Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
aerdenhout1 schreef:Een paardje... lees veulen.... hoort niet alleen te staan! En al zeker niet te worden opgevoed door een meisje van 12 jaar zonder ervaring!
Ik zou de pony of ergens heen brengen waar hij een vriendje heeft of verkopen zodat hij in een kudde kan staan.
Santjee1999 schreef:aerdenhout1 schreef:Een paardje... lees veulen.... hoort niet alleen te staan! En al zeker niet te worden opgevoed door een meisje van 12 jaar zonder ervaring!
Ik zou de pony of ergens heen brengen waar hij een vriendje heeft of verkopen zodat hij in een kudde kan staan.
Nouu ik heb wel ervaring hoor, maar ik ga verder niet met shetlanders om, tis denk ook wel een goed idee om een maatje dr by te kopen!!
aerdenhout1 schreef:Een paardje... lees veulen.... hoort niet alleen te staan! En al zeker niet te worden opgevoed door een meisje van 12 jaar zonder ervaring!
capopjekop schreef:Hier kan ik zo boos om worden. Als je de middelen/ervaring er niet voor hebt, begin dan ook niet aan dieren. Een pony heeft beweging, goede voeding en gezelschap van soortgenoten nodig. In de eerste levensjaren van een paard wordt een boel bepaald, omdat het dier hierin veel leert. Daar hoort zeker opvoeding door soortgenoten bij, wil je een evenwichtige en sociale pony krijgen.
Als je geen ruimte hebt zul je een weiland moeten zoeken waar dat wel is. Zet je pony desnoods in de opfok als je niets kunt vinden. Of mss heeft iemand in je dorp zijn pony ook alleen staan en kun je je shet daar voor een klein bedragje stallen.
Jij kunt er niet zoveel aan doen ts, maar je ouders hadden mss toch wat beter kunnen nadenken voordat ze een shetlander voor je hadden gekocht. Hopelijk krijg je ze zover dat je de pony bij een ander mag stallen of er een pony bij mag kopen.
capopjekop schreef:Nou mijn ervaring is dus dat het wel meevalt mits je meteen reageert en consequent bent. Mijn eigen pony's hebben als veulen allemaal wel eens geprobeert te bijten en ze hebben voordat ze het beseffen een tikje op hun neus gehad. Die zijn echt niet schuw, maar juist ontzettende knuffeldieren. Maar ze weten wel precies wat ze wel en niet kunnen maken. En daardoor hoeft ik dus zelden streng te zijn. Een uhuh is vaak al meer dan genoeg. En ik ken meer mensen die op die manier werken en dat zijn ook allemaal sociale dieren die dol zijn op aandacht. Dus nee ik geloof er niet in dat je door een tikje te geven kopschuwe of angstige paarden krijgt. Als je te laat bent met straffen of onduidelijke dingen uitstraalt dan wel, want dan snapt het paard je niet.
Het was ook niet bedoelt als advies voor de ts, maar een reactie op mijn voorgangster. Dat had ik er mss duidelijker bij moeten zetten.