is je cap nog veilig na val?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nova2007

is je cap nog veilig na val?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 11:56

En meteen deze ook maar even stellen ;)

de meningen zijn verdeeld, ze je cap nog wel veilig na een val? zo nee. .kan je deze ergens laten maken?

of toch nieuwe?

hoor het graag

bedankt bokkers

Marietje_007

Re: is je cap nog veilig na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:19

Nee en ja, Als je je cap tussen je handen neemt (de zijkant), en dan je ene hand naar voren en de andere naar achteren beweegt. (Je rolt met lichte druk als het ware je cap in je handen) En de cap kraakt of piept dan is hij kapot. (hopelijk verwoord ik het duidelijk).

Het zekere voor het onzekere is een nieuwe kopen. Repareren is helaas niet mogelijk.
Toen ik op mijn hoofd ben gevallen (pas 1x gebeurd) heb ik meteen een nieuwe gekocht.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:25

Als je tijdens de val op je hoofd valt, zeg ik; direct vervangen.

Risico durf ik niet te nemen door er gewoon mee door te blijven rijden als ik eerlijk moet zijn.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:28

Ik bemn gister met mijn moeder haar nieuwe cap gevallen maar die lag een paar meter verder (blijkbaar niet goed vastgemaakt) er zijn verder geen beschadegingen te zien en/of te horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:41

tjah, lastig, ik heb nogsteeds dezelfde cap en ben er best een paar keer afgevallen, kan me alleen niet herinneren dat ik op mijn hoofd ben gevallen, hij klinkt en voelt ook niet kapot...

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:04

Ik klop er altijd even goed op, als ie stuk is klinkt het vaak op sommige plaatsen anders. Als je hem probeert een beetje te bewegen en hij kraakt is hij sowieso aan vervanging toe.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:08

Had pas een nieuwe cap en meteen tegen de hindernis geknald met mijn hoofd. Heb geen nieuwe gekocht, heeft een leine beschadiging aan het stof. Rij er nog steeds mee.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:20

Ik koop wel een nieuwe helm als ik op mijn hoofd ben gevallen, en bij een cap waar aan de buitenkant een beschadiging zit al helemaal. Bij "gewoon" en val, dan niet.

Je kunt niet zien hoe de cap er aan de binnenkant uit ziet. Een barst is niet altijd voelbaar, maar maakt wel dat de cap niet meer veilig is bij een volgende val.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:23

Het probleem is dat er tijdens een val kleine haarscheurtjes in het materiaal van je cap kunnen ontstaan.
Dat zie je niet aan de cap, en dat merk je ook niet als je 'm buigt...

Maar als je de volgende keer valt, scheuren die kleine haarscheurtjes wel gelijk door en biedt de cap niet meer de stevigheid en bescherming die hij hoort te hebben.

Ben je dus met je cap op de grond terecht gekomen tijdens de val? Dan ALTIJD de cap vervangen.
Dat is misschien niet erg goedkoop, maar een nieuw hoofd kopen kan niet... Een nieuwe cap wel ;)

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:25

Als ik met mijn cap op mijn hoofd val, vervang ik hem meteen. Anders niet, ben 1 x op mn kont geland, dan ga ik hem niet vervangen ;)

185414195435

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:11

Als je met je cap wat hebt "gekopt" tijdens je val dan is de kans groot dat er of al een barst in het binnenwerk zit, of een haarscheur. Ook het laatste is onveilig, het is een stuk zwakker geworden en zal niet meer zo goed beschermen als een nieuwe cap.

Zekere voor het onzekere? Voor een paar tientjes heb je na een val weer een nieuwe cap.

nova2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 10:09

bedankt! ga zeker een nwe kopen! geen risico hoor.... enne.. nwe kont valt niet te kopen he? nwe cap wel ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:17

nova2007 schreef:
bedankt! ga zeker een nwe kopen! geen risico hoor.... enne.. nwe kont valt niet te kopen he? nwe cap wel ;)

Ehm, nu vraag ik me dus af waar jij je cap draagt....

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:02

bij een val zou ik absoluut geen risico nemen en een nieuwe cap kopen

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 08:35

Kuggur schreef:
nova2007 schreef:

Ehm, nu vraag ik me dus af waar jij je cap draagt....

:')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:16

Ik heb een paar maanden geleden best een smakkert gemaakt, waarbij mijn hoofd ook aardig hard op de grond terecht gekomen is. Dat voelde ik eigenlijk pas de dag erna aan hoe stijf mijn nek was. Ik kon aan de buitenkant van de helm ook best wel wat krassen zien kwa beschadiging, ik kon niet zien of het binnenwerk al dan niet beschadigd was.
Echter, ik heb dat ding om mijn hoofd te beschermen, dat heeftie goed gedaan, ik mankeerde verder niets, ondanks de klap. Of hij dat een tweede keer nog eens kan, ga ik niet uitproberen. Ik heb de cap (pas een jaar oud) weggegooid en ben een nieuwe gaan kopen.
Ik neem met mijn hoofd geen risico's.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 12:11

Mijn record korte levensduur cap: 5 minuten.
Nieuwe cap op, van jong paard afgebokt dat ik aan het inrijden was (schrok van een snowmobiel die startte). Overigens geen vraag of díe cap nog te gebruiken was; een scheur over de hele lengte....

nova2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 16:09

nwe besteld hoor! moet morgen binnen zijn. rijden kan ik nog niet... gekneuse ribben...

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:22

Theoretisch gezien kan er bij elke val een of meerdere (kleine) barsten/ jes ontstaan en moet je je cap inderdaad vervangen na elke val.

Nu denk ik dat ik dat na een zachte landing met je cap op een zachte bodem niet meteen zal doen, maar stel je bent behoorlijk gevallen of je bent met je cap op een harde ondergrond gevallen is het zeker wel aan te raden je cap te vervangen :j .

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:27

dat is slim van je om een nieuwe cap te kopen :)

mijn zus is ook al een paar keer gevallen waarbij de cap een zware klap heeft gekregen, de dag nadien onmiddellijk een nieuwe cap gaan halen. Ze heeft zelfs tijdens wedstrijd ooit een val gemaakt waarmee ze onder het paard terechtkwam, haar cap heeft een klap van de hoef goed opgevangen, op zich leek er niets aan de cap (buiten een beschadiging van de stof), maar nooit getwijfeld om direct naar de winkel een nieuwe te halen. Ik moet niet weten wat er gebeurt was als ze geen cap had gedragen...

ookal lijkt de cap ok na een 'zware' val, niet twijfelen om een nieuwe te kopen ;)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:37

Leonieke schreef:
Theoretisch gezien kan er bij elke val een of meerdere (kleine) barsten/ jes ontstaan en moet je je cap inderdaad vervangen na elke val.

Nu denk ik dat ik dat na een zachte landing met je cap op een zachte bodem niet meteen zal doen, maar stel je bent behoorlijk gevallen of je bent met je cap op een harde ondergrond gevallen is het zeker wel aan te raden je cap te vervangen :j .

zachte zandbodem s niet zo zacht hoor, heb ooit bijde armen op een zachte zandbodem gebroken ;)
maar verder ben ik het eens :P

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 09:13

Het hangt er vanaf vind ik. Als je niet op je hoofd valt, lijkt het mij nog veilig, maar anders kun je beter ene nieuwe kopen! Geen risico's nemen! Zo heb ik per ongeluk ooit mijn cap behoorlijk hard op stenen laten vallen. Voor de veiligheid toch maar een nieuwe gekocht.

paardje44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:51

ik ben gister gevallen (buiten) tijdens het paardrijden. Volgens mij viel ik op mijn hoofd maar dat weet ik niet meer precies. Van buiten ziet mijn cap er nog normaal uit, maar zal ik toch maar een nieuwe kopen? Ik ben er al een aantal keer eerder mee gevallen.
Wat denken jullie?

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:58

Ik ben drie weken geleden onder een paard terecht gekomen en was blij dat ik mijn gpa'tje op had en het alleen bij een gebroken rug is gebleven. Gister zei mijn moeder dat als ik weer ga rijden ik een nieuwe cap moest kopen. Ik vond het wel wat mee vallen maar jullie raden het dus wel aan? Ik heb geen idee of er een scheur aan de buitkant zit oid maar er is wel een gedeelte van het paard opgekomen natuurlijk..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 17:45

paardje44 en Sundral: bij twijfel kun je beter een nieuwe cap kopen :j Je kan beter het zekere voor het onzekere nemen.