Geen deken in de winter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

adelabel

Geen deken in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 11:17

Ben benieuwd of er meerdere zijn die geen dekens gebruiken in de winter. Ik heb altijd het gevoel dat ik mij moet verdedigen, maar ik heb nog nooit kunnen ontdekken dat mijn paard het koud heeft en hij is ook nog nooit ziek of verkouden geweest. Dit moet ik natuurlijk heel erg afkloppen! Ik heb wel een seizoen ooit dekens gebruikt, maar toen vond ik hem er zo sippig uit zien :(
Hij heeft alleen wel problemen gehad in het voorjaar om door zijn vacht heen te komen. Volgens DA waren dit er velen klopt dit? Dus nu twijfel ik wel een beetje om toch overstag te gaan....

just_kiki

Re: Geen deken in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:23

mijn ene paard word geschoren,dus dekens (wedstrijden :) )

maar mijn andere paard staat lekker dekenloos buiten hoor!
die krijgt lekker zijn vacht en houd zich zelf daarmee goed warm :j
tuurlijk hou ik dat goed in de gaten, maar is tot nu toe niet nodig geweest dat er een deken op ging

Friesepoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:25

De mijne staat ook zonder dekens en ook hier geen koude peerden hoor. Ze krijgt n mooie berenvacht die er makkelijk af wil. Ook dit jaar geen problemen gehad.

Amees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:26

Bij ons op stal gebruiken wij ook geen deken voor onze paarden (allemaal Fjorden en shetjes). Alleen het oudste paard (24) heeft een deken in verband met haar versleten schouder, die warm moet blijven.

Op zich heeft een paard geen deken nodig als je zijn vacht zelf het werk laat doen. Dit komt doordat een paard verschillende 'systemen' heeft om zich zelf warm te houden. Het zijn er aardig wat om op te noemen maar mocht je het interesant vinden kun je op http://www.paardnatuurlijk.nl kijken.

Uiteraard zijn er altijd mensen waar je je tegen moet verdedigen, en dat zal ook altijd wel zo blijven. Maar het beste is misschien om bij je eigen gevoel te blijven. En sommige paarden zijn nou eenmaal zo ver doorgefokt dat ze misschien wel een deken nodig hebben omdat hun natuurlijke systeem niet meer werkt.

Ik weet hoe vermoeiend het is om je steeds te moeten verdedigen, maar blijf bij je eigen gevoel!!

Amees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:29

Mijn eigen paard (kwpn'er) heeft trouwens wel een deken op omdat hij geen al te dikke wintervacht mag aanmaken aangezien ik een paardensport opleiding ga volgen. Maar tot nu toe ligt de deken nog ergens ver achterin de kast, want koud heeft hij het nog niet!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:33

Mijn fjord krijgt geen deken op. Mijn kwpner wel.
Ik heb me er eigenlijk nooit om hoeven te verdedigen. Maar wat ik wel heel belangrijk vind in de winter bij geen deken + 24/7 buiten is een schuilstal.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:33

Hier alle 10 zonder dekens, allerlei rassen (1 shet, 2 welshjes, 1 draver, 1 kruising fries, 3KWPN-ers en nog twee kruisingen) staan 24/7 buiten waarbij de paarden mogelijkheid hebben om onderdak te gaan staan. Worden gewoon gereden, er wordt mee gemend en nog nooit problemen ondervonden van het "dekenloos" zijn.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:35

Wat ik me dan afvrfaag.. Staan de paarden die zonder deken staan, 'snachts ook buiten? En hebben ze iets om te schuilen? Bomen/schuilstal.
Mijn Exmoor wil ik eigenlijk ook zonder deken hebben in de winter, maar hij staat met nog 4 andere pony's, en de stal is eigenlijk te klein voor alle 5, dus hij kan niet altijd ergens schuilen.. Dus ik twijfel een beetje.

Amees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:43

Onze paarden kunnen in de winterschuilen onder de schuilstal en bomen! Maar als we het hek van het weiland voor ze open laten staan ze niet te schuilen maar alleen maar te eten := Dus echt koud hebben ze het niet. Dit doen ze trouwens ook gewoon als het -15 was zoals vorig jaar....

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:46

Miracle_ schreef:
Wat ik me dan afvrfaag.. Staan de paarden die zonder deken staan, 'snachts ook buiten? En hebben ze iets om te schuilen? Bomen/schuilstal.
Mijn Exmoor wil ik eigenlijk ook zonder deken hebben in de winter, maar hij staat met nog 4 andere pony's, en de stal is eigenlijk te klein voor alle 5, dus hij kan niet altijd ergens schuilen.. Dus ik twijfel een beetje.

Jup, die van ons stonden altijd 24/7 buiten zonder deken.

Wel een schuilstal ter beschikking maar daar stonden ze voor de kou nooit in. Die gebruikten ze alleen bij erg heet weer in de zomer voor de schaduw en bij veel wind in combi met regen. Ze liggen hier met -15 's nachts nog heerlijk buiten te slapen met z'n allen.

Ik zou het dus gewoon doen!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:48

Miracle_ schreef:

Die van mij staat nu 's nachts op stal maar toen hij nog 24-7 buiten stond zonder deken, had hij een schuilstal met nog 2 andere paarden (draver en haflinger). Ze maakte ook dankbaar gebruik van de schuilstal waar het echt een stuk aangenamer was dan buiten en ze hadden een droog plekje.

Dennis

Zelfs mijn wedstrijd pony's staan 24/7 buiten zonder deken, ook 's winters. Met erg weinig beschutting (wind komt meestal van de verkeerde kant).

Als ze het echt te warm hebben op wedstrijd in een binnenbak scheer ik wel (deels), dan gaat er wel een deken op natuurlijk. Maar ze blijven gewoon 24/7 buiten lopen.

Jorinda

Mijn paard staat ook lekker ongeschoren en zonder deken. :) Staat 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt hooi, en heb hem nog nooit betrapt op bibberen of iets dergelijks.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:50

Nou bibberen heb ik die van mij wel zien doen afgelopen februari, en flink ook.. Alleen twijfel ik of het warmhouden was, of echt kou.. Hij was ook zeik en zeiknat van de regen.. Dus hij heeft niet in zijn stalletje gestaan.. En dat is wat me een beetje tegenhoud om zijn deken af te laten. Ook omdat hij snel verkouden is..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:58

ik zou niet weten waarom je je zou moeten verdedigen om je paard dekenloos de winter in te sturen. paarden zijn niet van suiker. Zolang ze beschutting tegen regen en wind hebben,is het ok toch. Ze zullen zelf wel aangeven wanneer ze het koud hebben...

Mijn vorige pony's en paarden stonden nooit met deken, hooguit een zweetdekentje na het rijden voor de terugrit naar huis, want zeil dicht was te warm op de trailer en open, kon toch wel een beetje trek geven.

Huidige paard wordt geschoren omdat ze conditieverlies heeft door haar vacht en 1.5-2u nat blijven na rijden geeft mij niet zo'n prettig gevoel. Vandaar scheren en dekens. Maar rij nu gemiddeld wel veel meer dan met m'n vorige paarden/pony's

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:01

adelabel schreef:
Ben benieuwd of er meerdere zijn die geen dekens gebruiken in de winter. Ik heb altijd het gevoel dat ik mij moet verdedigen, maar ik heb nog nooit kunnen ontdekken dat mijn paard het koud heeft en hij is ook nog nooit ziek of verkouden geweest. Dit moet ik natuurlijk heel erg afkloppen! Ik heb wel een seizoen ooit dekens gebruikt, maar toen vond ik hem er zo sippig uit zien :(
Hij heeft alleen wel problemen gehad in het voorjaar om door zijn vacht heen te komen. Volgens DA waren dit er velen klopt dit? Dus nu twijfel ik wel een beetje om toch overstag te gaan....

Afgelopen voorjaar heeft mijn kerngezonde, winterharde paard ook wat meer moeite gehad met het kwijtraken van zn wintervacht, volgens mij lag het ook echt aan het weer. Vanwege de harde vorst (ook al was het maar zeer kort, toch had het effect op de vacht) was de vacht errug teddy en ik heb hem er meer mee moeten helpen dan anders. Normaal is het een paar keer poetsen en rollen en meneer staat weer te glimmen in een zomervelletje. Dit jaar duurde dat wat langer en daar had hij ook last van omdat het ineens weer erg warm was. De overgangen waren gewoon raar dit jaar! Ik vind dat geen reden om met dekens te beginnen, ik help ze dan wel in het voorjaar wat meer!

Hier dus ook dekenloze paardjes die 24/7 buiten staan. Nu lekker met schuilstal en veel bomen maar eerdere jaren op open veld met alleen een oude kar als windscherm. Nog nooit zien rillen of wat dan ook. Alleen mn oude knollie, met wat last van zn gewrichten, wil wel eens last van regen hebben dus daar liggen wel goede regendekens voor klaar, die vorig jaar de kast niet uit zijn geweest.....
Ik ken het verdedigen heel goed en ik word er soms gek van! Mensen vinden me raar want ik heb geen stallen (behalve mn schuilstal dus), dan kan je toch je paard niet binnen zetten? Dat mijn paarden niet eens binnen willen krijg je sommigen gewoon niet aangepraat.... Maar ik weet dat ze ontzettend gelukkig zijn, lekker buiten in hun dikke teddybeertjesvacht!

sistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:06

Ik heb er een staan die alle dekens uittrekt dus deken op doen heeft geen zin haha.
De andere krijgen overigens wel een dikke, warme regendeken op maar dat is mede doordat die nooit zo'n dikke wintervacht krijgen.

adelabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 14:30

wat een hoop reacties... bedankt! Ik ben meteen weer van mijn twijfels af. Ik heb trouwens een fries en een ik weet niet wat voor pony. Mijn fries hij stond altijd alleen 's nachts binnen. Mijn bedoeling nu is om hem helemaal niet meer naar binnen te doen, maar het hem zelf te laten kiezen middels een schuilstal. Ook fijn om te lezen dat er meerdere waren met wat meer moeite om door de vacht te komen. En idd daar help ik hem dan wel bij!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:32

Die van mij hebben ook geen dekens op in de winter. Enkel een zweetdeken als ze na een les hevig gezweet hebben en op de trailer moeten, maar anders gaan ze gewoon na het rijden de wei weer in (mits het niet te hard waait). Even afkloppen, maar ik heb daardoor nog nooit zieke paarden gehad.

Zelf laten kiezen werkt het mooiste vind ik. Die van mij kunnen ook ten alle tijden hun stal in en ze maken er ook graag gebruik van. Maar ze staan ook net zo goed veel buiten.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:35

Mijn paard (KWPN) staat zonder deken in de winter; ze heeft een hekel aan de deken en ze heeft het warm van zichzelf.
Volgens mij heeft ze nooit met deken gestaan want ze is helemaal gewend zelf haar temp te regelen.
In de zomer heeft ze het al snel te warm; dat is eerder een probleem..

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:38

Mijne staan ook gewoon buiten zonder dekens, hooguit een zweetdekentje met regendeken (0 grams ) na werken ivm zweten enzo.
Ze hebben ook een schuilstalletje maar die staat niet altijd open, alleen met heel slecht weer!

HappyThilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 22:42

Mijn paard staat ook altijd zonder deken met uitzondering van 2 weken vorig toen het zo vreselijk vroor. Ik vind het wel belangrijk dat ze zich goed moeten kunnen bewegen, Verder ziet ze er altijd gelukkig uit en is niet ziek geweest (dekenpaarden in de wei wel). Dit viel mij alleen op en ik wil hier niets mee beweren.

Moubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 09:36

Wij gebruiken het ook nooit &&
Ze hebben bij ons een soort huisje met hooi, dat is goed geisoleerd ;)

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:56

MarliesV schreef:
Miracle_ schreef:

Jup, die van ons stonden altijd 24/7 buiten zonder deken.

Wel een schuilstal ter beschikking maar daar stonden ze voor de kou nooit in. Die gebruikten ze alleen bij erg heet weer in de zomer voor de schaduw en bij veel wind in combi met regen. Ze liggen hier met -15 's nachts nog heerlijk buiten te slapen met z'n allen.

Ik zou het dus gewoon doen!

Kon mijn antwoord zijn.

Sneeuw blijf lekker op de vacht liggen zelfs. blijft e warmte dus ook lekker onder de vacht.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:52

ik heb een fjord en zou prima zonder deken kunnen. maar ze is nu al haar wintervacht aan het aanmaken. ik rijd best wel intensief en zolang de bak niet hard is rijd ik zo veel mogelijk door (2x per week duin en dan 2 a 3uur lang, 2x fanatiek in de bak, 1x longeren en2 dagen rust) ze blijft zo lang nat en klam dat ik daar niet elke keer op kan wachten. vandaar dat ik de keuze maak om haar te scheren en dat bevalt me heel erg goed!