Hoe zit dat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Hoe zit dat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 11:42

Eigenlijk een simpele vraag met een moeilijk antwoord.

Hoe zit het nu als je 2 stallen huurt en geen contract hebt en het geld contant geeft.
Wat gebeurd er dan er er een beslag gelegd word?
Hoe zit het als er dus een deurwaarden op de stalling komt.
hoe zit het met je kost met slot als er beslag gelegd word.

Kortom allemaal vragen waar misschien wel meerdere mensen mee zitten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:13

Daks schreef:
hoe zit het met je kost met slot als er beslag gelegd word.

Deze snap ik niet?

Normaal gesproken als de deurwaarder beslag legt op een bedrijf weet de deurwaarder ook wel ongeveer wat de aard van de werkzaamheden zijn. Met andere woorden: als het een pensionstalling is dan zou dat betekenen dat een groot deel van de paarden aanwezig niet in in eigendom zijn, maar van andere mensen.

Als het een boertje betreft dat 3 stalletjes heeft (waarvan dus 2 met jouw paarden) wordt het wat lastiger.

Idealiter zul jij bij de deurwaarder moeten kunnen aantonen dat het jouw paarden zijn. Heb je bijvoorbeeld een aankoopcontract? Daarnaast zijn inderdaad de logische zaken een stallingsovereenkomst en je maandelijkse betaling. Misschien eens beginnen met je maandelijkse betaling per bank over te maken.

(en als je vreest dat er beslag dreigt je paarden verhuizen).

friesiszwart

Re: Hoe zit dat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:54

Beslaglegdreiging heb ik ooit bij de hand gehad en toentertijd heb ik direct mijn paarden naar een andere stalling gebracht.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 14:11

apple ik bedoelde wat gebeurd er met mijn kast met slot als er beslag word gelegd.

Overmaken en contract willen ze niet. en stalling is dus zwart.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:15

Zelf een briefje maken waar ze alleen hun handtekening onder hoeven zetten?
Ik ken iemand waarbij het zo gebeurde, zij maakte een briefje met bijv. 'stalling (naam paard) juni' en dan zette de pensionhouder een handtekening.

Verder zou ik in de geschetste situatie niet weten hoe het zit..

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:18

Ik snap het wel dat ze dat niet willen als ze dreigende beslag leging hebben;) Want dan kunnen ze dit geld zwart goed gebruiken voor de normale zaken;) Maar weet dan niet hoe het zit als ze daadwerkelijk beslag leggen en je paarden en spullen liggen daar nog. Denk dat jij aan moet tonen dat het jou eigendommen zijn:) En dat is op deze manier lastig.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 14:23

overigens aankoop en onderhoud van mijn paard kan ik aantonen maar van mijn shet niet.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:18

Zodra er beslag word gelegd op de inventaris zul je aan moeten tonen dat bepaalde zaken jouw eigendom zijn. Mocht er een verkoping komen dan is de kans groot dat jouw spullen mee verkocht worden tenzij je aan kunt tonen dat het jouw eigendom is. Dit is en nadeeltje van "zwart"
Mocht je onraad ruiken dan zou ik zorgen voor ander onderdak.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 17:58

Chip je shet en zet je paard op je naam?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 19:04

Liespower paspoort is geen rechtsgeldig eigendombewijs.
en shet is gechipt

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:09

Wellicht ben je geïnspireerd door de gebeurtenissen rondom Eurocommerce, maar beslaglegging gebeurt niet zomaar: het kost degene die beslag legt geld en is nogal een juridische rompslomp. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het particulier nooit gebeurt. Ingeval er beslag wordt gelegd, wordt dat op alles dat op dat moment aanwezig is gelegd. Dus ook op je paard, je spullen in de kast, je trailer, etc. Of je een contract hebt, de stalling per bank betaald, etc doet er in 1ste instantie niet toe. In 2e instantie wordt gekeken welke eigendommen van derden zijn. Ofwel, hoe je het ook organiseert of regelt, je hebt er altijd eerst last van en moet kunnen aantonen dat het jouw eigendommen zijn. Dit risico kun je eigenlijk alleen vermijden als je geen eigendommen op andermans terrein onderbrengt.

Enne, stel dat de stalling zwart is. Als ze dat wit gaan doen, betaal je ook 19% (en straks 21%) meer. Dus ook jij bent erbij gebaat dat het zwart is. Dat maakt ook dat jij fiscaal gezien net zo fout bent als je stalhouder. Ook jij bent in overtreding.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 11:26

zou dat echt zo zijn dat ik ook fiscaal fout zit.
Hoe zit dat dan met 9 vna de 10 manege's waar je de lessen contant betaald?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:29

Je bent als contantbetaler niet in overtreding. In winkels betaal je toch ook contant? Jij mag er van uitgaan dat de ontvanger z'n zaken op orde heeft. Je gaat er ook van uit dat AH keurig de BTW afdraagt.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 11:46

ibbel dat dacht ik dus ook.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:03

Als contantbetaler ben je niet in overtreding, maar wel omdat je anderen zwart voor je laat werken. Als je bij een winkel contant betaald, krijg je gerust een bon. Bij je stalhouder krijg je niks. Je zegt zelf al dat hij het zwart doet. Als hij dat doet, doe jij dat dus ook. Het beschuldigen van een ander, maakt jezelf ook schuldig. Snappie? Dit principe is hetzelfde als een schilder zwart je huis laten doen. Als hij gepakt wordt, ben jij ook aan de beurt. De schilder/stalhouder moet BTW innen en afdragen aan de Belastingdienst, jij moet BTW betalen.
Overigens is het heel goed mogelijk dat de inkomsten keurig worden opgegeven bij de belastingaangifte. En dan is het helemaal niet zwart, maar is hij vanwege de weinige inkomsten uit pensionstalling niet BTW plichting.