Enter: Alles er goed in stoppen, doe ik het goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Enter: Alles er goed in stoppen, doe ik het goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 23:43

Ik heb sinds enige tijd een enter. Sinds pas is het een ruintje. Hij is zelf nog heel schrikachtig, maar probeer altijd te laten zien en te laten weten wat komen gaat. Wat ik nu met hem doe als ik er ben is hem uit de wei halen. Daar begint het met halster om doen. Dit kan je niet van voor doen, dan loopt hij achterwaarts weg. Wat ik doe is met mijn hoofd de zelfde richting als zijn hoofd staan, haal mijn arm onder zijn hals en pak met mijn hand voorzichtig zijn hoofd vast/boven de neus. Hierbij doet hij soms nog enkel een stap achteruit, toch eng zo'n stoffen ding over je hoofd. Hoe kan ik hem hier nou echt aan wennen. Gaat dit met de tijd en moet ik het blijven doen zoals ik het doe? Ik wil graag de simpele dingetjes met hem perfectioneren.

Na het halster om doen zet ik hem vast en geef ik hem eerst zijn eten. Hij doet hier lang over, dus daarom krijgt hij het direct. Daarna begin ik meestal met poetsen, rustig, maar ook weer niet te rustig zodat hij er goed aan went. Hierbij is hij nog erg schrikachtig. Dus als ik een borstel weg leg, nieuwe pak en op sta. Ook als ik om hem heen loop en hem nog niet poets kan hij af en toe ook eens schrikken. Zal dit ook vanzelf minderen? Bij hoeven krabben wilt hij nog wel is gaan lopen. Hij is nog ontzettend licht, dus als hij een stap verzet, blijf ik zijn hoef vast houden, vast houden totdat ik echt klaar ben. Doe ik dat zo ook prima?

Na het borstelen gaat hij terug het weiland in. Ik maak eerst rustig alle draden los en hij staat dan wat achter me aan het touw te kijken. Vind de bewegende draden verschrikkelijk eng en komt dan dus niet dichterbij. Ik leg ze op de grond en wil dan met hem rustig het weiland in lopen. Daar heeft hij soms nog andere ideeën over want hij wilt graag voorbij de draden. Aangezien hij dus nog niet zo zwaar is en zijn eigen krachten niet echt kent, hou ik hem goed bij me. Daarna komt het halster eraf halen. Hierbij wilt hij dat ding dan uiteindelijk graag van zijn hoofd hebben. Als ik het halster bij de kopstuk pak, dan doet hij zijn hoofd al opzij. Heb gemerkt dat hij het echt niet fijn vind als ik bij zijn oren in de buurt kom, laat staan er aan zit. Hoe moet ik hem hier aan laten wennen? Ik probeer zo rustig mogelijk zijn halster af te doen, maar dat lukt niet altijd, omdat het kopstuk over de oren schuift. Bij het halster aan doen doet hij dit overigens niet...

Sorry voor het lange verhaal, maar zoals jullie lezen is mijn zelfvertrouwen in het opvoeden niet altijd even hoog. Ik wil graag bevestiging of ik het goed doe of niet, iets anders moet doen of iets helemaal niet doen... Ik heb nog een andere 21 jarige pony, maar daar zat alles al ingeprent toen ik hem had. Het is mijn eerste jonge paard en wil alles dus zo goed mogelijk doen en alles zo goed mogelijk perfectioneren. Dus hem echt stil hebben staan bij hoeven krabben, stil hebben staan bij halster om doen als uit doen...

Als je kritiek/opmerkingen of dergelijke hebt over de omgang, dan hoor ik dat graag!

tamary

Re: Enter: Alles er goed in stoppen, doe ik het goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 01:09

Hoe normaler jij alles vindt, hoe rustiger hij zal worden.
Op die leeftijd is concentratievermogen beperkt, na 5 a 10 min. zit koppie aardig vol en dan gaat het mis.
Voor echt perfectioneren is hij denk ik dus nog te jong, maar ongewenst gedrag corrigeren (ook kleine dingen) kan zeker.

Neem voor de halsterproblemen een maatje groter die je over het passende halster heen tig keer aan en uit doet, eerst alleen de neus en later ook over de oren/achter de oren vast/los maken. Het gaat om het gevoel van neusband over de tastharen en het gefrut bij de oren (kwetsbaar en wel/niet zien doordat je in de blinde vlek aan het werk bent.)
Hoofd stil houden bij halster af doen is bekende, vasthouden totdat gewiebel klaar is en loslaten afsluiten met snoepje of commando.

Maak je zeker nu niet druk over of hij schoon wordt van poetsen, zolang de vacht los is zodat die optimaal kan functioneren maken de vlekken niks uit. Ipv verschillende borstels en te lang bezig zijn 1 borstel nemen en zorg dat je in 1 ritme blijft borstelen. En blijf contact houden met zijn lijf, ook als je er omheen loopt. Het voer leid hem nl ook af, dan is het plotseling jouw weer opmerken en daar vervolgens van schrikken niet raar.

Voetjes geven is vaak balansprobleem en is combi van sterker worden en oefenen. Of je loslaat en opnieuw vraagt of vast blijft houden hangt van pony af. Onbalans is loslaten/voor zijn om balans en vertrouwen te bouwen, protest vanuit ben het zat is vasthouden zoals je nu al doet.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 02:20

Opletten als je stroomdraad op de grond legt, dat je pony geen schokken krijgt! Is de stroom er wel af? :oo

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 07:37

tamary schreef:
Hoe normaler jij alles vindt, hoe rustiger hij zal worden.
Op die leeftijd is concentratievermogen beperkt, na 5 a 10 min. zit koppie aardig vol en dan gaat het mis.
Voor echt perfectioneren is hij denk ik dus nog te jong, maar ongewenst gedrag corrigeren (ook kleine dingen) kan zeker.

Neem voor de halsterproblemen een maatje groter die je over het passende halster heen tig keer aan en uit doet, eerst alleen de neus en later ook over de oren/achter de oren vast/los maken. Het gaat om het gevoel van neusband over de tastharen en het gefrut bij de oren (kwetsbaar en wel/niet zien doordat je in de blinde vlek aan het werk bent.)
Hoofd stil houden bij halster af doen is bekende, vasthouden totdat gewiebel klaar is en loslaten afsluiten met snoepje of commando.

Maak je zeker nu niet druk over of hij schoon wordt van poetsen, zolang de vacht los is zodat die optimaal kan functioneren maken de vlekken niks uit. Ipv verschillende borstels en te lang bezig zijn 1 borstel nemen en zorg dat je in 1 ritme blijft borstelen. En blijf contact houden met zijn lijf, ook als je er omheen loopt. Het voer leid hem nl ook af, dan is het plotseling jouw weer opmerken en daar vervolgens van schrikken niet raar.

Voetjes geven is vaak balansprobleem en is combi van sterker worden en oefenen. Of je loslaat en opnieuw vraagt of vast blijft houden hangt van pony af. Onbalans is loslaten/voor zijn om balans en vertrouwen te bouwen, protest vanuit ben het zat is vasthouden zoals je nu al doet.

Bedankt voor je reactie!
Dan dat halster ga ik is proberen. Ik heb een andere pony met een groter hoofd dus ik pak zijn halster dan even. Moet ik dit dat elke dag een paar keertjes doen?

Het poetsen is eigenlijk niet voor het schoon krijgen, maar om voor hem een beetje 'routine' te krijgen. En niet te veel onverwachte dingen doen.. Dus het zeg maar simpel houden voor hem. Verder probeer ik ook altijd als ik naar de andere kant ga mijn hand op zijn lichaam te zetten en die mee te laten glijden naar de andere kant via de kont, zodat hij weet dat ik daar sta. Als ik los laat en hem wil gaan borstelen, kan hij soms wel weer is even opschrikken :+ Ik vraag me dan af waarom, maar het zal denk ik dan niet zijn dat ik ineens aan de andere kant sta, of het zou kunnen zijn dat hij meer op zijn eten let en mijn hand niet 'voelt'

Met hoeven krabben zal ik is opletten of hij een stap verzet uit onbalans of protest. Ik keek daar nooit echt naar, zelf heb ik eerder het idee uit onbalans. Dan is het dus slim zijn been even los te laten?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 07:40

Libera schreef:
Opletten als je stroomdraad op de grond legt, dat je pony geen schokken krijgt! Is de stroom er wel af? :oo

Haha nee, hij krijgt geen schokken. Toen hij voor het eerste hier op stal was liet ik hem los in de bak met mijn pony. Stroom stond uit en hij liep zo tegen de draden en er zo onderdoor, hij kende 'draad' dus nog niet echt goed. Stroom erop gezet en gewacht tot het raak was en hij de draad weer aanraakte. Hij flikte het ook om over de draad te springen, maar nu weet hij dat hij niet langs de draden kan omdat het stroom op staat, maar goed ook, anders ben ik hem elke dag kwijt :+ Hij moet natuurlijk wel binnen de draden blijven, en dat kan alleen als hij er een flinke opdonder van krijgt :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 07:44

Voor je laatste vraag, als hij tegentrekt met zijn hoefje en je denkt aan onbalans, kan je het nog even omhoog houden en dan wanneer jij kiest (jij bepaald dus) rustig neerzetten, en dan nog eens opnieuw vragen als hij terug goed in balans staat. Sowieso zou ik het hoefje zelf neerzetten voorzijn, dus zelf kiezen om voet terug neer te zetten als je paard hem nog rustig omhoog houdt.

Ik vind eigenlijk dat je het wel goed doet! Gewoon alles rustig aan, zijn (onnodige) schrikreacties negeren en rustig verder doen waar je mee bezig was. Een deel is toch ook wel gewenning en dat komt wel :) Kan je het halster niet losmaken met de gesp ipv over zijn oren trekken?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 07:47

Dat kan ik inderdaad ook proberen, ben altijd gewend het bij de haak te doen. Zal het vandaag is zo proberen, bedankt voor de tip!

Inderdaad, merendeels zal gewenning zijn, maar het is erg fijn bevestiging te krijgen met of je het goed doet of niet!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 07:50

Ik denk dat je vooral niet té voorzichtig moet willen zijn, wij proberen de jonge paarden hier altijd voor alles te desensibiliseren, tijdens het borstelen alles eens afkloppen (zacht natuurlijk haha), beetje op en neer springen. Zo worden het gemakkelijke paarden die van niet veel opkijken :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 07:59

Je doet het goed hoor en je enter reageerd heel normaal, als jij gewoon kalm blijft komt het helemaal goed.Ik heb zelf een mishandeld en verwaarloosd veulen ooit gekocht, pffffffff daar heb ik echt een kluif aan gehad. Maar uiteindelijk kwam zelfs dat ook goed.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 12:07

Gelukkig! Ja ik doe ook niet heel voorzichtig, ik doe zoals ik bij mijn andere ruin doe! Na de eerste dag dat ik hem had kwam hij al naar me toe, vond ik al een hele overwinning!