wielrennershelm ipv cap? is dat veilig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nova2007

wielrennershelm ipv cap? is dat veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 12:02

Nog een vraagje, mijn man rijd in de zomer met een goede wielrenners cap op ipv zijn cap.. zweet minder etc.
Mijn vraag? net zo veilig?

graag antwoorden..

thanks

MarliesV

Re: wielrennershelm ipv cap? is dat veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:03

Geen idee of het net zo veilig is maar het lijkt mij wel. Beide zijn gemaakt om je hoofd te beschermen bij een val. Dan maakt het denk ik niet uit of je van de fiets of van het paard valt.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:05

lijkt mij op zich wel een goed idee
inderdaad minder warm
maar of de veiligheid goed genoeg blijft zou ik ook wel graag willen weten
er staan vas ook nummers in voor de toelichting
kan iemand die z'n ding heeft dat niet toevallig eens uit zoeken?

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:06

Misschien wel even goed voor je hoofd, maar de verzekeringen zullen er maar al te gemakkelijk misbruik van maken moest je met een wielrennershelm vallen... Toch cap opzetten lijkt me.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:09

De veiligheidsnormen zijn anders, dus geen goed idée. Als je van je fiets valt, val je van minder hoog en je valt meestal niet op je hoofd, plus dat een fiets niet zoveel weegt als een paard als die op je hoofd belandt.

Edit: een vriendin van me heeft een keer gehad dat een paard op haar hoofd ging staan (cap niet op gehad, was ze dood geweest volgens de dokter). Een fietshelm is van materiaal niet bestand tegen dit soort kracht.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:15

Tosca2 schreef:
De veiligheidsnormen zijn anders, dus geen goed idée. Als je van je fiets valt, val je van minder hoog en je valt meestal niet op je hoofd, plus dat een fiets niet zoveel weegt als een paard als die op je hoofd belandt.

Het is niet altijd de hoogte die de val uitmaakt, maar de snelheid. Wielrenners gaan over het algemeen een tandje sneller dan ruiters, en over het asfalt. Daarbij is de piekbelasting van een fiets op een helm veel groter dan een paard. Bv het stuur of een pedaal van een rondslingerende wielrenfiets kan een helm flink beschadigen door de snelheid en de kracht op een kleiner oppervlak. Bij een paard op je hoofd heb je je minder zorgen te maken om hoofdletsel omdat de kracht in verhouding beter verdeeld word, maar direct om nek, rug en alles andere wat verpletterd word door het paard. Bij beknelling doen beide helmen hun werk.

Kortom, ik persoonlijk weet niet of het echt gevaarlijker is daar een flinke valpartij van een fiets ook heel slecht kan aflopen, maar uiteindelijk zijn er niet voor niets verschillende helmen voor de verschillende disciplines.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:21

Ik vind het veiliger dan zonder cap natuurlijk :)
Maar een wielrenners helm heeft achter een stuk uitsteken voor de aërodynamica en ik denk als je daarop valt, je een fikse knal in je nek krijgt.
Cap heeft wel een hele andere vorm, de halfronde vorm kan de druk van een klap wel beter verdelen dan een fietshelm kan doen.

Ik heb een cap voor het rijden en een fietshelm voor het skeeleren :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:23

Volgens mij is het ook functioneel dat een cap dicht is. Immers rijd een wielrenner meestal op een baan of een weg waar geen rare obstakels zijn. Een ruiter die in het bos rijd kan op van alles vallen en als de vorm afwijkend is en door de gaten in de helm past heb je alsnog een probleem. Iig ik heb ooit begrepen dat de reden dat er geen echt luchtige caps zijn is dat het niet is toegestaan om daar op dezelfde manier ventilatie gaten in te maken zoals bijvoorbeeld in een fietshelm. Ik weet niet of ze echt minder sterk zijn, immers kan een goede wielrenner toch wel snelheden berijken van 60km/h en als je dan voorover klapt dan maak je echt wel net zo'n harde klap, alleen kan je fiets niet besluiten om dan nog een voet op je hoofd te zetten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:24

Je kan met zon rare vorm aan de achterkant van een wielrenners helm je nek breken tijdens net een verkeerde val van een paard.

Het is ook absoluut niet voor het paardrijden bedoeld.

Het is aan jou of je het risico neemt, uit gemakzucht en of zuinigheid.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:19

Er zijn verschillende EN veiligheidsnormen, wil je zeker weten of het voldoet, moet je de eisen voor die normen naast elkaar leggen en vergelijken.

Een andere optie is een LAS helm aanschaffen, dat is een EN goedgekeurde paardrijden, maar ong. model fietshelm.

@ liedje: er zijn wel degelijk fietshelmen die heel open zijn (oa die van het merk LAS), dus dat argument lijkt mij nietvsteekhoudend.

nova2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 10:06

Het heeft niets met zuinigheid te maken, hij draagt in de najaar/winter een normale (dure) cap.
Hij vind het gewoon warm aan zijn hoofd. en heeft daarom een dure goedgekeurde wielrenhelm aangeschaft. ik zal een gaan zoeken naar de LAS helm.
bedankt alvast allemaal

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:15

Er zijn merken (zoals Uvex) die beide helmen maken. Misschien eens bij hun informeren of ze qua gebruik uitgewisseld kunnen worden.

Ik denk niet dat een wielerhelm veel slapper is dan een cap, maar hij zal wel degelijk anders opgebouwd zijn.
Eerlijk gezegd heb ik nooit bedacht om mijn wielerhelm op mijn paard op te zetten, maar het is inderdaad een stuk luchtiger.

Hier staat een artikel (alhoewel ik niet weet hoe betrouwbaar die bron is): http://paardrijcap.nl/fietshelm-vs-paardrijcap
vuurneon schreef:
Maar een wielrenners helm heeft achter een stuk uitsteken voor de aërodynamica en ik denk als je daarop valt, je een fikse knal in je nek krijgt.

Een normale wielerhelm heeft dit niet. Dit zijn alleen speciale tijdrithelmen.

*Edit: http://z14.invisionfree.com/IJslanders/ar/t606.htm
Dit derde bericht klinkt erg plausibel!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:57

Marije_jiplover schreef:
@ liedje: er zijn wel degelijk fietshelmen die heel open zijn (oa die van het merk LAS), dus dat argument lijkt mij nietvsteekhoudend.

Ik neem aan dat je paardrijhelmen bedoeld. Als ze open zijn zijn ze vaak niet helemaal open, iig veel minder open als een wielrenhelm. De caps van uvex hebben bijv ook uitgebreide ventilatie maar zijn toch niet open zoals een fietshelm.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:14

Hier nog een ouder topic over het onderwerp:
[RUI] fietshelm net zo effectief als cap?

Ik zou geen fietshelm op doen omdat ik denk dat het niet veilig is, maar dat is meer mijn gevoel.
Ik zou inderdaad even een producent van caps en fietshelmen mailen om te vragen hoe het zit. Zij kunnen je vast duidelijkheid geven!

nova2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 18:46

dank je wel!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:53

Ragdollcat schreef:
Je kan met zon rare vorm aan de achterkant van een wielrenners helm je nek breken tijdens net een verkeerde val van een paard.

Het is ook absoluut niet voor het paardrijden bedoeld.

Het is aan jou of je het risico neemt, uit gemakzucht en of zuinigheid.

Die helmen worden in de wielersport alleen gebruikt tijdens wedstrijden en dan alleen in de tijdrit ;) dus daar hoeft niemand bang voor te zijn.

Persoonlijk zou ik het gewoon bij een rijhelm houden en niet gaan experimenteren met goedkopere alternatieven, ze zijn waarschijnlijk goedkoper omdat er ander materiaal wordt gebruikt wat minder goed beschermd bij de val van een paard.

Edit: Ik zie nu dat SplashIsLief ook al de tijdrithelm heeft aangekaart.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:15

Een goede wielerhelm is niet zo heel veel goedkoper dan een cap hoor.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:26

SplashIsLief schreef:
Een goede wielerhelm is niet zo heel veel goedkoper dan een cap hoor.

Net als met caps heb je wielerhelmen in alle prijsklassen natuurlijk, je kan het zo duur maken als je zelf wil maar was meer bedoeld als 'als de TS een wielerhelm ziet als een goedkoper alternatief kan je dat beter niet doen'

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:30

Een fietshelm is voor op de fiets, een motorhelm voor op de motor, een bouwhelm voor op het bouwterrein en ja...raad het al! Een paardrijhelm , ook cap genoemd, is om mee paard te rijden. Al deze helmen zijn gekeurd voor het doel waarvoor ze gemaakt zijn. Er zijn genoeg moderne paardrijhelmen met goede ventilatie.