Mijn paard "irriteert" me altijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sistar

Mijn paard "irriteert" me altijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 18:13

Beetje misleidende titel.. ;)

Oké, het is dus niet zo dat ik geïrriteerd raak van haar.
Sinds 3 jaar heb ik een 17-jarige Welsh-merrie, met een interessant karakter. Ze is erg eenkennig, ook naar andere dieren. Loop je langs een weiland met vreemde paarden, moet ze ze echt niet hebben! Het liefste loopt ze zo snel mogelijk door tot ze uit haar zicht zijn. Als een vreemde op haar af komt, ook als ik erbij ben, loopt ze gewoon weg. Ik mag haar pakken, aanraken, maar zodra de vreemde dit doet draait ze weliswaar direct haar kont naar ons toe. Verder is ze heel speels, lekker eigenwijs met een gebruiksaanwijzing, niks mis mee.

Ondanks dat ze altijd al heel speels is geweest, lijkt ze de laatste paar weken echt haar best te doen om me te pesten, als het ware. Als ik haar wil borstelen, moet mevrouw eerst lekker schuren (hoofd of hals) en vaak drukt ze me het liefst nog tegen de muur aan om zo gewoon 15 minuten te blijven schuren. Niet dat ik het erg vind, ik schuur lekker terug. Buk ik, geeft ze me een duwtje. Heb ik iets in mijn handen, pakt ze het het liefst af. Vaak, als ik weg wil lopen, trekt ze me zelfs aan mijn kleding als het ware terug. En als ik op mijn hurken zit, moet ze natuurlijk weer de nodige vogelnest creëren in mijn haar :7

Ook kriebelt ze erg graag in mijn gezicht met haar lekkere, ruwe bovenlip :D Als ik aan de hand loop met haar lijkt het wel alsof ze constant loopt te duwen en soms, als ik terug duw, duwt ze weer terug. Ze pakt haar halstertouw ook wel eens vast in haar mond, en gaat ze een soort van touwtje trekken. Of ze kijkt me heel verwachtingsvol aan, en als je dan op haar af komt rent ze weg, of ze tikt je aan en rent weg: pak me dan, als je kan! Allemaal van dat soort dingen. Niet dat ik het erg vind! Het is hartstikke gezellig allemaal, maar goed, ik ben toch wel nieuwsgierig omdat ze dit eerder nooit deed. *D

Is ze aan haar tweede jeugd begonnen of...? :Y)
Zijn jullie paarden ook zo speels?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:16

Mijn ene paard is ook zo speels, maar je moet goed opletten dat het niet doorslaat en je paard stiekem een beetje lak aan je krijgt ;) Er zijn grenzen, een beetje onnozel doen mag, me helemaal tegen de stalwand pletten om te schuren niet.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:18

Hahah wat een humor heeft jou paard :')
Die van mij duwt ook wel eens maar dan roep ik een keer en als hij het dan nog doet krijgt hij een tik op zijn neus, schuren en duwen vind ik not done :=
Laatst bijgewerkt door Amiigo op 29-08-12 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:18

Jouw paard heeft totaal geen respect voor jou en jouw ruimte. Ik zou het gedrag eens af gaan straffen, gewoon een simpele tik zoals paarden onderling elkaar ook waarschuwen. Respect zal ze hebben.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:19

Dit is een heel dominant paardje. Ik zou hier echt hulp voor gaan vragen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:19

_Maureen_ schreef:

uuuuuh met een tik op zijn neus leert hij het vast wel ;)

sistar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 18:21

_Amigo schreef:
_Maureen_ schreef:

uuuuuh met een tik op zijn neus leert hij het vast wel ;)

Dat is vaak niet eens nodig! Als ze haar halstertouw in de mond neemt en ik zeg dat ze hem los moet laten, laat ze hem los en pakt ze hem ook niet meer. Of als ze schuurt en ik heb er geen zin meer in hoef ik ook haar naam maar te roepen en ze houd op. :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:23

Schuren/jeuken mag, maar alleen als ik het wil hebben.
uitdagen om de leiding te nemen denk ik... pas op ze bespeelt je. dadelijk heb je geen r** meer te zeggen en gaat mevr. helemaal haar eigen gang. Het is niet leuk, het is paardetaal en jij staat er denk ik een beetje buiten :o Ik denk dat ze je plekje inneemt als leider.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:24

Die heeft inderdaad humor!

Maar TS, bepaal een grens. Anders wordt het steeds erger. Ik heb ook zo'n speels paard (die ook dominant is). Vond het eerst allemaal leuk, maar het werd steeds heftiger.

Nu mag hij nog steeds speels doen, happen met zijn lippen, gewoon de grapjas uithangen. Maar NIET als ik daar geen zin in heb en hij moet blijven luisten, niet gaan duwen en wel respect hebben voor mij en mijn persoonlijke ruimte.

Gaat hij de grens toch over (elke dag zoekt hij de grenzen op) krijgt hij een tik.

sistar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 18:26

Geryon schreef:
Die heeft inderdaad humor!

Maar TS, bepaal een grens. Anders wordt het steeds erger. Ik heb ook zo'n speels paard (die ook dominant is). Vond het eerst allemaal leuk, maar het werd steeds heftiger.

Nu mag hij nog steeds speels doen, happen met zijn lippen, gewoon de grapjas uithangen. Maar NIET als ik daar geen zin in heb en hij moet blijven luisten, niet gaan duwen en wel respect hebben voor mij en mijn persoonlijke ruimte.

Gaat hij de grens toch over (elke dag zoekt hij de grenzen op) krijgt hij een tik.

Oh maar dat ben ik ook wel met je eens! Als ik het niet wil hebben dan moet ze het ook echt niet doen en dat weet ze best. Ze is wel iets dominant, maar niet erg. In de groep niet, en ze luistert ook prima. :j

Daissje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:32

Ik denk inderdaad dat je een grens moet vinden en die ook heel consequent aan moet houden :j , heel veel succes!

Maar hihi, hij klinkt wel heel grappig :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:09

_Maureen_ schreef:

:') Paard wil gewoon spelen mens, heeft geen klap met dominantie te maken.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:12

Je beschrijft het heel grappig, moest best wel lachen met die borstels afpakken enz :')
Maar ik denk dat je hem gewoon een tik op de neus moet geven, en duidelijk moet maken dat jij de baas bent.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:16

Dat noem ik geen humor maar onopgevoed.
Het is maar waar je blij mee bent. Paard heeft door dat ze er mee weg komt en vermoedelijk gaat het van kwaad tot erger gaan. Veel plezier met haar over een jaartje als je dit toe laat. Gaat iig weer een trainer leuk geld aan verdienen als het mis gaat. :)
En dan weet weer níemand hoe het kan dat zo'n lieve merrie zo'n draak geworden is... :+

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:23

Tuurlijk moet er een bepaalde grens zijn, wat wel mag en wat niet mag moet heel duidelijk zijn om misverstanden te voorkomen. Maar hulp zoeken en een heel dominant lijkt me een beetje overdreven.

Trek voor jezelf en je pony een duidelijke grens. Met zn snuit door je haar gaan lijkt me geen misdrijf maar bijten en knabbelen is een no go. Hoe lief ook bedoeld. Daar zijn ze gewoonweg te lomp en te groot voor.

Van borstels en touwen pakken kan ik de humor wel inzien, maar zo gauw het slopen wordt gaat ze weer over die grens.

Echt het gewicht in de strijd gooien zoals gebeurd met duwen en schuren moet je niet goedvinden, dan komen ze gewoonweg te dicht in je persoonlijke ruimte. Daar krijgen ze hier ook echt een waarschuwing voor, niet luisteren is een tik.
Laatst bijgewerkt door Carliijn op 30-08-12 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:24

Mijn paard mag sowieso nooit schuren, vind dat respect loos, doet hij maar lekker bij een ander paard dat lager in rang staat maar niet bij mij. Ik ben de baas. Humor mag, maar de grens is duidelijk. Ik heb een twenter en dit soort dingen die jou paard doet zijn echt not done!

little_birdy

Re: Mijn paard "irriteert" me altijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:26

gewoon netjes opvoeden,
zo heb ik met mijn paard ''afgesproken'' dat hij na het rijden als ik zjin hoofdstel afdeo pas mag schuren ;)
hij wacht dan ook eht tot ik het hoofdstel afdoe gewoon conseqent zijn en daar hoef je e echt niet voor te slaan ;)

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:30

Slaan is sowieso nooit een oplossing. Heb een hekel aan slaan op het hoofd. Bij mijn paard is gelukkig een duidelijke nee al genoeg. Niet luisteren? Dan pas kan hij een tikje verwachten o
of een trap, gelukkig is het bijna nog nooit zover gekomen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:33

little_birdy schreef:
gewoon netjes opvoeden,
zo heb ik met mijn paard ''afgesproken'' dat hij na het rijden als ik zjin hoofdstel afdeo pas mag schuren ;)
hij wacht dan ook eht tot ik het hoofdstel afdoe gewoon conseqent zijn en daar hoef je e echt niet voor te slaan ;)

Zulke dingen werken heel goed. Er zijn nou eenmaal paarden die een aparte humor hebben. Daar kun je je aan ergeren, en dat is vervelend voor jezelf. Je kunt ook leren om erom te lachen. Ik heb een paard dat ook overal aan wil zitten met z'n mond - dat is blijkbaar waarmee hij dingen aftast: even borstel beetpakken, hij laat 'm al vrij gauw vallen en dan kan ik gaan borstelen - , dat mij aanwijst waar hij jeuk heeft wanneer ik 'm borstel enz. En hij gedraagt zich voorbeeldig. Blijft netjes staan, werkt heel braaf mee, is gehoorzaam en respecteert de grenzen die ik aangeef. Tuurlijk krijgt hij een mep als hij ineens besluit om hooi te pakken (ipv te wachten tot ik het 'm aanbied) maar ik vind het onzinnig om je paard te verbieden om te schuren. Hij heeft jéúk, laat 'm even schuren en dan staat hij daarna stil, ipv te blijven drentelen omdat hij nog steeds jeuk heeft. En verdiep je er ook eens in waaróm hij jeuk heeft zou ik zeggen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 30-08-12 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:35

Hij schuurt maar tegen een paal of de bakrand of zijn eigen benen of whatever. Ik ben geen schuurpaal.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:38

Inderdaad, ik ben geen schuurpaal, paarden doen dit dus ook bij een ander paard wat lager in rang staat, waarom zou ik mezelf accepteren als ondergeschikte?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:40

indd ja ,
koper mijn paard heeft gewoon jeuk omdat hij zweet onder het hoofdstel en ja dat jeukt,
zelfde met hoeven krabben ,
sta gewoon aan een kant hoef het been maar aan te raken en hij geeft voetje,
je hoort samen te werken met je paard en niet allen maar eruit te slaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:41

nou nou, wat een reacties weer haha...
Maar dit klinkt precies als mijn paard, heerlijk eenkennig, en best dominant.
Met dat schuren enzo doet ze bij mij ook, maar je moet inderdaad wel je grenzen aangeven maar zo te lezen doe je dat al...
Als ik mijn paard waarschuw is het ook klaar en dan houd ze ook op, dus ik vind sommige reacties niet helemaal hier tussen passen zoals dat TS haar merrie onopgevoed is en dat je hulp moet zoeken.
Zo te lezen luisterd haar paard prima als TS iets niet wil dus ik zie het probleem niet, mag de merrie ook een beetje lol hebben? Ik denk de overgang TS :P

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:41

Soms heb je ook een taal met je paard die je alleen met je eigen paard hebt en tolereert. Dat heb ik ook met mijn paarden. Die hebben ook humor, maar ook absoluut respect. Dat betekent dat ze misschien dingen mogen doen die andere eigenaren niet zouden willen maar de grenzen zijn wel duidelijk. En een uh is in dit geval de grens en die wordt in acht genomen. Overigens heb ik voor elk van mijn paarden andere grenzen, dat heeft vooral met het karakter van elk dier te maken. Lekker van genieten TS, zolang jij de regels bepaalt is er niks aan de hand. (overigens is schuren aan mij geen optie, dat doet gewoon zeer)
Laatst bijgewerkt door Sleeper op 30-08-12 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:45

little_birdy schreef:
indd ja ,
koper mijn paard heeft gewoon jeuk omdat hij zweet onder het hoofdstel en ja dat jeukt,
zelfde met hoeven krabben ,
sta gewoon aan een kant hoef het been maar aan te raken en hij geeft voetje,
je hoort samen te werken met je paard en niet allen maar eruit te slaan

Mee eens. Wat is er nou erg aan om je paard heel even z'n gezicht te laten schuren - waaraan moet je zelf weten - zodat de jeuk, die hij aan z'n ruiter te danken heeft, kwijt is. Ik kriebel mijn paard gewoon waar hij bezweet is als het hoofdstel weer af is, a omdat hij dat lekker vindt, b omdat z'n probleem dan is opgelost en c omdat ik wil dat hij in de buurt blijft. Afzadelen enz. doe ik nou niet echt in de buurt van een muur of hek en ik heb gewoon geen zin om 'm na het schuren helemaal te moeten halen.

Hij schuurt dus niet aan mij, ik krab hem. En gisteren zat ik in de wei, hij graasde vlak naast mij en schuurde toen even met z'n neus aan mijn schoen. Zo lang hij heel voorzichtig zijn voeten neerzet wanneer hij om mij heen loopt en bijna z'n hals verrekt om te kijken of hij niet per ongeluk op mij gaat staan vind ik dat hij voldoende respect heeft voor mij en mijn ruimte, eigenlijk.