Ervaring met Impuls spoor of spoor soft touch?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moonshine88

Ervaring met Impuls spoor of spoor soft touch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 09:41

Hallo iedereen,

Ik zag laatst in een tijdschrift een nieuwe spoor van BR met zo'n bolletje erin. Indien ik binnenkort in het M1 wel met sporen wil starten (rijdt L2 zonder) ben ik op zoek naar een fijn spoortje..
Paard heeft er dunne huid dus zo kale plekken (ook bij hoofdstijl, halster etc.)

Nu zag ik:
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/paarden/sporen/overige-sporen/product/4038759/200
en
http://www.agradi.nl/boer-ruiter/ruiteruitrusting/sporen/overige-sporen/product/4037905/1429

Nu mijn vragen voor diegene die ze gebruiken
- zijn ze fijner dan knopspoortjes? merk je verschil?
- passen ze goed om je laars of zijn ze smal oid?
- welke vind je fijner indien je beide hebt geprobeert
- ervaringen?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:40

Ik vind de impulssporen erg fijn in gebruik. Om sporen te 'voelen' gebruik ik ze altijd eens op mijn arm. Dan merk je dat een impulsspoortje toch wat aangenamer is dan een knop- of staafspoortje.
Ze zitten net hetzelfde om je laars als een gewoon spoor, zijn niet smaller oid :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:57

Hoewel ik ze zelf niet heb, is een vriendin van me erg tevreden over de spoortjes met rol. Ze rollen inderdaad over de huid. Rubber zou ik niet nemen, heb het idee dat dat juist stroever is op de haartjes (maar dat is misschien een verkeerd idee?) als het metaal.

Vriendin vind trouwens juist dat paard daar erg goed op reageert (meer respect voor heeft als een knopspoortje), maar over je eigen arm voelen ze inderdaad wel zachter aan. Haar "rolletje" is wel wat hoger als deze, en komt dus over een groter oppervlak als deze.

_mexx_lady_

Re: Ervaring met Impuls spoor of spoor soft touch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:14

Ik heb ook een tijdje die impulssporen geleend van iemand voor mijn pony.
Ik vond zelf dat hij er veel lekkerder op liep dan zo een knopspoortje, minder snel geprikkeld als ik de spoor gebruikte omdat het een groter oppervlak is en minder scherp.
Heb geen ervaring met de onderste spoor maar ik ben heel tevreden over die impulsspoor!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:22

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:06

Die sporen vind ik er dan net weer minder vriendelijk uitzien.
Maar nee je duwt je tenen niet naar buiten maar je been beweeg altijd wel een beetje, als jij je paard raakt rolt het gewoon mee.
Die bolletjes zitten heel los en draaien ook super gemakkelijk mee dan

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 07:24

Zeker die met het gladde wiel is heel vriendelijk. Die met het groffe zonnerad is ook vriendelijk maar kietelt meer. Als ik met mijn spoor een aanwijzing geef is dat niet om voorwaarts te gaan, maar om meer aanspanning in de buikspieren te vragen. Dus ik rol met deze sporen langs de buik zonder kracht te zetten tegen de huid van het paard. Als je met verschillende sporen gaat voelen langs je eigen onderarm voel je snel wat de inwerking er van is. Wel moet je dan de beweging nabootsen die je ook met rijden zou hebben. Ik kietel/aai dus met een spoor, andere prikken.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 07:37

Ik heb beide wel eens mee gereden. De bovenste had ik toen van metaal en vond die erg "aanwezig" aan mijn schoen en maakte ook geluid. Dat vind ik irritant maar paard liep er wel heel fijn op. De onderste spoor rij ik dagelijks mee. Paard reageerd hier heel fijnop. Op een gewone spoor reageerd hij snel te schitig, dat doet hij op deze helemaal niet. Helaas mag je er in de SGW niet mee starten (daar mogen er geen bewegende onderdelen aan een spoor zitten) maar in trainingen gebruik ik ze altijd.

Dain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 22:59

Ik rijd met zowel knop spoortje als het spoortje van de bovenste foto, op verschillende paarden. Moet zeggen dat ik beiden prima vind en kan je zeker aanraden om de impuls spoor eens te proberen. Het paard wat ik met impulsspoortje rijd heeft ook een gevoelige huid, reageert hier goed op ( m.a.w. ik hoef maar een kleine aanwijzing te geven en het irriteert hem niet :j )

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 08:43

bedankt voor alle reactie. Dus je mag er geen SGW mee starten maar gewoon dressuur wel toch neem ik aan??

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 08:54

Ik heb ze ook, gebruikte ze bij mijn vorige paard die echt een dun huidje had. Ze kreeg hierdoor geen plekjes meer. Ik vond het eerst wel even wennen, je been rolt zo een stuk 'omhoog' as je de eerste keren been wilt geven. Het rolletje werkt dus in elk geval wel :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:15

Met een spoor hoor je inderdaad niet te prikken, maar een krasje te zetten (als aanraking niet voldoende is). Dat krasje wordt een "rol" met een rolspoortje, en zal dus ook zachter voor het paard zijn.