Ik plaats dit topic voor mijn vriendin. Ze is ten einde raad met haar paard.
Wellicht dat er hier mensen zijn die dit probleem kennen en haar tips kunnen geven.
Ongeveer 3 jaar geleden kocht een 3jarige hengst. Hij stond op een stal
waar hij weinig buiten kwam en eigenlijk alleen van stal werd gehaald om te werken.
Als hij buiten kwam, was dit alleen en niet in een groep.
Hij was braaf met rijden en in omgang en er werd rustig gewerkt aan een band tussen deze twee.
Met poetsen stond hij altijd keurig stil en vaak stond hij met zijn hoofd in de lucht naar het plafond
te staren. Toen vonden we dat apart en schattig.. maar eigenlijk was dit het eerste teken van zijn probleem..
( Na een aantal weken is hij geruind en verhuisd naar een andere stal waar hij iedere dag buiten komt in een groep )
Met het paard kun je moeilijk contact maken. Hij sluit zich af voor mensen en het lijkt alsof hij soms dwars door je
heen kijkt. Hij is dan niet 'bij je' als je begrijpt wat ik bedoel. Hij is absoluut niet gemeen, hij bijt en slaat geen mensen
weg maar sluit zich gewoon af.
Ook met rijden levert dit nu problemen op. Hij loopt op de automatische piloot door de bak en als je wat van hem gaat
vragen dan blokkeert hij. Hem aanpakken heeft dan totaal geen zin. Als je hem dan teveel been of een tik met de zweep
geeft, gaat hij stil staan met zijn hoofd tegen de muur en doet niks meer.
Met rijden heeft ze dus nog weinig plezier. Er zijn vaak wel goede momenten, maar dit zijn altijd slechts momenten waardoor
ze nooit echt lekker van het paard afstapt. Er is bij hem geen ingang of 'knop' te vinden, hoe hij het best te rijden is.
In de omgang is het paard vrij dominant. Hij gaat gewoon zijn eigen gangetje en loopt soms over je heen.
Ook buiten in de groep zijn veel problemen geweest. Nu hij alleen met één ander paard staat, gaat het eindelijk goed.
Verder wel braaf in de omgang maar je kunt geen band met hem opbouwen. Hij 'geeft' niets.
Hoe maak je contact met een paard die mensen moeilijk toelaat? Ik denk namelijk dat als je door zijn muurtje heen
kan komen, er een geweldig paard tevoorschijn komt en dat het rijden dan ook makkelijker zal gaan.
Info over het paard: 6 jarige ruin van Elegant.
Ik hoop dat er mensen zijn die tips hebben voor mijn vriendin!
Bedankt voor het lezen.