Welk scheerapparaat/tondeuze

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juleke

Welk scheerapparaat/tondeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 16:00

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik vind niet echt een antwoord op mijn vraag.

Ik ben mij stilaan aan het oriënteren voor de aanschaf van een extra scheerapparaat of tondeuze. Momenteel heb ik een Liscop Equi-clip 1400-3-TD voor het grote werk en een Wahl Pro voor de moeilijkere plaatsen (oren, delen van het hoofd, delen van de benen).

Nu ben ik dus op zoek naar een apparaat dat tussen deze twee die ik al heb in valt. De 'eisen' waaraan dit apparaat zou moeten voldoen zijn de volgende:
- Sterk genoeg voor het hele lichaam, maar met een kleine scheerkop
- Licht, makkelijk hanteerbaar
- Stil
- Makkelijk en glad scheren
- Makkelijk vervangbare messen (hoef niet noodzakelijk een kopje te zijn, mogen 2 afzonderlijke messen zijn)
- Slijpbare messen
- Moet mogelijk zijn om op 3mm te scheren
- Mag met snoer of snoerloos
- Liefst betaalbaar aangezien ik het apparaat alleen gebruik voor mijn eigen paarden, dus het hoeft geen professioneel apparaat te zijn

De reden waarom ik hiernaar op zoek ben, is dat één van mijn paarden het heel vervelend vind om geschoren te worden met de liscop. Hij doet niet echt iets verkeerd (dus niet steigeren, wegspringen, slaan,...) maar hij trekt wel telkens net weg wanneer het apparaat hem aanraakt. Dat is dus heel lastig scheren. Meestal ben ik dan ook uren bezig aan dit ene paard en dan ziet hij er nog niet eens netjes uit (allemaal strepen door het vele wegtrekken).
Als ik dan de Wahl pak in plaats van de Liscop, blijft hij netjes staan en doet hij niets verkeerd. Maar ik zie het toch echt niet zitten om grote delen van het paard te scheren met dit kleine opscheerapparaat. Dat kan het apparaat ook niet aan.
De moeilijkste plekken zijn de hals, de benen en het hoofd. Hier trekt hij echt het meeste weg. De rest van zijn lijf is nog goed te doen.

Ik zou dus een apparaat willen met een kleine scheerkop (dat sterker is dan een opscheermachine) waarmee ik gemakkelijk de benen, de hals en het hoofd kan scheren en eventueel zelfs het hele paard. De lastigste plekjes kan ik dan blijven doen met de opscheermachine.

Dus, wie heeft voor mij de gouden tip welk apparaat hiervoor geschikt zou zijn?

Nathalie84

Re: Welk scheerapparaat/tondeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:36

De asculap favorit en Heiniger Saphir zijn sterke opscheermachines dan de meeste modellen (maar dat is ook wel te zien in de prijs). Volgens mij zijn er geen machines die qua formaat van de messen tussen een opscheermachine en veescheermachine in zitten. Ik scheer het liefst met de Heiniger progress, maar dat is wel een grote (stille) machine. En 90% van de paarden die ik scheer, kan ik daar compleet met scheren. De overige 10% moet even de praam erop of doe ik de oortjes met een kleine.

De meeste paarden die zo gevoelig zijn, zijn naar mijn ervaring gevoel voor warmte. Wellicht worden je messen wat te warm tijdens het scheren?

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 15:20

Bedankt voor je reactie!

Het formaat van de messen hoeft niet tussen de twee in te zitten, ze mogen het formaat van een opscheermachine hebben. De machine zelf moet dan wel genoeg power hebben om een volledig paard te scheren.

Ik ga de machines die jij voorstelt eens bekijken.

Mijn messen worden inderdaad warm (helaas!). Dat is een gekend nadeel van de machine die ik heb. Maar zelfs als ik in de hals begin, trekt hij al meteen weg. Ik denk dat hij het getril niet leuk vindt ofzo... Ik laat mijn messen regelmatig afkoelen (door sets af te wisselen of een tijdje te stoppen) en gebruik ook Öster Cool Lube, dat koelt de messen ook (tijdelijk) goed af.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 15:33

Mijn messen worden nooit warm (ook niet als ik er 3 achter elkaar doe), hoogstens als ze bijna versleten zijn en ik ze daardoor te strak aandraai. Misschien eens proberen met een andere grote machine die niet heet wordt? Ik denk dat het jouw paard scheren associeert met hete messen (ook al is dat in begin niet zo). Ik kom veel paarden tegen die geschoren zijn met (te) hete messen, in het begin is dat ook echt doorzetten tot ze erachter komen dat de messen niet meer heet zijn/worden. Zo zijn er bijvoorbeeld ook paarden die niet tussen de voorbenen geschoren willen worden, omdat het ooit fout is gegaan en hun pijn heeft gedaan.

Ik zou het eens proberen, want voor het zelfde geld dan voor de Heiniger saphir/aesculap favorita koop je al een Heiniger progress (daar scheer ik rond de 50/60 paarden per jaar mee).

Ik gebruik graag de wahl blade ice super fijn spul. Maar denk eerder dat jouw grote machine het probleem is. Toch Succes ermee, hopelijk vind je snel een oplossing.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 15:50

Ik moet mijn messen eigenlijk altijd wel vrij strak aandraaien, anders krijg ik geen mooi resultaat. Het lijkt dan of de messen niet goed door de haren komen (geen glad resultaat, je ziet altijd strepen of 'vlekken' langere haren). Misschien moet ik dan ook maar eens op zoek naar een andere slijper?

Ik wil zowiezo mijn grote machine ook eens helemaal uit elkaar halen om goed schoon te maken. Ik maak hem wel altijd schoon, maar hij gaat nu toch al bijna 10 jaar mee denk ik.

Het vreemde is dat het eigenlijk elke keer net een beetje minder goed gaat. Ik heb hem al jaren probleemloos volledig geschoren met de grote machine. Dan heb ik om het iets makkelijker te maken de kleine erbij gekocht (omdat ik het hoofd toch moeilijk vond).
Paard ging steeds meer reageren op de grote en de laatste keer dat ik hem geschoren heb, was zijn hals al helemaal niet meer te doen met de grote.

Ik ga eens rondvragen of ik van iemand een grote machine mag gebruiken. Ik kan toch pas na 21 oktober gaan scheren aangezien we dan met de vereniging nog een weekend naar zee gaan en ik liever geen geschoren paard meeneem.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:03

ik zou hem gewoon eens opsturen voor onderhoud, die maken hem schoon en kijken hem helemaal na (die van mij wordt dan ook nog gekeurd). Die van mij hoef ik bij net geslepen messen amper aan te draaien, tot ik weerstand voel en dan doet hij het perfect. Hij scheert dan streeploos, strepen/vlekken is ook een teken van botte/verkeerd geslepen messen.

Die van mij gaat elk jaar voor onderhoud/keuring weg en dan worden altijd de veerbladen vervangen.Door deze vaak strak aan te draaien, slijten ze enorm en geven ze niet meer voldoende druk. Daarbij is messen slijpen is geen eenvoudig klusje, ik heb nu, na 5 andere, eindelijk een goede gevonden in Nederland.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 16:09

En naar waar kan ik hem dan best sturen?

Ik woon in België. Iedereen hier in de buurt aan wie ik het al gevraagd heb, laat zijn messen bij dezelfde slijpen. Na 2 keer scheren zijn mijn messen echter zo bot als ze maar kunnen zijn (mijn paarden zijn altijd goed schoon als ik ga scheren, daar let ik wel op.. en uiteraard olie voor ik begin en dan tijdens het scheren heel regelmatig olie of Cool Lube).

De veerbladen zijn bij mij nog nooit vervangen. Sterker nog, mijn machine is nog nooit weggeweest voor onderhoud :o :o

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:21

Belgie weet ik natuurlijk niet, maar mijn apparten gaan naar Kommer Biopharm en de messen naar JHX Equine Facilitie (of naar Kommer, wissel het wat af). Kommer Biopharm doet vooral Heiniger en Aesculap naar mijn weten, maar kun je altijd eens naar bellen zijn heel vriendelijk en slijpen zo wie zo van alle merken. JHX stuurt het weer verder, maar de messen komen er super van terug! Succes ermee, ik ken het probleem maar hopelijk ben je hier iets verder mee geholpen.

Als jij je messen hard moet aandraaien voordat ze het doen (wellicht versleten veerbladen) dan slijten de messen ook veel te hard. Dus wellicht heb je wel een goede slijper, maar heeft je apparaat gewoon onderhoud nodig.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 22:08

Ik heb mij misschien niet helemaal duidelijk uitgedrukt. Met het vermelden dat ik in België woon, bedoelde ik meer dat ik dus echt helemaal niet weet waar ik ermee naartoe moet omdat er (volgens mij) hier minder mogelijkheden zijn dan in Nederland. Als ik even ga googelen, kom ik toch altijd op Nederlandse sites uit. :+

Inmiddels heb ik de machine weer helemaal schoongemaakt en heeft mijn vader de binnenkant nagekeken. Ik heb via internet nieuwe veerbladen en een nieuw veerbrugblad besteld en die gaat mijn vader er dan in zetten. (Mijn vader is heel technisch aangelegd en krijgt eigenlijk alles weer gemaakt als het nog te maken valt.)

Over het slijpen hoor ik van meer mensen 'klachten'. De slijper waar ik altijd ging, is met pensioen gegaan. Hij had een zaak in veeartikelen. De hele zaak, inclusief de slijpservice, is overgenomen door een tuincentrum in de buurt. De nieuwe slijper doet zijn best, maar het lijkt niet helemaal goed te gaan. Vaak lijken de messen nog vrij bot als ze net geslepen zijn (niet alleen bij mij).

Hopelijk is het probleem hiermee opgelost. Ik denk dat ik eerst nog een keer ga proberen te scheren en dan ga kijken hoe het gaat. Voorlopig wacht ik dus nog maar even af voor ik een nieuwe tondeuse ga kopen.