wel leider? Jij bepaald de grenzen, maar daarbinnen kun je echt wel wat vrijheid laten.
Al zou ik zelf wel wat voorzichtig zijn met opzij stappen als je paard eraan komt, ook vind ik persoonlijke ruimte erg belangrijk. Vooral omdat ik paarden ken die gericht 'aanvielen'. Maar goed, dit is natuurlijk wel een uit de hand gelopen situatie.

Verder ben je redelijk vaag over wat het is dat je niet bevalt in deze trainingsmethode?
Maar ik zou je adviseren niet te trainen op een manier waarbij je je niet goed voelt. Er zijn meerdere manieren om je doel te bereiken. De beste manier hangt af van jou en van je paard.

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 00:41

Jessix schreef:
Ik wil graag een 51/49% leiderschap, die gebaseerd is op vriendschap. Mijn paard mag zeker initiatief nemen, hoeft niet altijd in het gareel te lopen, maar als het er op aan komt wil ik wel de laatste zeggenschap hebben. Dat is een fijn lijntje. En dat moet ook echt 100% goed zitten. Ik kan een dier alleen die vrijheid geven als ik weet dat ik er van op aan kan. In hoeverre daar 'strenge opvoeding' aan vooraf gaat is per dier verschillend en uiteraard ook per mens verschillend.

Het streven is dus maximale vrijheid tussen goed vastgestelde en bewaakte grenzen.

Dit is ook de manier waarop ik mijn honden train en waarop ik nu met mijn paardje dat ik sinds 3 maanden heb omga. Ik word hierop vaak raar aangekeken en vind het dus super dat ik nu lees dat ik hierin niet de enige ben.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 01:43

Sassol schreef:
Misschien dat je ook wat duidelijker toe kunt lichten wat de oefening is met welk doel? (En waar jouw lesgeefster dus over "struikelt"?)

Het is natuurlijk ook wat je met je paard wilt. Soms kunnen de details op dit moment niet zo aan de orde zijn, maar wil je later rijden of echt werken tijdens het longeren (en je paard dus niet alleen rondjes laten lopen) kan het zijn dat die details problemen op gaan leveren.
Ook ligt het aan jouw karakter en aan die van je paard. Bij sommige paarden moet je wel op de details letten, omdat zij dat ook doen. Bij andere paarden kun je wat losser zijn en zullen zij geen 'misbruik' maken van de ruimte die zij krijgen in de regels.
Heb je een jong paard zijn de details vaak wat meer van belang dan bij een oud paard wat alles al kent.

Kan dus wel m'n algemene mening geven, maar die zou dan niet van toepassing zijn op jouw situatie, dus daar heb je dan niet zoveel aan.

Als het goed is staan de redenen voor de oefeningen bovenaan beschreven, het gaat voornamelijk over tussendoor grashappen, trekken om bij grasjes te komen als hij moet wachten, in mijn ogen dus vrij kleine dingen.
De oefening die we nu doen gaat als volgt: hij moet op een afstandje achter mij lopen, als ik omdraai behoort hij te stoppen. Op het moment dat hij niet direct stopt of door mij heen probeert te lopen (laatste gebeurt eigenlijk nooit) dan moet ik een flinke wiebel geven aan het touw zodat hij achteruit stapt en stil gaat staan. Zo dus ook moet hij op commando achteruit lopen, ik ga tegenover hem staan op een afstand en wiebel zachtjes met het touw, geen reactie dan gaan we iets harder en dit opbouwend tot hij een stap achteruit zet.

Het is wel mijn bedoeling om echt met hem aan het werk te gaan aan de longe nadat we rustig hebben geleerd wat we moeten weten natuurlijk.
Ik ben van mening dat mijn paardje heel makkelijk en meegaand is maar als er echt te weinig grenzen zijn hij hier wel gebruik van zal maken, al zal hij denk ik niet to in de extreme door gaan.

Nog even ter informatie hij is nu ruim 3 :)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 01:47

Maghreb schreef:
Ik wilde precies dat zeggen wat Jessix ook al zei
Jessix schreef:
Ik wil graag een 51/49% leiderschap, die gebaseerd is op vriendschap.

Ik denk dat jullie beiden veel meer plezier zouden beleven als jullie relatie op die manier is opgebouwd, dan wanneer jij elke keer weer denkt, ja maar als ik dat toelaat, of als hij dat doet, ben ik dan nog wel leider? Jij bepaald de grenzen, maar daarbinnen kun je echt wel wat vrijheid laten.
Al zou ik zelf wel wat voorzichtig zijn met opzij stappen als je paard eraan komt, ook vind ik persoonlijke ruimte erg belangrijk. Vooral omdat ik paarden ken die gericht 'aanvielen'. Maar goed, dit is natuurlijk wel een uit de hand gelopen situatie.

Verder ben je redelijk vaag over wat het is dat je niet bevalt in deze trainingsmethode?
Maar ik zou je adviseren niet te trainen op een manier waarbij je je niet goed voelt. Er zijn meerdere manieren om je doel te bereiken. De beste manier hangt af van jou en van je paard.

Het opzij stappen doe ik eigenlijk alleen als hij staat te grazen en ik eigenlijk meer met iets anders bezig ben dan met hem :') Gezellig kletsen ofzo. Tijdens het wandelen let ik hier wel goed op, het zou natuurlijk gevaarlijk zijn als hij me van de weg af durft te duwen oid. :j

Tja wat ik er niet prettig aan vind vind ik ook moeilijk uit te leggen. Ik heb heel erg het idee dat ik hem loop te dwingen en met mijn 'macht' dingen loop te eisen voordat hij het uberhaubt snapt. Ik werk graag met uitleg en wil hem de tijd geven om het te snappen op het moment dat hij het snapt en verveelt vind ik een aardige wiebel met een touw op zijn plaats maar hoe het me nu uitgelegd is als hij het niet doet vind ik een beetje te hard..
Ik leer hem eigenlijk net zo lief met stembeloning een klicker en wat overwicht hoe en wanneer hij achteruit moet :)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 01:48

Strohalm schreef:
Jessix schreef:

Dit is ook de manier waarop ik mijn honden train en waarop ik nu met mijn paardje dat ik sinds 3 maanden heb omga. Ik word hierop vaak raar aangekeken en vind het dus super dat ik nu lees dat ik hierin niet de enige ben.

Inderdaad bij mij ook de manier van omgang met mijn hondje. Er moeten regels zijn voor de veiligheid en een goede vriendschap maar niet alles hoeft gecontroleerd of afgestraft te worden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 06:55

De rangorde tussen mens en paard is heel belangrijk ivm veiligheid.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 07:05

Citaat:
Het opzij stappen doe ik eigenlijk alleen als hij staat te grazen en ik eigenlijk meer met iets anders bezig ben dan met hem :') Gezellig kletsen ofzo. Tijdens het wandelen let ik hier wel goed op, het zou natuurlijk gevaarlijk zijn als hij me van de weg af durft te duwen oid. :j

Tja wat ik er niet prettig aan vind vind ik ook moeilijk uit te leggen. Ik heb heel erg het idee dat ik hem loop te dwingen en met mijn 'macht' dingen loop te eisen voordat hij het uberhaubt snapt. Ik werk graag met uitleg en wil hem de tijd geven om het te snappen op het moment dat hij het snapt en verveelt vind ik een aardige wiebel met een touw op zijn plaats maar hoe het me nu uitgelegd is als hij het niet doet vind ik een beetje te hard..
Ik leer hem eigenlijk net zo lief met stembeloning een klicker en wat overwicht hoe en wanneer hij achteruit moet :)

Als je liever dmv clickertraining leert, dan doe je dat toch gewoon?: [GVL] Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Verder denk ik erover zoals de meesten hier, ik vind het leuk als mijn paard zelf nadenkt en initiatief toont, zolang ik maar het laatste woord heb als het ertoe doet. Bij mijn jonge paard (gekocht met vier jaar, nu tien jaar oud) is hier wel training en een strenge opvoeding aan vooraf gegaan, maar nu we weten wat we aan elkaar hebben mag hij gerust eens klieren ;) Bij mijn oude paard (gekocht met 20 jaar, nu 21 jaar) gaat dat allemaal veel gemoedelijker, we kennen elkaar al lang en hij 'mag' van mij quasi alles, omdat ik weet dat hij er toch geen gebruik van gaat maken, het is gewoon een groot doetje.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 07:43

Jessix schreef:
Ik wil graag een 51/49% leiderschap, die gebaseerd is op vriendschap. Mijn paard mag zeker initiatief nemen, hoeft niet altijd in het gareel te lopen, maar als het er op aan komt wil ik wel de laatste zeggenschap hebben. Dat is een fijn lijntje. En dat moet ook echt 100% goed zitten. Ik kan een dier alleen die vrijheid geven als ik weet dat ik er van op aan kan.

Precies dit! En bij sommige paarden kun je daar sneller van op aan als bij andere paarden. Je moet eerst het leiderschap pakken en een leider zijn zodat je paard op je kan vertrouwen, daarna kun je langzaam weer af gaan bouwen naar die 51/49%. Maar daarvoor moet je eerst wel een goede leider zijn, want die moet je ook blijven, en het is inderdaad maar een fijn lijntje en daarom is het belangrijk dat je eerst de basis als leider goed voor elkaar hebt, daarna komt de vriendschap.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 08:01

Het gaat om de grenzen die jij aangeeft. Als jij het goed vindt dat hij grassprietjes "snapt" dan mag hij dat doen. Wil je dat niet, mag hij dat niet. Heel duidelijk en consequent.
Kijk, je hebt nu een mini maar in feite moet je jezelf afvragen. Zou ik dit of dat ook willen als het een "groot" paard was. Als ik erop zou zitten. Ik snap de redenering van jouw lesgeefmens dus wel. Ik ben niet voor 51/49% leiderschap, maar voor 100% leiderschap. Beschouw je paard als jouw kleutertje die ook duidelijkheid en consequentie nodig heeft. Dat wil niet zeggen dat ie niet jouw vriendje mag zijn.

mooneyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 08:25

Ik denk niet in het aantal procenten leidrschap, dat is te veel karakterafhankelijk. Het gaat om grenzen, die moet je leggen en behoudnen. Houdt je pony zich aan die grenzen kan je gezellig vriendjes zijn. Worden die overschreden dan ze je hem op zijn plaats.
Nu heb ik persoonlijk een broertje dood aan kleine ponys die niet goed worden opgevoed omdat ze kleiner/schattiger zijn dsn paarden. Ook kleine pony's kunnen schade aanrichten en je hebt een zoveel leuker dier als je gewoon duidelijk bent. ( ik heb een shet gekend die door 4 volwassenen moest worden begeleid als hij in een andere wei moest, beestje was tot zijn 10e hengst geweest, nooit opgevoed) , doodzonde want niemand deed er ooit wat mee en hij stond er maar voor de sier.
Niet dat dit bij jou zo is, maar hou dit aub in de gaten tijdens je training, altijd denken of je dit bij een groot paaard ook toe zou laten ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 21:23

Je bent zeer ervaren met honden, schrijf je. Even voor mijn beeldvorming; waar bestaat die ervaring uit? Welk gebied van hondentraining? welk niveau?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:31

Nu is het me iets duidelijker.

Rangorde is heel belangrijk. Bijvoorbeeld: als jouw paard je al mee durft te trekken voor een hapje gras. Waarom zou hij je dan niet meetrekken als hij denkt in levensgevaar te zijn?
En als hij gewoon doorloopt, wanneer jij wilt dat hij stopt, als er niks aan de hand is, waarom zou hij dit dan niet doen als er iets is waarvoor hij denkt te moeten vluchten?
Zo ook met op je voeten gaan staan, dat is heel wat minder leuk als dat met een sprong gebeurd.

Maar wat ik er van begrijp is het niet zozeer de rangorde waar je een probleem mee hebt, maar de manier waarop het aangeleerd wordt?
Ik doe zelf dingen liever met m'n lichaam, dan met touw of riem (in geval van hond). Maar stilstaan is stilstaan, doorlopen wordt dan ook altijd gecorrigeerd bij een paard wat het nog moet leren.

Hoe je corrigeert, verschilt per mens, maar ook per paard. Zo is het paard resoluut een stap terug zetten, ook corrigeren. Ook dat kun je weer op verschillende manieren bereiken (fysieke druk, suggestieve druk, met touw of met lichaam).

Ik neem aan dat als je met je instructrice overlegt dat je het liever zonder touw doet of fysieke aanraking, ze daar ook een manier voor heeft?
Soms moet je wel een beetje buiten je comfortzone werken om te kunnen groeien. Maar niet achter de manier staan waarop je werkt, geeft dubbele signalen af, wat het paard niet snapt. Voor niemand goed dus.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 07:53

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat jij naar jezelf luistert. Want zoals je al zegt, een probleem is pas een probleem als je die naam eraan geeft.
Ben jij tevreden met de manier waarop het nu loopt, zou ik er niks aan doen.

Het kan wel zo zijn dat iemand met misschien meer kennis en ervaring zegt dat dit een probleem zou kunnen worden. In dat geval zou je jou situatie een proleem kunnen gaan noemen, of je bedenken dat jij jou pony nog het beste kent en jij waarschijnlijk goed kunt inschatten waar je jou grens moet trekken.
Beide reacties zijn wat mij betreft volledig terecht.

Als ik jou zo hoor (verbeter me als het niet klopt) krijg ik het idee dat je helemaal geen behoefte hebt om aan die rangorde/verstandhouding met je paard te gaan sleutelen. Je paard voelt dit haarfijn aan en gaat daarom waarschijnlijk niet werkelijk hard zijn best doen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:17

ik heb een probleem met het leiderschap van mijn paard. Ik heb haar nu drie maanden en ben in het begin veel te voorzichtig en niet duidelijk (streng)genoeg naar haar geweest. Ik durf soms niet op te treden bij kliergedrag.
Ik vraag me af, kan dit nog goed komen? Kan ik weer opnieuw beginnen met haar of heb ik het voor altijd verpest?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 20:57

ikke schreef:
Je bent zeer ervaren met honden, schrijf je. Even voor mijn beeldvorming; waar bestaat die ervaring uit? Welk gebied van hondentraining? welk niveau?

God ik ben lekker vaag met wat ik allemaal aanhaal he, sorry!

Even voor de duidelijkheid, ik heb bij een hondenschool stage gelopen, meerdere hondendagopvang een blokstage gedaan en heb 4 jaar lang honden training en gedrag gestudeerd. Met mijn eigen teefje werk ik met klickertraining en doen we voornamelijk agility en obedience. De bedoelling is om wedstrijden met haar te starten maar jammer genoeg is hier het geld momenteel niet voor.
Ik denk dat mijn niveau dus redelijk hoog ligt en ik vrij veel ervaring heb.

Natuurlijk werkt het bij een paard allemaal net een beetje anders aangezien dit toch een vluchtdier is maar ik denk dat ik veel van mijn kennis ook bij de paarden kan gebruiken zo lang ik ook maar open sta om de verschillen tussen paard en hond te herkennen.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 21:07

Sassol schreef:
Nu is het me iets duidelijker.

Rangorde is heel belangrijk. Bijvoorbeeld: als jouw paard je al mee durft te trekken voor een hapje gras. Waarom zou hij je dan niet meetrekken als hij denkt in levensgevaar te zijn?
En als hij gewoon doorloopt, wanneer jij wilt dat hij stopt, als er niks aan de hand is, waarom zou hij dit dan niet doen als er iets is waarvoor hij denkt te moeten vluchten?
Zo ook met op je voeten gaan staan, dat is heel wat minder leuk als dat met een sprong gebeurd.

Maar wat ik er van begrijp is het niet zozeer de rangorde waar je een probleem mee hebt, maar de manier waarop het aangeleerd wordt?
Ik doe zelf dingen liever met m'n lichaam, dan met touw of riem (in geval van hond). Maar stilstaan is stilstaan, doorlopen wordt dan ook altijd gecorrigeerd bij een paard wat het nog moet leren.

Hoe je corrigeert, verschilt per mens, maar ook per paard. Zo is het paard resoluut een stap terug zetten, ook corrigeren. Ook dat kun je weer op verschillende manieren bereiken (fysieke druk, suggestieve druk, met touw of met lichaam).

Ik neem aan dat als je met je instructrice overlegt dat je het liever zonder touw doet of fysieke aanraking, ze daar ook een manier voor heeft?
Soms moet je wel een beetje buiten je comfortzone werken om te kunnen groeien. Maar niet achter de manier staan waarop je werkt, geeft dubbele signalen af, wat het paard niet snapt. Voor niemand goed dus.

Ik ben het met je eens dat rangorde belangrijk is, zeker voor de veiligheid maar waar trek je de grens (natuurlijk ook heel persoonlijk denk ik.) Maar bijvoorbeeld met mijn hondje zij slaapt bij ons in bed en mag op de bank als het haar uit komt. Dit alles neemt niet weg dat zij diepe respect voor mij heeft en ongeacht wat er gebeurt naar mij zal luisteren en dit ondanks dat zij volgens de regels dingen mag die mijn leiderschap zouden ondermijnen.
Is het dus niet zo dat ondanks dat je sommige dingen toelaat dit niet altijd het leiderschap ondermijnd? Zowel bij paard als bij hond.
Ik ben het helemaal met je eens dat het levensgevaarlijk is dat een paard door het touw heen rend en je mee zou sleuren hoor, dat is zondermeer waar. Maar zo snel als ik met mijn paardje aan de wandel ga probeert hij geen gras te happen, loopt niet door mij heen, staat stil als dit van hem verwacht word en als hij schrikt breekt hij niet zomaar door zijn touw. Dat ik hem het grashappen toe laat wil dit zeggen dat hij dit perc verder uit gaat breiden of laat ik hem dit gewoon toe en weet hij wel hoe hij moet luisteren?
Bovenstaande vraag ik me dus echt al lang af hoe het bij de paarden werkt.

Ik moet inderdaad opzoek naar of een andere instructrice of zij moet haar methode een beetje aanpassen, ik zou ook graag met mijn lichaam willen werken maar heb hier jammer genoeg nog geen kaas van gegeten.
En inderdaad soms moet je buiten je comfortzone, met mijn hondje heb ik ook geregeld als een dwaas gestaan en geen idee wat ik moest doen omdat ik het nog moest leren maar daat heb ik altijd een goed gevoel bij gehad en dat is met dit toch net iets anders.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 21:13

_black_rose_ schreef:
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat jij naar jezelf luistert. Want zoals je al zegt, een probleem is pas een probleem als je die naam eraan geeft.
Ben jij tevreden met de manier waarop het nu loopt, zou ik er niks aan doen.

Het kan wel zo zijn dat iemand met misschien meer kennis en ervaring zegt dat dit een probleem zou kunnen worden. In dat geval zou je jou situatie een proleem kunnen gaan noemen, of je bedenken dat jij jou pony nog het beste kent en jij waarschijnlijk goed kunt inschatten waar je jou grens moet trekken.
Beide reacties zijn wat mij betreft volledig terecht.

Als ik jou zo hoor (verbeter me als het niet klopt) krijg ik het idee dat je helemaal geen behoefte hebt om aan die rangorde/verstandhouding met je paard te gaan sleutelen. Je paard voelt dit haarfijn aan en gaat daarom waarschijnlijk niet werkelijk hard zijn best doen.

Tja op het moment dat iets een probleem kan worden vind ik wel degelijk dat het mijn taak is er iets aan te doen maar dit vind ik dus heel lastig, wanneer word iets een probleem? Sommige dingen kan ik wel gokken en pak ik ook goed aan maar sommige dingen is voor mij echt een beetje afwachten, ook mijn instructrice gaf mij hier niet heel veel uitleg in waarom het dat een probleem was waarom hij bepaalde dingen deed.

Ik wil wel wat aan de leiderschap doen, het is nu eenmaal een belangrijke basis maar het is voor mij nog heel erg zoeken hoe ik dit wil gaan doen en in hoeverre ik het van belang vind. Zoals het topic ook laat zien zijn er veel verschillende meningen over en verschilende paarden karakters dus het is denk ik toch ieder voor zich hierin. Al moet ik zeggen dat het verschil in meningen het voor mij niet makkelijker maakt :')

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:20

Je hoeft daar niet per se oefeningen voor te doen als je paard goed naar je luistert. Ik zelf wil 100% leider zijn, mijn pony mag daarin wel vragen maar ik beslis erover of het wel of niet gebeurt. Ik ben niet constant bezig met de baas zijn maar zodra mijn pony het in haar hoofd haalt iets te doen waar ik geen toestemming voor heb gegeven, laat ik haar toch echt even weten hoe de rollen ook al weer lagen. Niet met geweld, maar gewoon door haar achteruit te laten lopen of haar weg te jagen e.d. Daarna zijn we gewoon direct weer vriendjes.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:03

max66 schreef:
ik heb een probleem met het leiderschap van mijn paard. Ik heb haar nu drie maanden en ben in het begin veel te voorzichtig en niet duidelijk (streng)genoeg naar haar geweest. Ik durf soms niet op te treden bij kliergedrag.
Ik vraag me af, kan dit nog goed komen? Kan ik weer opnieuw beginnen met haar of heb ik het voor altijd verpest?

Ze zeggen wel eens "vandaag is de eerste dag van de rest van je leven", zo werkt het bij paarden ook wel. Je kunt gewoon nu besluiten dat je het vanaf vandaag anders aanpakt, duidelijker je grenzen aangeeft en daar consequent in zult zijn. Natuurlijk heb je altijd wel dat je een steekje laat vallen, maar een paard leeft in het hier en nu en zal dus ook reageren hoe jij je nu opstelt. Je hebt een paard dat natuurlijk ook al wel haar eigen maniertjes en gewoontes heeft ontwikkeld, maar als je een braaf paard kocht, dan zal ze ook een fatsoenlijke opvoeding hebben gehad en daar weer op terug kunnen vallen.

TS, bij het ene paard is het een groot probleem als ze naar een grasspriet happen, bij een ander paard niet. Wel is het iets om kritisch op te blijven wie bepaalt wat er gebeurt. Je pony is nog vrij jong, dus zorg dat jij de boventoon voert in dat bepalen en niet hij. Ga ook wandelen zonder dat hij mag eten en als je een graaspauze wil inlassen, geef dan duidelijk aan wanneer hij mag eten. Pas op voor het altijd maar toestaan van het sprietjes snaaien, want dat zal een keer een probleem opleveren als het een keer niet past en je dan wel in wil grijpen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:20

Een paard moet luisteren, punt uit. Een ruk aan het touw is een twee keer zo harde ruk terug, eventueel gevolgt door een skup onder z'n....... Het is een probleem, tenzij anders bewezen. het gaat niet om het inperken van de uitwassen, maar om het geven van de ruimte die het paard (hond ook) aan kan. De omgekeerde wereld dus met wat je hierboven beschrijft.
Een paard dat braaf meeloopt, krijgt meer ruimte; de kans om eigen initiatief te vragen; zo je wil, een voorstel te doen.

Dat heeft niks te maken met leiderschap of verhoudingen, dat is platvloers opvoeden, eerste klas lagere school, als je begrijpt wat ik bedoel.
Precies als dat bij honden werkt. Eerst basic luisteren, dan de kunstjes.

Privileges hebben niks te maken met het ondermijnen van leiderschap (wat er niet is, kan ook niet ondermijnt worden). Mijn paard heeft het privilege dat ie aan me mag schuren, na het rijden en zonder hoofdstel/halster. Mijn paard mag zelf bepalen welk pad we nemen in het bos en ook in welk tempo. Mijn paard heeft die privileges verdient omdat gebleken is dat wanneer ie een onverstandig voorstel doet, het OK is als ik anders beslis.

Ik heb geen leiderschap nodig. Ik heb de credit van mijn paard, die erop vertrouwd dat ik geen dingen vraag die niet kunnen en op het moment dat ie denkt dat dat wel gebeurt, doet ie het gewoon niet. Mijn paard heeft namelijk ook verantwoordelijkheidsgevoel voor de ruiter; die mag er niet afvallen, als het even kan. Dat is de credit die JIJ moet verdienen van het paard. Pas dan kun je zeggen dat je als team iets bent.......