Ik word snel boos.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Ik word snel boos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 23:50

Hallo Bokkerss ;)
Ik heb een super lieve 5 jarige verzorg merrie.
En ik heb een probleem dat ik vaak boos word,ze is nog wat stuntelig.
Want laatst stond ze op mijn teen, per ongelijk natuurlijk.
Maar ik word dan zo boos op mijn verzorg paard.. Ik weet niet waarom.
Maar ook bij het rijden..
Ik ging zonder zadel en wou galoperen alleen ze was moe dus deed het niet..
En dan word ik ook boos.
En noem allemaal maar dingen op.

Het is niet dat ik niet kan lachen met paarden want dat is wel zo.
Maar om bepaalde dingen word ik gewoon heel boos.
Dus wat kan ik er aan doen? :\
Want ik vind het ook wel weer zielig voor het paard want die doet niks verkeerd ;(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 23:51

Als je voelt dat je boos wordt, loop het van je af :)
Stap af, en wandel.

Je komt in de puberteit, zit er waarschijnlijk al in. Dus vol hormonen, emotie en vaak ook prikkelbaarder.
Wordt vanzelf minder gelukkig!

Maar je weet gelukkig dat je snel boos wordt, dus kun je er zelf ook wat aan doen.

Weggebokt

Re: Ik word snel boos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 23:55

Ja ik ben net 13 geworden dusjaa :=
Maar ik heb het al veel meer onder controle dan 2 jaar terug want toen kon ik mij niet tegenhouden en schopte ik echt alles wat ik tegenkwam :n ....
Maarja.. Ik kan niet onder een les zomaar afstappen omdat ik weer een boos moment heb...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 23:56

Probeer gewoon te stoppen waar je mee bezig bent, tel tot 10, ga dan weer verder met het geen wat wel goed gaat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 23:57

Gewoon even stilstaan dan, tot 10 tellen en rustig doorstappen?
Of nurie een liedje?

(meiden komen eerder in de puberteit dan jongens en je bent echt niet de eerste dame die al rond haar 11de begon met puberen )

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 23:59

Inderdaad eventjes gaan wandelen, maar zorg wel dat je daarna weer rustig bent zodat je het weer goed kunt afsluiten :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 23:59

Haha
Dankje voor de tips!

Want ik vind het ook weer zo zielig voor Kaya(is mijn vp). Want zij heeft geen idee wat ze verkeerd doet

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 00:06

Ik herken het wel in mezelf, en ik ben al uit de pubertijd. Ik kan een ontzettende driftkikker worden als het niet gaat zoals ik wil. Probeer je echter te beseffen dat omdat jij boos wordt, het nog slechter gaat, want als je boos wordt ga je je aanspannen, en je paard dus ook, en dan gaat het van kwaad tot erger. Als ik totaal gefrustreerd ben, geef ik mijn paard even lange teugel, en als ik weer ontspannen ben probeer ik het opnieuw.
Hoop dat je er wat aan hebt. :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 00:09

RusselNuwell schreef:
Ik herken het wel in mezelf, en ik ben al uit de pubertijd. Ik kan een ontzettende driftkikker worden als het niet gaat zoals ik wil. Probeer je echter te beseffen dat omdat jij boos wordt, het nog slechter gaat, want als je boos wordt ga je je aanspannen, en je paard dus ook, en dan gaat het van kwaad tot erger. Als ik totaal gefrustreerd ben, geef ik mijn paard even lange teugel, en als ik weer ontspannen ben probeer ik het opnieuw.

Ja daar heb ik zeker wat aan! :j
Ik probeer meestal ook wel te denken.
Een paard is ook maar een dier en kan niet altijd alles snappen..
Maar soms vergeet ik dat even ( meestal eigenlijk :oo )

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 01:05

Opnieuw beginnen, tot 10 tellen en vooral leren hoe je wel moet reageren, zodat je een oplossing hebt. Boos worden komt vaak uit frustratie, als "ik weet niet wat ik nu moet doen".

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 01:08

Toen ik jonger was had ik mijn hittepitje ook niet altijd onder controle. Als ik druk aan het trainen was en het lukte niet én ik merkte vervolgens dat ik gefrustreerd raakte en fout (gespannen) ging rijden, ging ik altijd rustig stappen en daarna weer rustig oppakken.

Wel heel goed dat je de fout bij jezelf legt!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 07:27

Super dat je de fout bij jezelf zoekt en niet bij je paard! Tijdens het rijden kun je inderdaad even afstappen, even wandelen tot je afgekoeld bent en dan weer opstappen.

Dat ze op jouw teen ging staan, daar mag je dan weer wel van aangeven dat dat niet de bedoeling is. Dat heeft ze echt wel door namelijk, waar ze haar voeten neer zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:45

Ik ben al heel lang uit de puberteit :D maar ik herken het wel. Ik was ook altijd zo'n driftkop. Wat mij hielp was, in gedachten (wel zo prettig voor je lesgenoten tenzij je zangtalent hebt) een liedje zingen. Daardoor ga je zelf ontspannen en dus je paard ook. Tegenwoordig als ik weet dat ik in een niet al te beste bui ben stap ik er niet eens op omdat ik weet dat het dan toch niet lukt. Dan ga ik longeren of geef haar een dagje vrij.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:52

ik geloof niet dat paarden perongeluk op tenen staan. ze zijn echt wel in staat te kijken waar ze hun voeten neerzetten. dus ja dat je daar boos om word kan ik me wel voorstellen.
Besef dat boosheid een zwakke energie is in de dierenwereld. en naar een zwakke energie word niet geluisterd. Wanneer het even niet lukt, kun je eventueel even afstappen en weer even tot rust komen, tel tot 10/20/100 en adem een paar keer goed in en uit. Ga rustig na wat jij deed en wat de reactie van je paard was. zo kom je er misschien achter waarom het paard bv niet in galop aan wilde springen. Stap dan weer op en probeer het opnieuw:)
Ik heb hier ook een tijdlang veel last van gehad... totdat ik Silas kreeg. Silas duldt geen boosheid en gaat gewoon echt smerig doen als ik boos ben op hem. Ik kan hem met gemak waarschuwen, corrigeren en straffen, zolang ik dit met rust en overtuiging doe en niet uit frustratie of kwaadheid want dan gaat hij dreigen, schoppen of bijten. Zo ben ik dus heel snel genezen van mijn boosheid:)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 10:56

_black_rose_ schreef:
ik geloof niet dat paarden perongeluk op tenen staan. ze zijn echt wel in staat te kijken waar ze hun voeten neerzetten. dus ja dat je daar boos om word kan ik me wel voorstellen.

Maar waarom zou een paard op mijn teen willen staan, vraag ik me dan af ? :9

En ook bedankt voor de rest wat je had getypt ;)
Heb ik wel wat aan

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:07

Helemaal super dat je inderdaad het probleem bij jezelf ziet en niet bij je paard. Echt klasse!
Ik raak ook weleens gefrustreerd (heb een probleem met mijn paard waar ik doorheen moet), maar zodra ik voel dat ik gefrustreerd raak, zet ik mijn paard stil, en zucht ik een paar keer diep. Dan valt de frustratie van me af en kan ik weer verder. Pas op dat je boosheid niet de overhand gaat nemen, dan krijg je helemaal niets meer van hem gedaan want dat voelt ie.

En inderdaad, als mijn paard op mijn teen gaat staan, krijgt ie een tik hoor. Hij ziet prima waar hij zijn voeten neerzet.
Misschien per ongeluk, misschien omdat ie lak aan je heeft en jou niet als leider ziet. Als het het laatste is zou je dat in alle andere dingen ook terug moeten zien. Aan de hand lopen, rijden etc.

DierPortret

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:22

Met Natural Horsemanship oefeningen, grondwerk e.d. leer je o.a. jouw eigen persoon heel goed kennen en eigen reacties (patronen) te analyseren. Het is een goede weg om deze te kunnen omvormen naar iets positiefs. Goed dat je het erkent, dat is een heel belangrijk begin.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:31

Ik ken het, ik ben ook een ongelooflijke driftkikker.

En geloof me, paarden helpen je daar wel mee.

Zodra mijn paard mij niet begreep en dingen verkeerd deed, en ik mijn geduld verloor sloot hij zich helemaal voor mij af. Daar worden ze heel onzeker van. Veel grondwerk doen dus, je paard doet het niet express en je gaat er alleen maar door achteruit door boos te worden. Het is pure onmacht.

Bij mij is het echt heel erg verbeterd, alleen soms met rijden nog, dan voel ik me direct erna schuldig.

Sillemie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:26

Ik ken het gevoel! Ik kan soms ook ecgt gefrustreerd raken omdat mijn pony niet doet wat ik vraag. Ik heb daar een heel goede lesgeefster voor, zij merkt dat snel en begint dan extra te vertellen en mij daardoor af te leiden. Want dat is volgens mij het enige wat helpt: afleiding. Je moet zorgen dat je niet zo gefocust blijft op hetgeen wat niet lukt maar dat je of aan iets anders leuks denkt of terug gaat naar iets wat wel lukt met je paardje. Dat kan bijvoorbeeld gewoon stappen met lange teugel zijn (daar word ik zelf vaak erg rustig van). Wat ik soms ook doe is gwn even halthouden, alles los (teugels, beugels maar dan moet je je paard ook wel kunnen vertrouwen) en zo een paar keer diep ademen.

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:01

RusselNuwell schreef:

Hier sluit ik me bij aan. Als je boos wordt dan denk je niet meer zo goed na bij wat je doet, terwijl je beter even kunt bedenken: waarom reageerde ze zo? Wat kan ik er zelf aan doen om het op te lossen? En dan - het is echt waar - kun je beter het goede gedrag belonen dan dat je je ontzettend gefrustreerd raakt wanneer je weer iets niet lukt.

Nuriana95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:05

Ik had dit vroeger ook.. Ben er overheen gegroeit gelukkig! Als tip kan ik je alleen maar meegeven: probeer niet boos te worden, het lost niks op en maakt het waarschijnlijk alleen maar erger. En mocht je het niet kunnen "onderdrukken", stap dan af. En als je een rotdag hebt gehad ga je bv niet rijden maar longeren oid. Succes! :)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:12

Het heeft natuurlijk ook met de leeftijd te maken, je kan die frustraties gewoon niet allemaal binnenhouden. Er wordt van alles op je afgevuurd, en je arme brein is nog niet eens volwassen! Dus dan ontplof je wel eens op het foute moment.
Wellicht ook goed om buiten het paardrijden dingen te doen om even stoom af te blazen. Mountainbiken, hardlopen of wat dan ook.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:13

Bedenk eens voor de grap wáárom je boos wordt op dat moment, wat doet je paard waardoor jij boos wordt en bedenk dan eens of je zelf niet de aanleiding bent doordat je niet duidelijk bent geweest in je vraag of dat je misschien de verkeerde vraag hebt gesteld (uitspraak vrij vertaald van Parelli)?

Oftewel als jij al niet duidelijk bent geweest naar je paard hoe moet je paard dan weten wat jij wilt? En is het paard dan stout of ben je ten onrechte boos?

Paarden doen geen dingen express om ons te pesten, wij zijn verantwoordelijk voor wat wij hun leren, als je zelf al niet weet wat je wilt dan weet je paard dat zéker ook niet.

Dus al je weer boos wordt, tel tot 10 en ga na waarom je boos wordt. Anders stap je inderdaad maar af maar straf niet je paard voor je eigen frustratie, dat is verre van eerlijk tegenover je paard.

Lesly1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 21:17

DierPortret schreef:
Met Natural Horsemanship oefeningen, grondwerk e.d. leer je o.a. jouw eigen persoon heel goed kennen en eigen reacties (patronen) te analyseren. Het is een goede weg om deze te kunnen omvormen naar iets positiefs. Goed dat je het erkent, dat is een heel belangrijk begin.

Ik denk idd ook dat ze daar misschien wel wat aan heeft. Vooral omdat het al heel goed is dat ze het zelf toegeeft dat ze boos wordt.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 22:34

Oke maar wat is grondwerk precies?