Paard ineens singel/zadel bang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dona85

Paard ineens singel/zadel bang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 19:46

Hallo

Een vraagje;
mijn tinker heeft sinds een aantal weken een soort angst voor het zadel of singel.
Ik heb hem nu 2 jaar en dit is niet eerder geweest.
Altijd als ik hem opzadel doe ik alles stap voor stap; eerst borstelen, hoeven krabben etc.
Dan het dekje erop, dan pas het zadel. Alles goedleggen en vastmaken dan maak ik de singel aan de rechtse kant vast en
dan doe ik hem links vastmaken zo maar net losjes.
Tot dan helemaal geen probleem.
Totdat hij toevallig een voet verzet en dan pas voelt ofzo dat het zadel erop ligt raakt hij soortig in paniek! Zijn hele hoofd gooit hij omhoog en wil er soort van vandoor gaan
Zomaar eventjes hoor maar een minuutje ofzo,
nu ik het weet pak ik hem en lopen we een paar passen en dan is het ook helemaal over.
Iemand ideeen of tips?

Het zadel heb ik vorige week na laten kijken en is helemaal weer goed en medisch is hij ook gecheckt dus dat lijkt me geen problemen te geven.
Ook is er niets vervelends gebeurd hiervoor en we gebruiken altijd hetzelfde zadel.
Wel heb ik een wat langere singel aan moeten schaffen omdat hij wat dikker was geworden... :o

emma525

Re: Paard ineens singel/zadel bang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:48

Is de singel van een ander materiaal? Sommige paarden reageren daar op.

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:49

Wondjes?of gewoon dwars liggen

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:55

Het zadel is WEER helemaal goed zeg je, hij was dus niet goed? Is het zadel alleen nagekeken, of het zadel en het paard samen? Mijn paard heeft een tijdje een slecht passend zadel gehad, en heeft daar nu, jaren later, nog steeds singelnijd van. Het kan dus psychisch zijn, maar dan moet je wel eerst alles uitsluiten. Reageert ze ook zo heftig als je bijvoorbeeld een longeersingel aansingelt?

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 21:16

emma525 schreef:
Is de singel van een ander materiaal? Sommige paarden reageren daar op.

Nee beide singels zijn van neopreen

yaylavb schreef:
Wondjes?of gewoon dwars liggen

Wondjes heb ik gelukkig niet gezien

zorro schreef:
Het zadel is WEER helemaal goed zeg je, hij was dus niet goed? Is het zadel alleen nagekeken, of het zadel en het paard samen? Mijn paard heeft een tijdje een slecht passend zadel gehad, en heeft daar nu, jaren later, nog steeds singelnijd van. Het kan dus psychisch zijn, maar dan moet je wel eerst alles uitsluiten. Reageert ze ook zo heftig als je bijvoorbeeld een longeersingel aansingelt?

Het zadel is 'los'nagekeken en de zadelmaker is ook langsgeweest om het op zijn rug te checken en het zou goed liggen volgens hem.
Als ik een longeersingel gebruik heeft hij het ook, daar had ik niet aan gedacht maar inderdaad.
(ik gebruik hem niet zo vaak 's zomers)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:28

Als je je paard twee jaar hebt en nu krijgt hij last van singeldwang dan is de kans erg groot dat je te lang met een niet goed passend zadel hebt gereden, dan reageren ze ook als ze wat anders om de buik krijgen(bvb een longeersingel)dus ergens heeft hij pijn of pijn gehad, blijf het even goed in de gaten houden, desnoods nog een keer een andere zadelpasser erbij om te zien of de eerste het goed had. Hier kun je niet voorzichtig genoeg mee zijn.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 21:35

Ja ik vind het zelf ook heel vreemd, maar mijn huidige zadel heb ik nog maar een jaartje denk ik.
Nieuw gekocht bij dezelfde zadelmaker...

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:41

Mijn paardje heeft het ook, ik weet dat zijn oude zadel niet paste (hebben we meegekocht met hem, maar meteen weer weggedaan... was scheef, klein en verschrikkelijk slecht passend.) Hij heeft het nu ook in zijn hoofd zitten, dat als ik aansingel, ook al doe ik het gaatje voor gaatje, kan er nog een vuist tussen, dat ie boos moet kijken, moet lopen/naar achteren moet springen... Maakt niet uit of het een longeersingel is of het zadel... Dus een zadel kan de oorzaak zijn.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 07:42

Het is toch mogelijk dat het zadel te klein is geworden, vooral bij de schouders. Een paard groeit nog iets door, ik weet niet hoe oud jouw paard is, en dit gebeurt ook tijdens het trainen.
Heeft de zadelmaker de boommaat van het zadel opgemeten en de boommaat die het paard nodig heeft? Succes.

Misschien een tip: http://www.zadelpasservicelibertad.nl Hier wordt uitgelegd hoe zij te werk gaan.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 09:08

1+1=2, andere zadelmaker laten komen dus.

uJildXH0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 02:08

het kan ook zijn dat je paard een maagzweer heeft, dan tonen ze ook vaak dat soort gedrag.
Misschien eens de da raadplegen?

pallavi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:37

Het gedrag van je paardje kan verschillende oorzaken hebben. Beste is die een voor een af te lopen en zo dingen uit te sluiten. Dat is even een investering, maar des te langer je paardje hier mee kampt des te langer duurt het ook weer voordat de rust weer terug is.

Stap 1 lijkt me inderdaad het zadel.
Helaas heb ik de ervaring dat er nogal wat zadelmakers rondlopen die een erg overtuigend praatje hebben maar in praktijk mensen slecht zadels aanmeten. 3 weken terug ben ik een klant nog opndersteund in de aankoop van een nieuw zadel en was ik daar niet bij geweest had hij haar een zadel aangesmeerd wat het paard binnen een korte tijd kreupelheid had bezorgd. Zo zijn er meerdere zadelmakers die wel eens aangeraden worden op dit forum waar ik in de parktijk van zie dat ze ronduit slechte zadels aanmeten waar de paarden regelmatig fysieke klachten aan hebben overgehouden.
Iemand die een zadel 'los' beoordeeld op passendheid snapt zijn vak niet helemaal. Om een zadel juist te kunnen beoordelen moet het zowel los, op het paard als tijdens het rijden beoordeeld worden. Een zadel kan in stilstand goed lijken te liggen maar zich tijdens beweging heel anders gaan gedragen. Hoe de ruiter vervolgens op het zadel komt te zitten heeft ook een grote impact op de drukverdeling en kan het paard alsog ongemak opleveren. Al die punten moeten stuk voor stuk langsgelopen worden om de conclusie te kunnen trekken dat een zadel past.

Ik zou naar iemand zoeken die de Master Saddle Fitting Consultant opleiding op zak heeft. Dan weet je bijna zeker dat je goed zit. Het is misschien even een investering, maar uiteindelijk kan het je eventuele behandelkosten van je paardje besparen. Wanneer er te lang met een slecht passend zadel wordt doorgereden kan dat een hoop problemen veroorzaken.
Het kan zijn dat je paard al langer last heeft van het zadel, maar dat nu door een overbelasting pas op deze manier laat zien.
Het zou ook best kunnen dat er tijdens de training of in het land bij je paard iets niet lekker is gaan zitten op de plek waar het zadel ligt of ergens anders, waardoor het zadel nu geassiocieerd wordt met pijn. Daarnaast kan het ook nog eens zo zijn dat er tijdens een training iets flink fout is gegaan voor het paard (wat niet altijd duidelijk waarneembaar is voor iedereen) waarin hij de link met het zadel legt.
Je geeft aan dat hij medisch een check-up heeft gehad, mag ik vragen door wie of vanuit welke behandelmethode?
Verder ben ik benieuwd of je nog andere wijzigingen hebt waargenomen in het gedrag van je paardje. Bijvoorbeeld rijtechnisch of in de hand. Dat zou nog wel eens aanwijzingen kunnen geven in welke richting je de oplossing verder moet zoeken.
Goed in ieder geval dat je aan de bel trekt door hier je vraag te plaatsen. Er zijn maar al teveel mensen die dit soort dingen gewoon negeren en de gevolgen op lange termijn spreken dan boekdelen.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 20:10

pallavi
bedankt voor je antwoord!
Ik heb toen ik het zadel heb laten nakijken wel moeten rijden hoor met het zadel.
Maar goed, die mijn zijn opinie is voor mij ook niet heilig. Ik zal zeker eens zoeken naar iemand die die opleiding waar je het over hebt heeft. Niet geschoten is altijd mis.
Ik moet wel zeggen dat het momenteel weer wel wat beter gaat.
Hij staat niet meer te draaien zodra ik het zadel pakt en blijft gewoon weer los staan zoals voorheen.

Hij is door de dierenarts destijds nagekeken betreffende zijn rug etc. en daar waren volgens haar ook geen problemen mee. Ik wilde nog wel een osteopaat laten komen binnenkort, misschien dat die nog iets kan vinden inmiddels.

Hij heeft wel vaker een vreemde reactie, soms op de stomste dingen.
Een jaar terug bijvoorbeeld had ik een nieuw dekje, een witte en toen draaide hij ook lichtelijk door...
En een half jaartje terug had hij ook wat vreemds zie dit topic;
[OPG] paard gestoken/geschrokken? bokt weg

pallavi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:38

Goed om te horen in ieder geval dat het weer wat beter gaat.
Mijn ervaring met dierenartsen is dat die meestal nogal beperkt zijn in het beoordelen van een rug zonder rontgen, echo of thermografisch beeld. Je zou inderdaad kunnen zoeken naar een Osteopaat. Kijk dan of je er een kan vinden die ook cranio-sacraal werkt. Genoeg topics op bokt waar je ervaringen met verschillende behandelaars kan terugvinden :)
Je moet dan wel even kijken welke volgorde je pakt, want wanneer je zadel idd niet helemaal goed blijkt kan dat de behandeling natuurlijk belemmeren. Daarnaast is het ook nog zo dat klachten van een paard vaak veroorzaakt zijn en/of in stand gehouden worden door een bepaald bewegingspatroon, wanneer daar dan niks in wijzigt zijn de behandelingen van een fysio/chiro/osteo vaak beperkt in de duurzaamheid van het resultaat.
Wat mijn voorkeur over het algemeen heeft (afhankelijk van de problematiek) is om een paard eerst een keer goed te laten nakijken, zodat je weet waar de aandachtspunten voor je training liggen. Dan aan de slag te gaan om zijn bewegingspatroon te veranderen (voor zover mogelijk met vanuit zijn fysieke situatie), zodat een eventuele vervolgbehandeling van een osteo, chiropractor of fysio meer duurzaam effect heeft. Ik kan zo niet beoordelen welke ongemakken of beperkingen je paard heeft fysiek, maar het lijkt me voor jou vooral fijn als je weet wat er speelt zodat je weet waar je mee aan de slag moet en je je zorgen een beetje los kan laten.

Wat je zowiezo al kan doen is eens op de site van Marijke de Jong kijken (http://www.paardenbegrijpen.nl). Daar staat een hoop info die je wat inzicht meegeeft voor je trainingen en wellicht herken je je paardje wel terug in de symptomen van scheefheid. Daar kan ook nogal wat gedragsproblematiek uit voortkomen.

Ik heb even kort gekeken naar het topic wat je aangaf. Dat kan best een steekvlieg geweest zijn. Sommige paarden kunnen daar een keer heftig op reageren. Zolang hij dat gedrag niet regelmatig laat zien zou ik me daar niet teveel druk om maken. Wat me meer opvalt is dat hij zo hard aan het touw is gaan hangen dat die het begaf en vervolgens een smakkerd heeft gemaakt. Dat kan nog wel eens iets scheefzetten in je paard. Zeker wanneer je daarna problemen gaat ervaren is het goed hem eens te laten checken.

Succes!

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:17

wou net een topic openen met soortgelijke vraag.
ik vroeg me af of een singel met bondje beter zou zijn?