Vraag wetgeving in/export

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

milouhoefs

Vraag wetgeving in/export

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 14:25

Hallo Iedereen,

Ik heb een vraag waar ik via Google geen duidelijk antwoord op krijg.
Misschien hebben jullie meer info of een website waar alles in begrijpelijke taal word uitgelegd.

Wat voor vergunningen, documenten en verklaringen moet je hebben als paarden exporteerd beroepsmatig van Nederland naar het buitenland (EU) en weer terug?
Buiten het diploma veevervoer chauffeurs en gezondheidsverklaring paard want daar zijn we al van op de hoogte.
Het gaat dan om reizen van langer als 8 uur.
Dit met een vrachtwagen die aan alle eissen voldoet.

Bedankt!
Grt. Milou

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:26

odilia

Re: Vraag wetgeving in/export

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:59

mij is door de vwa vertelt dat alleen de chip, EU paspoort en gezondheidsverklaring verplicht is en uiteraard dat het paard genoeg drinken en eten krijgt, verder niks. Dus voor mij ook nog steeds vaag terwijl ik al overal heb gevraagd..... Vind het wel raar als het echt zo is, dat het zo makkelijk gaat.

milouhoefs

Re: Vraag wetgeving in/export

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 15:09

Ik weet dat je maximaal 2 paarden mag vervoeren met wat jij omschreef, paspoort, chip en gezondheidsverklaring. Meerdere paarden word gezien als grote hobby/bedrijfsmatig. Ligt er aan wat het doeleinde is. Voor opfok geld weer andere regels gezien het vervoer als voor verkoop. Maar het word allemaal zo onduidelijk omschreven dat ik er nog niks van snap.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:20

Alane schreef:

Als uitbreiding op bovenstaand is dit dokument ook wel zinvol om te kennen:
http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 202005.pdf

milouhoefs schreef:
Ik weet dat je maximaal 2 paarden mag vervoeren met wat jij omschreef, paspoort, chip en gezondheidsverklaring. Meerdere paarden word gezien als grote hobby/bedrijfsmatig. Ligt er aan wat het doeleinde is. Voor opfok geld weer andere regels gezien het vervoer als voor verkoop. Maar het word allemaal zo onduidelijk omschreven dat ik er nog niks van snap.

Niet wanneer dat professioneel gebeurt, zoas TS beschrijft. Dan geldt met name (maar niet uitsluitend!!!!) bovengenoemd dokument.

Let daarop: als particulier non-profit paarden ergens heen brengen (eigen paarden of vriendendienst) is een andere tak van sport dan commercieel transport!!!

Voor TS: de RDW is in principe de instantie die je moet helpen aan de juiste informatie en papieren voor de auto en daarnaast de VWA (die Alane al aangaf) voor de aandachtspunten op het gebied dierenwelzijn. Als je die twee instanties door de wringer hebt gehaald, zullen er niet zo heel veel vragen meer overblijven. Het restantje zal voor een belangrijk deel door de belastingdienst/douane worden opgelost (met name zaken als BTW, en in- uitvoerrechten, waar van toepassing).