moeilijk in trailer durven zetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siepie

moeilijk in trailer durven zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 20:46

Ten eerste weet ik niet of het hier goed staat, zo niet, kan het dan verplaatst worden?

Nu het 'probleem'. Aanstaande zaterdag wordt Priscilla opgehaald door haar nieuwe eigenaar. Ze is hier gebracht in een paardenvrachtwagen en zelf zijn wij nog nooit ergens met haar heen geweest met de trailer. Wij wisten dus niet hoe ze zou reageren. Omdat mijn andere pony trailerangst had ben ik met haar gaan oefenen en toen bedacht ik dat ik ook wel met Priscilla kon oefenen, kijken hoe ze deed aangezien ze toch snel weg moest, dit is drie weken geleden. Ze durfde absoluut niet, ik heb het tussenschot opzij gezet en uiteindelijk lukte het. Ik heb ze vanaf toen elke avond in de trailer gevoerd, apart. Joy leerde al snel en al snel durfde ik bij haar de trailer dicht te doen. Geen problemen en die gaat nu zonder problemen de trailer is. Maar Joy's karakter is sowieso rustiger. Priscilla is veel heter bij spannende dingen als Joy. Het is me nu gelukt om haar met het tussenschot op de plek erin te krijgen. Het gaat goed maar toch vloog ze er ook vandaag weer 2 keer uit. Soms gaat het goed. Maar doordat ze er zo ineens vanuit het niets uit kan vliegen vind ik het eng om de trailer dicht te laten doen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Siepie

Re: moeilijk in trailer durven zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 21:45

niemand die een idee heeft? het is namelijk zaterdag al dat de trailer dicht MOET...

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:48

Dat je nu het tussenschot dicht kan doen is een goed begin! :j Laat vooral NIET merken dat je haast hebt met dingen. Niet alleen zaterdag, maar ook als je deze dagen nog wilt oefenen.. Heb je de stang aan de billen dicht als ze erin staat? Als die stang dicht is dan kan ze er toch niet uitvliegen?

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 21:51

NinaCharlie schreef:
Dat je nu het tussenschot dicht kan doen is een goed begin! :j Laat vooral NIET merken dat je haast hebt met dingen. Niet alleen zaterdag, maar ook als je deze dagen nog wilt oefenen.. Heb je de stang aan de billen dicht als ze erin staat? Als die stang dicht is dan kan ze er toch niet uitvliegen?

die heb ik niet dicht, omdat ik bang ben dat áls ze eruit wil en het niet kan ze in paniek raakt en de hele trailer sloopt waar ik dan bij in sta. ik laat ook absoluut niks merken en sta gewoon rustig en kijk een beetje door de raampjes, meer kan ik niet doen :+
en kort vastzetten heb ik aan gedacht maar nu kijkt ze af en toe ook naar achter en dat kan ze dan niet en dan kan ze alleen maar meer in paniek raken áls ze in paniek raakt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 07:19

Ik heb maar 1 advies: zelf uit de buurt blijven. Niet mutsen, inladen, stang er achter, klep dicht en meteen gaan rijden. Geen paard breekt een trailer af als hij zich in evenwicht moet houden doordat de handel in beweging komt. En is het écht een uitvlieger, eerst klep dicht, dan stang plaatsen kan ook heel goed. Kwestie van snel en zeker werken én overkomen.
Jíj maakt het paard onzeker, zo te lezen. Je maakt er veel te veel drama van. Als jij het de gewoonste zaak van de wereld vindt, dat vindt het paard het ook.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 08:04

Oh ik maak er geen drama van hoor, absoluut niet, ik loop zeker voor haar uit en waar ze eerst niet eens de klep op wou loopt ze nu gewoon braaf achter me aan. Ik wil alleen dat de trailer vertrouwd voor haar is, daarom voer ik haar elke dag in de trailer, ze vind het al veel vertrouwder want eerst was het: 'hap, stil zijn, kauw, stil zijn' zodat ze alles om zich heen kon horen en nu eet ze al achter elkaar door.

En idd zodra de trailer in beweging komt zal ze iig rustiger zijn maar ik vind het fijner voor haar als ze weet hoe en wat en dat ze het normaal vind.

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:22

Ik denk dat je zelf toch wat onzeker overkomt op je paardje.
Ze voelen het heel goed aan als je het spannend vind.
Ik geef Ibbel gelijk.
Gewoon doen of het de normaalste zaak van de wereld is(makkelijker gezegd dan gedaan, dat begrijp ik)
En niet twijfelen.
Heel veel succes!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:28

Mee eens met Ibbel, je kunt eventueel nog wat oefenen met iemand erbij, die kan de stang er achter doen terwijl jij je pony voor vast houdt. Stang erachter en de klep dicht klaar.
Je moet er wel voor zorgen dat ze niet aan je stem horen dat je het eng vindt, anders kan je beter die ander bij je pony voor laten staan als de stang er achter gaat en de klep dicht.

Zorg dat zaterdag alles is geregeld met de kopers wat er geregeld moet worden, ga pas op het allerlaatste de pony in de trailer zetten als de kopers ook echt weg gaan rijden.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:35

Ook ik ben het met Ibbel eens.
Paarden die trailer laden eng vinden of nog erg onervaren zijn, laden wij met z'n drieën op. 1 leidt het paard de trailer in, de andere 2 staan naast de klep (eventueel met longeerlijn achter de kont) en houden het paard voorwaarts. De meesten lopen er zo in, maar als dat niet zo is, begeleiden we het paard stap voor stap. Geweld komt er niet aan te pas, maar soms kost het wel even tijd. Zodra het paard erin staat doen we de stang erachter of als dat te tricky is eerst de klep dicht.
Dat eruit stuiven is echt aangeleerd en kun je afleren door te voorkomen dat ze eruit stuiven.

Verder niet te moeilijk doen. Zo spannend is de trailer in ook niet. Rust bewaren, geduld en vertrouwen hebben en dan komt het goed. Ik zit trouwens heel dicht bij jou in de buurt.

Milou_Ginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:48

Om het achter afsluiten te oefenen kun je gaan werken met een springbalkje.
Je hebt hiervoor twee helpers nodig. Die laat je op iets van 6 meter afstand meelopen met het balkje, terwijl jij met je paard de trailer inloopt. Ze blijven eerst op een grote afstand van de klep staan wachten. Daarna lopen ze weer naar achteren en haal jij vervolgens je paard weer uit de trailer. Dit ga je herhalen. Steeds houden de helpers met het springbalkje een meter of 6 afstand van jou en je paard, maar ze komen steeds dichter meelopen richting de klep tot ze uiteindelijk de balk achter haar billen kunnen houden op de plek van je afsluitbalk in de trailer.

Als je paard naar achteren wil komen, proberen je helpers de balk op zijn plek te houden, zodat ze tegendruk voelt en weer naar voren gaat. Zodra ze naar voren beweegt haal je de balk achter weer weg. Zo leert je paard van de druk af te komen en rustig te wachten tot de balk weg is.

Als het met de springbalk goed gaat kun je gaan werken met de afsluitbalk dicht te doen. Altijd eerst de balk achter je paard dicht voor je de klep dicht doet om ongelukken te voorkomen. Anders loop je risico dat ze naar achteren komt op de klep en je helpers hun handen of hoofd bezeren.
Daarna de klep steeds een klein stukje optillen. Blijft je paard goed stil staan dan maak je alles achter weer los en leidt je haar eruit. En zo weer herhalen tot de klep achter helemaal dicht kan.
Als achter de klep dicht is dan pas voor vastzetten. Zo werk je het veiligste voor jou en je paard. Anders heb je kans dat ze zich voor losproberen te trekken terwijl achter niet goed dicht zit. Dan kan je paard zich bezeren en jij!
Succes ermee!

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 20:53

Het is al gelukt :)

Ze is gisteren opgehaald. Vrijdag was hier een vriendin en zij heeft de hele tijd bij haar kont gestaan, schuin erachter, en op haar kont geaaid, het ging heel ontspannen, we deden de stang dicht en het ging super. Toen de klep dicht ging ook súper!

Zaterdag was het een andere trailer wat ze wel enger vond en ze vloog er de eerste keer uit maar toen met rust terug erin gezet en toen ging het goed! Ze bleef super braaf, we hebben de stang dicht gedaan met veel beleid, heel rustig gedaan, voorzichtig, heeft haar eten opgegeten en de nieuwe eigenaren vertelden dat ze de hele weg braaf is geweest.

Dus het gaat niet alleen met snel handelen en meteen wegrijden, maar met rust en ontspanning gaat het ook goed ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:27

Met snel afhandelen bedoelt iedereen meer van handel eerst de papieren af, spullen, geldzaken, laad dan pas de pony in en dan kunnen ze weg. Zie het wel eens andersom, paard staat dan maar in de trailer te wachten en wordt onrustig en mag nog aan een reis gaan beginnen.
Tuurlijk is rust goed, maar zeker handelen en goed weten waar je mee bezig zijn ook!

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 21:56

meggiemeg schreef:
Met snel afhandelen bedoelt iedereen meer van handel eerst de papieren af, spullen, geldzaken, laad dan pas de pony in en dan kunnen ze weg. Zie het wel eens andersom, paard staat dan maar in de trailer te wachten en wordt onrustig en mag nog aan een reis gaan beginnen.
Tuurlijk is rust goed, maar zeker handelen en goed weten waar je mee bezig zijn ook!

Ik vind het logisch dat het paard pas op het laatst de trailer in gaat, ik had ook never nooit van te voren bedacht het andersom te gaan doen.
En ik snap niet dat jullie denken dat ik niet zeker handel? Ik vind het alleen wel fijn als alles veilig verloopt. Het is absoluut niet zo dat ik onzeker ben, ik vroeg me gewoon af wat de veiligste manier is. Jammer dat er dan meteen uit op wordt gemaakt dat ik onzeker overkom, ik heb 2 pony's trailermak gemaakt, 1 in 1 week, 1 in 3 weken met 1 week niet oefenen, dus ik denk dan niet dat ik onzeker overkom.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:24

Maar een paard in de trailer zetten is iets heel anders dan er 1 zadelmak maken. Dat je het 1 kunt, betekent niet dat je het andere dan automatisch ook kunt. Anders gezegd: zadelmak maken is niet aan mij besteed, maar voor trailerladen draai ik m'n hand niet om. Overigens is het niet nodig om je aangevallen te voelen. De tips die je gekregen hebt, zijn alle met de beste bedoelingen gegeven.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 22:32

Marion71 schreef:
Maar een paard in de trailer zetten is iets heel anders dan er 1 zadelmak maken. Dat je het 1 kunt, betekent niet dat je het andere dan automatisch ook kunt. Anders gezegd: zadelmak maken is niet aan mij besteed, maar voor trailerladen draai ik m'n hand niet om. Overigens is het niet nodig om je aangevallen te voelen. De tips die je gekregen hebt, zijn alle met de beste bedoelingen gegeven.

huh hoezo gaat het nu ineens over zadelmak maken? :=

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:34

haha, oeps, half gelezen. :o Maar nu weet je wel dat ik niet zadelmak kan maken. :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 06:58

Jij vindt dat logisch, ik vind dat logisch, maar er zijn genoeg anderen die eerst het paard op de trailer zetten en dan vervolgens alles nog af moeten handelen....
Op mij kwam je niet helemaal zeker over vanwege je topictitel, plus diverse zinnen uit je reacties. Lees ze maar eens terug en tel alles bij elkaar op. Het lastige is dat je hier iets leest en niet ziet hoe iemand in de praktijk bezig is... Maar wel fijn dat het goed gegaan is zaterdag met ophalen!