Pony nerveus en bang voor de zweep.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eeeeef_x

Pony nerveus en bang voor de zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 19:47

Hey bokkers !

Ik heb nu een tijd een pony, lief beestje en wanneer je er naast staat is het een schat !
Maar wanneer er iets beweegt, er een hard geluid komt of wanneer er een zweep tevoorschijnkomt is het één brok zenuwen !
Ik probeer haar nu al een tijdje te longeren op haar 'slechte' kant, en ze wil gewoon niet lopen! Maar wanneer ik de zweep erbij haal vliegt ze door de bak heen, en daar krijg ik dan de nodige blaren van. Ik wil het allemaal zo goed doen maar ik weet gewoon niet of ik nou boos op dr moet worden of haar juist heel rustig moet gaan benaderen elke keer.

Haar nerveuze gedrag vind ik ook echt vervelend, maar dat komt waarschijnlijk door de vorige eigenaren.

Dus mijn vragen zijn eigenlijk:

Hoe kan ik mijn pony een beetje rustig ( minder nerveus) krijgen, en hoe kan ik haar laten wennen aan de zweep?!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,

Groetjes. :)

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:19

Vooral heel rustig en stapje voor stapje. elke mini stap in de goede richting belonen en eindeloos geduld hebben
-tijdens het poetsen de zweep ergens in een hoekje zetten
-de zweep voor haar neus zetten (opletten dat ie niet om kan vallen)
-met je pony aan de ene hand, met de zweep in de andere hand lopen.
-de pony stilzetten en de zweep voor haar neus houden
-de pony met de achterkant (handvat) van de zweep heel voorzichtig aanraken op de nek, schoft etc
-zelfde met de voorkant

op het moment dat dit allemaal goed gaat zou je langzaam kunnen denken aan longeren.
eventueel zou je de bak wat kleiner kunnen maken en los longeren (liefst zonder zweep) zodat de pony wat energie kwijt kan.

Verder denk dat deze pony heel veel desensibilisatie nodig heeft, dat kan alleen wanneer ze voldoende vertrouwen in jou heeft.
Wat doe je naast longeren nog zoal met de pony?

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:35

Wellicht kan een instructeur die grondwerkles geeft, uitkomst bieden. De reden waarom je paard niet wil lopen op haar minder goede kant, kan veel verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld tegenstrijdige lichaamstaal, lichamelijk probleem en tal van andere oorzaken. Hopelijk is er iemand in je omgeving die je er verder mee kan helpen.

eeeeef_x

Re: Pony nerveus en bang voor de zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 18:57

Bedankt voor de reacties ! Ik longeer en rij haar eigenlijk alleen. Rijden gaat tot nu toe goed, en soms zelfs haar slechte kant. Het is inderdaad iets waar je veel geduld voor moet hebben. Ik heb best een goede band met haar, ze komt naar me toe en zoekt 'bescherming' bij mij. Sommige mensen zeggen dat ik gewoon helemaal niet moet gaan longeren op de 'slechte' kant, maar ik heb liever dat ze het goed leert dan dat ze haar zin krijgt.

Ik ga morgen proberen rustig de zweep langs haar te halen en haar misschien laten wennen. Ook probeer ik haar zonder zweep te longeren op haar slechte en goede kant.

lieset14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 17:37

ik had er ook een die bang was voor zwepen, gelukkig kan ik die van mij na 2 weken weer normaal longeren met zweep.. hoe ging het met de zweep? heb je het al geprobeerd?

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:59

Werk je ook aan de hand met haar? Black Rose geeft goed advies. De zweep moet iets normaals voor haar worden, en geen 'roofdier' zijn. Als je meteen begint met longeren sla je meteen een aantal essentiële stappen over; de basis, het vertrouwen in elkaar en in basale voorwerpen.
Helemaal niet longeren op de slechte kant vind ik trouwens een vreemd advies. Op die manier wordt de slechte kant toch alleen maar slechter? Juist als ze een moeilijke kant heeft, is het belangrijk daarmee aan de slag te gaan.