Waarom pakt pony touw vast tijdens wandelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barney1978

Waarom pakt pony touw vast tijdens wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 21:21

Wij hebben twee pony's, sinds kort is de tweede erbij gekomen (vier jarige ruin). Tijdens wandelingen pakt hij het halstertouw vast. Ik zeg elke keer op een duidelijke wijze Nee en haal het touw uit zijn mond. Maar hij blijft het proberen en zat me dus af te vragen wat de achterliggende reden is van dit gedrag.

Ik vind het geen groot probleem, maar ik vind het wel onprettig. Hij pakt ook vaak de klip van het halstertouw vast. Ik loop vaak langs de weg en hij is nog jong, mocht hij schrikken of ik moet hem ergens van weghalen dan trek ik straks die klip hard tussen zijn tanden weg. Dat lijkt me dus niet de bedoeling. Misschien weet iemand waarom een paard/pony dit doet en of mijn wijze van corrigeren correct is voor dit gedrag.

Lauura

Re: Waarom pakt pony touw vast tijdens wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:27

Onze baby deed dat ook altijd als hij zich moet concentreren. Dan nam hij een zweep of een takje in zijn mond als hij bijv stil moest staan tijdens zadelen of voetje geven. Misschien nog wat veulen gedrag?

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 21:30

Oke, is het bij jullie vanzelf over gegaan of hebben jullie het hem afgeleerd? Tot welke leeftijd heeft hij dit gedaan bij jullie?

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:31

Mijn verzorgpaardje doet dit ook! Dit ga ik dus even volgen :) , ben erg benieuwd of er nog meer reacties komen!

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 21:41

Ik hoop het wel, ik zou het erg graag willen weten.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:54

Kan ik je niet vertellen. Alles is sinds kort nieuw voor hem en hij is net aan 3 dus hij we hebben het ook pas net door hoe en wat hij doet!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:54

Mijn jonge paard (4 jr) doet het ook in spannende situaties.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:55

Mijn pony Aap pakt ook alles waar hij bij kan. Vind ie prettig.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:56

misschien vind hij dat prettig? Of last van de tanden. Ik lees dat hij nog jong is. Het kan zijn dat hij is het wisselen dus net als een baby gaat hij op dingen sabbelen.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:58

Mijn paard deed het heel soms in een speelse bui,maar een keer toen de DA kwam ,vond hij het zo spannend dat hij ook ziijn touw in zijn mond nam en er echt heel
stresserig op zat te kauwen,bijten,tot het bijna kapot was,misschien is het toch een beetje spanning?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 08:42

Ik zou het idd uit veiligheid niet toestaan dat hij de klip in zijn mond neemt.. Maar ik vind het onzin om het af te straffen als het paard op het touw kauwt.. Dat doet de mijne ook.. (3 jaar) Een paard hoeft toch geen robot te worden? Ik vind het zelf geen probleem als hij op t touw kauwt.. het kan heel veel redenen hebben, net als hier genoemd om spanning af te laten vloeien, het kan uit speelsheid zijn maar het kan net zo goed zijn dat de pony het touw gebruikt als 'bijtring' net als babies dat doen wanneer ze last hebben van hun tandjes, op jonge leeftijd wisselen ze best veel.. Waarom dat afstraffen? Mijn andere pony deed het ook toen hij jong was, dat heb ik altijd toegestaan en dat gaat vanzelf over.

GelbrichDDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 08:45

mijn 5 jarige doet dat ook, maar die pakt alles waar ie bij kan, vindie leuk volgens mij :)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 09:08

Mijn paard pakt ook alles vast wat ie tegen komt, touwtjes, takjes, bezems enz.
Soms zwaait hij er zelfs mee in de rondte en laat het dan op de grond klappen, ook heeft hij een keer mijn poetskoffer zo hoog mogelijk opgetild (hij is 1.73 dus dat is best hoog) en toen liet hij hem vallen, poetskoffer stuk alle spullen over de grond en dan kijkt hij me echt zo aan van: hahahaha.
Ik denk dat het gewoon spelerij is.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 09:23

@arrabel, ik zie dat al helemaal gebeuren zeg. Ik zou er zelf dan ook in de lach over schieten, ondanks dat dingen dan kapot zijn.

Ik begrijp uit de reacties dat het vaker voorkomt, dan denk ik inderdaad dat het zijn jonge en speelse gedrag is.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 09:27

@jaime, ik straf hem zeker niet af. Ik zeg wel nee en haal de klip uit zijn mond, aangezien het op de weg gebeurt en dan trek ik dat ding langs zijn tanden als hij weg springt.

Het zal inderdaad speelsheid zijn en hij hoeft zeker geen robot te worden. Alleen hou ik wel de veiligheid voor ons samen op de weg in de gaten. Als ik aan het poetsen ben of hij pakt mijn borstels, dan is dat geen probleem verder voor me.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 09:28

Mijn haf is 11 jaar en ik ken hem niet anders, dan dat ie alles in zn mond stopt. Halstertouw, borstels noem het maar op. Vind het geen irritant gedrag, zolang het mij niet in de weg zit.

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 09:33

hmm misschien zou je eens een skippy ball moeten kopen kunnen ze ook leuk mee spelen op gooien achteraan rennen aan het handvat kauwen.

Phine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 10:01

Gaf vroeger wel eens de andere kant van het touw in zijn mond, dan zit het niet bij het halster of bij de clip en maakt het niet zo veel uit. Wel even zorgen dat er niet zo'n plastic dopje op zit ;)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 10:07

Hengsten zijn vaak vrij oraal, willen alles in hun mond stoppen (daarom doen ruinen het vaker dan merries). Daarnaast is "even een slokje bij moeders halen" in spannende momenten een moment van ontspanning. Dus even iets in de mond stoppen zoals een speen.
En tanden wisselen maakt dat de tanden jeuken en dan is een "bijtring" zoals bij baby's of elk willekeurig iets wat je in je mond stopt en op kauwt een verademing.

Het iets in de mond willen hebben is dus een soort ontspanning. :)

Mijn 3 jarige (inmiddels)ruin doet het ook en vooral als hij zich verveelt of als er iets spannends gebeurd.
Ik los het op door een zweep/stick mee te nemen tijdens het wandelen en die hou ik dan voor zijn snufferd, dan bijt hij in de stick ipv het touw en merk je meteen dat hij zich meer ontspant :).

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 10:18

@sitasgatje, dat is een goed idee. Die ga ik dit weekend gelijk voor hem aanschaffen.

@phine, dat is ook slim inderdaad, dat ga ik ook proberen.

@succubi, dat is ook handig zeg, ook dat zal ik eens proberen.

Fijn al die tips, ik wil hem natuurlijk graag helpen door zijn behoeften die hij heeft op een andere manier aan te bieden. Dan trek ik de clip niet door zijn mond en kan hij zijn gevoel wat hij op dat moment heeft toch kwijt.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 10:23

Barney1978 schreef:
Fijn al die tips, ik wil hem natuurlijk graag helpen door zijn behoeften die hij heeft op een andere manier aan te bieden. Dan trek ik de clip niet door zijn mond en kan hij zijn gevoel wat hij op dat moment heeft toch kwijt.

Dat vind ik een hele fijne zin om te lezen +:)+

De tip van Phine doe ik ook wel eens als ik niks anders in mijn hand heb :). Vaak wil hij het touw of de clip vastpakken, (wat een een leuk spelletje is, iets losbungelends in je mond kunnen krijgen :') ) en dan frot ik de andere kant van het halstertouw in zijn mond en meestal spuugt hij het vrijwel meteen uit want dan is het spelletje niet meer leuk :')

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 10:27

@succubi, dat is inderdaad zo dat hij het erg leuk vindt om dat wiebelende ding onder zijn kin te pakken te krijgen.

Ik probeer zo goed mogelijk beide pony's te ondersteunen in hun natuurlijke gedrag, alleen soms weet ik niet goed waar het gedrag vandaan komt en dan vindt ik tips erg prettig om te krijgen.
Ik heb ook echt hele leuke en lieve pony's (zoals ik denk iedereen hier wel vindt van zijn pony/paard), ik moet zeggen dat ze geen dusdanig groot probleemgedrag hebben dat ik veel zaken tegenkom die niet op te lossen zijn. Maar zodra ik iets niet weet, huur ik of een instructeur in of ik vraag het aan iemand die er misschien wel wat meer vanaf weet. Dat helpt me vaak en maakt mij weer wijzer in het aanbieden van oplossingen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:06

Mijn pony van 16 doet dit ook nog steeds.
Ik heb hem nu pas een paar maanden dus ik denk dat dit bij de vorige eigenaar is toegestaan.
Ik ga hem dat ook niet afleren of ervoor straffen, ik denk net als kleine kinderen die overal op sabbelen,
hetzelfde is.
Zolang hij het maar niet kapot bijt is alles prima, ik vind ook dat je je paard geen robot hoeft te maken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:09

Ik heb het wel afgestraft, maar mijn pony deed het om zo de leiding over te nemen; hij nam het touw in de mond en trok zich zo los van mij :')
dus hij liet zich letterlijk zelf uit, alleen vond ik dat minder leuk.

Maar goed, ik ken weinig paarden die het doen om zo zich los te trekken. Meeste spelen er gewoon mee :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 20:20

ik heb er eentje bij van 2 jaar die het doet,moet altijd wat in haar mond hebben onder het lopen.
ik laat haar maar gewoon,als ze ouder is gaat het wel over :j