Zij wil niet dat andere paarden te dichtbij haar komen, uitzondering wanneer ze hengstig is en erger wanneer er gevoerd wordt. In een kudde is ze meestal laagst in rang en wordt ze soms opgejaagd, daarom denk ik dat haar defensieve houding daar vandaan komt. Ze staat momenteel overdag op het land, alleen
, met wel paardeburen en snachts op een hele grote stal
(4,75 bij 7 + uitloop). Als ze 's avonds op stal gevoerd wordt dan rent ze eerst richting de tralies die tussen de stallen inzitten om het paard naast haar weg te jagen en dan naar de andere kant om daar het buurpaard ook weg te jagen... tijdens het eten wil ze af en toe miepen (hoge hinikjes), dreigen met een achterbeen en oren in de nek.
In de winter staat ze helaas weer in een stal van 3,5 bij 3,5
en dan is het allemaal nog een graadje erger: in de tralies bijten, klein beetje steigeren (niet hoog) tegen de stalwand schoppen.
Ze durft niet goed te eten of te drinken als het buurpaard toevallig net aan de andere kant van de tralies in die hoek staat te suffen en wordt dan heel boos (op afstandje).
Volgend jaar worden de stallen opnieuw ingedeeld en ik heb al mijn voorkeur uitgesproken voor een hoekstalletje
Andere kant van het verhaal is: paard kan nog geen minuut alleen op stal staan, wordt dan heel onrustig en hinikt/roept naar andere paarden. Ook alleen - zonder buren- op het land of in de paddock is absoluut geen optie. Ze is dus wel erg gesteld op gezelschap maar lijkt zich snel bedreigd te voelen als het te close wordt. Ze heeft ook duidelijke voor- en afkeur voor andere paarden, dus altijd uitzoeken wie er naast haar staat.
Buiten het voeren om is ze wel vrij rustig op stal.
Ze heeft voornamelijk zelf last van haar gedrag heb ik het idee, want de buren trekken zich er niets van aan
Ik ben niet zozeer op zoek naar een oplossing (mag natuurlijk wel) want ze is gewoon zoals ze is, temperamentvol, expressief en een beetje onzeker
En ik begrijp volkomen dat wij paarden op een niet-natuurlijke manier huisvesten en dat dat voor sommige paarden lastig is om mee om te gaan.Maar ben wel benieuwd of jullie dit herkennen en ben benieuwd naar andere ervaringen.
Daarnaast haar luxe "zomerverblijf" zoals ik het noem (stallen die eigenlijk bedoeld zijn voor twee paarden)