Vanaf wanneer deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Vanaf wanneer deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 21:58

Hallo allemaal!

Sinds ongeveer anderhalf maand ben ik bezig met het doorrijden van een 3-jarige Friese merrie.
Ze begint nu al erg te verharen, waardoor ik me afvroeg vanaf welke tempratuur een deken opmoet.
Ik rij haar door voor de handel en ze is één van de twee paarden die ik aankomende winter tot mijn beschikking heb.
Ik ben allergisch voor veel haren, vandaar dat ik haar het liefst zo min mogelijk zie verharen :o
Ik meende altijd dat vanaf een graad of 10 buiten een deken op werd gedaan, maar omdat ze dus nu al begint te verharen, vroeg ik me dit af...

Heeft iemand antwoord op mijn vraag?

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:47

ik heb een fjord en die is op dit moment flink bezig met d`r wintervacht. ik wil het liefst `s nachts alvast een deken op doen en overdag af maar dat is geen doen voor mij ivm werk ed.
nu doe ik het zo; als ze na het rijden nat is van het zweet laat ik haar rollen in de bak en borstel haar daarna even af en als de vacht nog klam is zet ik haar even weg in de box.
ik heb het idee dat als ik haar ga afsponzen na het rijden de vacht alleen maar sneller dik wordt en daar heb ik geen zin in.
ik wil m`n fjord wel scheren (doe ik elk jaar) 1e keer eind oktober, 2e keer half januari.

dus wie weet is scheren iets voor jou? ik zou het met je allergie wel door iemand anders laten doen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 13:48

Scheren is geen optie.
Het is namelijk niet mijn eigen paard, maar ik rijd haar voor een particulier.
Vandaar dat we met dekens werken :j

Nijnteee

Re: Vanaf wanneer deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:49

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:51

Is het handig als je een handelspaard onder dek zet? Als het paard verkocht wordt komt het misschien bij iemand terecht die zonder pardon bij vorst de deken er af laat omdat ze geen dekens willen....

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:53

Dat is het vervelende van temperatuur die niet gelijk loopt met het korter worden van de dagen :+ Door de kortere dagen veranderd de vacht al maar pas met een graad of 10 gaat er hier een deken op (of iets eerder als ze overdag in de, vaak koudere, regen staat) Wat je wel kan doen is misschien een vliegendeken gebruiken. Heb het idee dat dat toch sowieso warmer is en daardoor wat vachtontwikkeling stopt zonder dat het té warm is.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:55

Dit hoort bij het type paard, al deze rassen zitten gemiddeld dikker in het haar dan KWPNers. Zelfs met een deken ga je dit maar minimaal tegen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:22

Wat een domme opmerking, Wesco. Dit is helemaal niet waar. Ligt totaal niet aan het ras.
Ik heb genoeg KWPNers gezien die super dik in het haar zaten.
Ik zou nu alleen een dunne deken opgooien na het werk. En pas echt met dekens beginnen als het onder de 10 graden is. Wordt dit weekend zelfs nog heet. En als je dan al een deken op doet. Zweten ze alleen maar meer.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:25

Dat mag wel wat vriendelijker gezegd worden >;) Ik zou als ik jou was maar eens meerdere van dit type paard bekijken en dan eens naar een KWPN er of Arabier kijken dan zie je het verschil wel qua vacht.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:58

Jij zegt het zelf onvriendelijk. En kan je zeggen dat ik heel wat KWPNers om me heen zie. En ook Friezen en vele andere rassen. En weet zeker dat dit niet aan het ras ligt. Maar aan hoe ze worden gehouden. Het ene paard heeft nu eenmaal een dikkere wintervacht dan een ander. En dat heeft absoluut niks met ras te maken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:58

Het aanmaken van de vacht (en het verharen) hangt niet alleen af van de temperatuur, maar voornamelijk van de daglengte. En aangezien de dagen alweer aanmerkelijk korter worden (ik sta tegenwoordig alweer in het donker op en voor 9 uur 's avonds is bij ons de lamp al aan als er nog in de bak gereden wordt) is dat de belangrijkste trigger om te verharen en wintervacht te kweken.
Het paard tijdig opstallen en tot 's avonds laat veel licht aanlaten in de stallen zal meer effect hebben op de vacht, dan met de huidige (20+ overdag) temperaturen al met dekens gaan werken.