Kont wegdraaien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Chip

Kont wegdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 20:30

Sinds een poosje verzorg ik een geweldige shetlander, super lief beestje en echt heel braaf. Moeten nog wat aan elkaar wennen en vertrouwen kweken etc. maar dat komt hopelijk wel goed.

Nou wil ik kijken of ik hem overal mag aaien/ om hem heen kan lopen wanneer hij stilstaat. Dit lukt alleen nog niet, omdat hij met mij meedraait, zodat zijn hoofd altijd bij mijn benen is. Ik heb wel eens gehoord dat dit aan het vertrouwen ligt. Nou wil ik wanneer hij mij echt kent beginnen met lange teugelen, wanneer ik het commando geef om te stappen, stapt hij, maar zodra hij doorheeft dat ik niet meeloop (zodat ik langzaam achter/naast zijn achterhand kan komen) draait hij zich alsnog zo snel mogelijk om.

Ook wanneer ik tijdens wat 'werk' in de bak eens vraag om een voetje, kan ik soms niet bij zijn voorhoefje komen omdat hij zijn kont helemaal wegdraait.
Ik heb al gezocht met de zoekfunctie maar kon eigenlijk niks vinden, terwijl dit volgens mij wel vaker voorkomt?

Is dit echt vertrouwen? En zo ja, met wat voor 'oefeningen' kan ik dit het makkelijkst oplossen/verbeteren?

P.s. geen idee of het goed staat!

Fem_daf

Re: Kont wegdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 16:09

Dit kan van alles zijn... Vaak heeft het inderdaad wel met vertrouwen te maken. Niet in jou, maar in zichzelf. Hij moet leren om zelfstandig te lopen, staan etc. Wat doe je allemaal met hem? Vrijwerken en schriktraining kan heel goed helpen om hem meer zelfvertrouwen te geven. Laat hem trots zijn op zichzelf als hij zelfstandig rond loopt zonder achter je te kruipen.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 18:47

Wat ik tot nu toe het meest heb gedaan is wandelen, en dan loopt hij vaak voor me, oortjes erop en gaan. (hij is zo braaf dat het echt gewoon kan :D) We zijn begonnen met terug en kusje te oefenen, en dat gaat ook erg snel. Wat bedoel je precies met vrijwerken? Longeren ed gaat ook goed, ook al heeft hij wel nog steeds de neiging om wanneer ik hem niet 'aanmoedig' gelijk naar mij toe te gaan.

Soms kan ik wel gewoon een rondje om hem heen lopen, en 10 minuutjes daarna niet meer en draait hij dus mee. Qua schriktraining, (ik weet welke mogelijkheden je hebt) welke zou dan het best zijn voor zijn vertrouwen? Want op zich buiten is hij voor niks bang, ook al razen de auto's nog zo hard voorbij, komt er een eend voorbij gevlogen of rolt er een bal naar hem toe, het boeit hem niet zoveel.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:07

Het is denk ik verstandig om wat lessen te nemen in vrijwerken omdat het nog nieuw voor je is. Je hebt verschillende vormen en benaderingswijze, hierin moet je zelf kijken wat bij jullie past en wat je wilt. Parelli werkt met vrijwerken, maar wij doen t weer anders, volgens de klassieke dressuur. Wat wij doen is eigenlijk van een afstand dmv je lichaamshouding, ademhaling etc je paard 'begeleiden'. Eigenlijk met hem werken maar op afstand dmv je lichaam. Hij loopt vrij om je heen in een vierkant afgezet stuk, dus geen longeercirkel. Ik gebruik een halve rijbak.

Schriktraining met je klein beginnen. Bijvoorbeeld een plastic zakje in je hand en dit uitwerken tot bijvoorbeeld zelfstandig (hier kun je vrijwerken bij gebruiken) over een zeil lopen.

Ik weet niet of dit hetgeen is wat je paard nodig heeft, maar het is altijd leuk en nuttig om je er in te verdiepen.

Succes en veel plezier!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:06

Bij mijn paardje had het met vertrouwen te maken. Zo kon ik haar de eeste tijd niet helemaal aaien/borstelen. In het begin kon ik tot net voor haar schouder komen, ging ik verder dan draaide ze weg of liep achteruit.
Ik heb haar in het begin lekker met rust gelaten en haar lekker laten wennen aan haar nieuwe plekkie.
Ik deed niet meer dan haar voor haar paddock staan en haar verder niet aan te kijken. OP een gegeven moment kwam ze zelf naar me toe.
Toen langzaam aan begonnen met haar verder aan te raken. Steeds tot het punt dat ze weer weg wilde draaien of lopen, en dan weer terug naar het punt dat ze wel goed vond. Zo kon ik steeds een stukje verder komen.
Daarna ben ik met iemand die er verstand van heeft les gaan nemen in grondwerk. Dit heeft super geholpen in de band die we nu hebben.

Ik kan nu nagenoeg alles met d'r doen. Maar een vreemd iemand laat ze niet 1 2 3 toe, gaat wel beter als ik daar bij ben (het liefst heeft ze dat ik naast haar blijft lopen en volgt me dan als een hondje)
Een vreemd iemand zou haar ook nooit direct kunnen borstelen, longeren met dubbele lijnen (draait ze ook om. Longeren daar in tegen weer wel, raar paard haha).

patrick87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:07

En als je nou een tijdje lekker tuttelt en het vertrouwen wint? Ik dek dat het een beetje aan vertrouwen ligt.
Lekker rusig aan en dan zal je zien dat je het voetje naarmate de tijd vorderd, het vertrouwen groeit, je het voetje wel krijgt..

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 20:49

Eigenaresse is ook met hem aan het trainen qua om hem heen lopen etc en het gaat bij ons beide steeds beter! merk echt verschil, soms zijn er nog dagen dat hij mij echt niet bij zijn kont laat, maar het gaat erg goed!