ruiterrijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lulychellu

ruiterrijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 20:29

Weet niet of het hier goed staat anders graag verplaatsen ;)

na een andere topic hebben gelezen, zou ik graag voor het ruiterrijbewijs gaan maar ik ben zo ontzettend verlegen en ik heb het idee dat je dan alleen moet rijden met alle ogen op je gericht? Hoe gaat dat in zn werk? En haal je zoiets gemakkelijk, wat moet je dan doen?
En moet je dan op je eigen pony/paard of wordt er een aangewezen/mag je alleen op een paard? En moet je dan supergoed kunnen rijden(wedstrijden enz) Kan iemand me hier iets meer over vertellen? Alvast bedankt ;)

Groetjesz,

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 22:15

PP ---> BRT

Sjors

Re: ruiterrijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 22:17

Ik lees ook even mee.
Heb je al gezocht op internet? :)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 23:59

Toen ik mijn ruiterbewijs moest halen (is wel bijna 15 jaar geleden) vond ik het allemaal heel erg meevallen!
Theorie is echt de basis. Je moet van alles wat weten, maar rijtjes stampen of iets dergelijks was echt niet nodig.
Praktijk is voornamelijk rijden in een groep, dus niet alleen. Ik reed op mijn eigen pony, maar je mag vaak ook op een pony/paard van de manege waar je je examen rijdt rijden. Ik kon kiezen, maar ik denk dat het per manege verschilt. Het is de bedoeling dat ze zien dat je alle gangen beheerst. Stap, draf, galop, en dat je je paard/pony onder controle hebt. Je moet een sprongetje maken en een keertje wegrijden van de groep.
Het doel is dat jij laat zien dat je zelfstandig op pad kunt met je paard/pony, of je wedstrijden rijdt is daarvoor helemaal niet belangrijk.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 09:16

ow ok nee had nog niet zelf opgezicht dacht eerst even op bokt vragen..Ik vind dat altijd doodeng voor mensen iets doen die staan te kijken. Mijn [pony moet ik nog leren springen dus dat wordt wat. Hoe lang is zo'n rijbewijs geldig en wat kost het ongeveer(zal wel verschillen per manege neem ik aan) Ik vind het altijd een beetje raar want elk paard is anders toch ik zou echt niet met een wilde hengst op buitenrit kunnen dan liep die vast met me weg en zou ik echt geen controle hebben daarom vind ik het eigenlijks een beetje raar om een ruiterrijbewijs maja als het moet dan moet het.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:03

Waarom zou je het ruiterbewijs moeten halen????
Dat ding is maar op een paar plekken in nederland nodig (6 ofzo).
Verzekering wat er bij zit is ook niet nodig als je gewoon een wa verzekering hebt..
Ik vind het gewoon pure geldverspilling...

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:54

Toen ik mijn ruiterbewijs ging halen (5 jaar geleden) viel het echt heel erg mee!

We kregen eerst theorie, dat is gewoon iets wat je met een beetje leren weet, heel veel dingen zijn algemeen over paarden en je moet de verkeersregels kennen. Als het goed is krijg je ook nog wat theorielessen daarbij, dan kun je nog dingen vragen en wordt er echt heel veel duidelijk van wat wel en niet mag.

Vervolgens ga je met een groep naar een weiland (tenminste, dat moesten wij, want het dak was half van de binnenbak gewaaid :Y)) Daar krijg je een aantal opdrachten: stap, drap, galop in een groep, stilstaan, wegrijden van de groep, afstappen en een voet van het paard optillen, tussen twee balken staan en over de hals van je pony de balk aan de andere kant aanraken. Als laatste moet je een sprongetje maken, dat is een 50 cm hoge oxer die niet echt breed is en een steiltje van 60 cm.
Maar, het gaat er hierbij niet om of je de opdrachten vlekkeloos uitvoert, dus een balk er af is helemaal niet erg, het gaat er om dat je laat zien dat je weet wat je moet doen en dat je je paard onder controle kan houden.

Als laatste ga je in groepjes van 2 de weg op en rijd je een vastgestelde route, ergens op die route staan de examinatoren (je weet dus niet waar). Je moet allebei een stukje voorop rijden laten zien en verder gewoon zorgen dat je je netjes gedraagt in het verkeer.

Vond het een hele leuke ervaring, en heb nog steeds veel plezier van mijn ruiterbewijs.
Biancavos, het klopt dat het niet op veel plekken nodig is, maar als jij naar een andere manege gaat om bijvoorbeeld een strandrit te gaan maken (ik noem maar wat) dan kun je aantonen dat je niet eerst een beginners/gevorderdenles moet volgen om mee te mogen.

Het ruiterbewijs is 2 jaar geldig, daarna krijg je automatisch een nieuw toegestuurd. Ik heb er geloof ik 120 euro voor moeten betalen maar dat verschilt per manege inderdaad. (note: ik was eigenlijk te jong om mee te mogen doen, je moet 12 jaar zijn, ik was pas 11,5 :=)

Hopelijk heb je er iets aan! :)

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 15:09

Aulaantje_x dank je voor je antwoordt hier heb ik zeker wat aan nu weet ik iig hoe het ongeveer gaat :D

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 16:35

Graag gedaan hoor, en je hoeft echt niet bang te zijn voor al die mensen die kijken, het zijn er meestal niet veel ;)

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 17:27

Hoi ik ben in Raalte geweest. Een weekend lang, vrijdag middag kom je aan en dan mag je door de stallen lopen om te kijken welke paarden/pony's er staan. Als een leuke heb gezien wordt er in de avond bij het voorstellen van elkaar gevraagd met welke jij het weekend wil rijden. We waren dacht ik met een groep van 12. Ik was daar ook alleen heen gegaan en ben ook niet een prater/ flap uit of iemand die snel contact met een ande zoekt. Maar toch hadden we 1 ding gemeen PAARDEN, dan klikt het altijd. Vrijdag avond met z'n alle eten daarna de paarden zadelen en dan de eerste contacten met je paard. Na het rijden was de vraag of het de juiste was en zo niet dan mocht je nog ruilen van paard/pony. We hebben in de rijbak gesprongen en andere oefeningen. Zatderdag ochtend hadden we het theorie gedeeldt en er werd gezegd als je goed oplet ben je al geslaagd! Na de lunche paarden zadelen en de wei is. voor de oefeningen zonder beugel en met 1 hand rijden door de hindernis. op de volte met z'n alle en 1 rijdt weg en komt weer terug. In de avond met z'n alle eten en bij de open haard zitten tuig schoon maken en kletsen. Zondag ochtend examen theorie>>100 % geslaagd. Dus de parden zadelen en naar de bak toe, daar werden er een paar vragen gesteld ove je paard/ zadel hoofdstel ect. Een rondje in de bak gereden daarna het weiland in voor praktijk examen, en na het weiland met een groepje van 4 het dorp in het verkeer onveilig maken haha.
Ook hier 100 % geslaagd.

Kort om ik vondt het een super leuk weekend en de paarden zijn daar super braaf mooie omgeving en als er mensen om vragen waar ik mijn bewijs heb gehaald vertel ik ze wat hier boven staat.
suc6 met het behalen van je bewijs.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 11:31

Aulaantje_x schreef:
Graag gedaan hoor, en je hoeft echt niet bang te zijn voor al die mensen die kijken, het zijn er meestal niet veel ;)

haha nee weet ik maar ik vind zoiets altijd spannend en dan ook nog als examen ^)

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 11:32

James2000 dank je :D Raalte lijkt me wel leuk zoals je het beschrijft ik zal er eens informeren ;)

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:26

Haha, maar goed dat het niet als examen voelt dan ;)
Je moet het niet teveel als examen zien, misschien het theorie gedeelte, maar als je gewoon lekker gaat rijden dan komt het allemaal goed, op je paard heb je geen tijd om zenuwachtig te zijn!

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 19:23

Aulaantje_x schreef:
Haha, maar goed dat het niet als examen voelt dan ;)
Je moet het niet teveel als examen zien, misschien het theorie gedeelte, maar als je gewoon lekker gaat rijden dan komt het allemaal goed, op je paard heb je geen tijd om zenuwachtig te zijn!

nee das waar het theorie valt te leren dat vind ik ook niet erg ;) maar er zullen velen zijn die heel goed rijden ik heb nog niet zo lang les dus daar zit ik het meeste mee :o maar ik zal er zeker serieus over nadenken om er toch voor te gaan ook wel bijzonder om ziets te hebben :D

alleen elk paard is anders waarom hebben ze dan niet van dat je meerdere moet berijden dan? Ik zou niet op een druk paard de weg uit kunnen zeg maar dan zou ik hem niet onder controle hebben dus dan heeft het ruiterrijbewijs geen nut toch of zie ik dat verkeerd?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:42

Waarom wil je het ruiterbewijs halen??
En nee dat papiertje is meestal zinloos, en zegt vrij weinig over je rijkunsten..

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:02

Dat zou ik echt niet weten waarom ze niet meerdere paarden gebruiken, misschien kun je dat eens aankaarten bij de SRR. En het gaat er uiteindelijk niet om wie het beste gereden heeft dus of mensen beter of slechter rijden maakt niet zoveel uit ;)

Biancavos, het zegt in ieder geval iets over het feit dat je kennis hebt over de verkeersregels en omgang met paarden, of je dat vervolgens ook toepast is je eigen keus, en dus ook eigen keus van manege/instructeur/wie dan ook om je mee te nemen op basis van het ruiterbewijs.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 20:17

biancavos omdat er steeds meer naar gevraagt wordt op steeds meerdere ruiterplaatsen dus altijd handig om te hebben en tis gewoon leuk voor mezelf ;)

Aulaantje_x :) gelukkig dat het daar niet om gaat dat maakt al een stuk geruster ;)

Baytje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:59

goed topic banketstaaf, ik ben bezig met het uitzoeken waar t allemaal kan, onze stal grenst aan de Amsterdamse Waterleidingduinen en daar is het verplicht om te hebben. Er zijn 2 soorten ruiterbewijzen: die van de KNHS en die van de FNRS> Met een eigen paard kan je t beste voor die van de KNHS gaan. Ik zal aansluitend op dit bericht een bericht plaatsen met een mail die ik heb ontvangen van de KNHS, naar aanleiding van een vraag die ik hun had gemaild betr. de kosten ervan.

Baytje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:59

De SRR geeft sinds 1980 het ruiterbewijs uit. Dat examen kun je op verschillende plaatsen in het land afleggen, en dat is een examen, bestaande uit theorie, praktijk op het veld (met galop en springen) en een rit door de bebouwde kom van dorp of stad met een medekandidaat. Met dit bewijs toont u aan dat u veilig en verantwoord zelfstandig een buitenrit kunt maken.

De FNRS (Federatie van Nederlandse ruitersportcentra geeft sinds 3 jaar een eigen FNRS ruiterbewijs uit. Dit examen bestaat inderdaad uit 3 delen, waarbij het 3e deel (dat moest met tussenpozen van 3 maanden afgelegd worden) initieel door de SRR geëxamineerd werd. Dit examen gaf dan tevens recht op het Ruiterbewijs. Sinds vorig jaar examineren zij echter zelf ook het 3e examen, en kan alles op 1 dag gedaan worden. Dit examen geeft nu echter geen recht meer op het SRR-ruiterbewijs, en kost blijkbaar aanzienlijk duurder. Dit bewijs toont aan dat u kunt deelnemen aan een groepsbuitenrit.

Nog een verschil:
· aan het SRR ruiterbewijs is een WA-verzekering gekoppeld, die uitkeert bij schade, toegebracht aan derden tijdens een rit.
· Aan het FNRS bewijs is een ongevallenverzekering gekoppeld, die uitkeert als u letsel krijgt als u op een manegepaard rijdt, en daarbij letsel oploopt. Hiermee vrijwaart u de manegehouder van zijn aansprakelijkheid, hij is als eigenaar van het manegepaard immers altijd aansprakelijk bij ongevallen.

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:50

Baytje1, ik dacht dat dat paspoort van de FNRS samen ging met het ruiterpaspoort? Volgens mij als je de theorie van F2, F4 en F6 gehad hebt kun je inderdaad dat examen aanvragen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:08

banketstaaf schreef:
biancavos omdat er steeds meer naar gevraagt wordt op steeds meerdere ruiterplaatsen dus altijd handig om te hebben en tis gewoon leuk voor mezelf ;)

Aulaantje_x :) gelukkig dat het daar niet om gaat dat maakt al een stuk geruster ;)

Waar wordt er steeds meer naar gevraagd? Het is niet mijn ervaring. Sterker nog er zijn nog zes gebieden over die het verplicht stellen; de rest is al afgehaakt........

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:16

Valt reuze mee, je moet de basis onder de knie hebben, klein sprongerje en galop. Geen wedstrijdervaring nodig, alleen kunnen zitten en sturen in alle gangen.
Theorie is wel vrij pittig, tenminste dat vond ik wel toen ik 12 was. (durf daar nu niks over te zeggen).

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:26

Pentax, ik vond het toen ook vrij pittig inderdaad, maar ze hebben ook verschillende versies van het examen, en op de een of andere manier had ik een hele makkelijke. Dus iedereen kwam die zaal uit: waaaaat een oooooliebol-test zeg :oo en ik zat daar: uuhh of ik heb alles fout of ik had een andere :')

Ikke, ik ben er ook een aantal keer naar gevraagd tijdens het rijden op de heide (Leenderheide). Verder is het gewoon handig als je met een groep bent, officieel ben je verplicht om een instructrice, iemand met een ruiterbewijs of een FNRS-paspoort tot F6/7 afgelegd bij je te hebben. En anders is het altijd nog leuk om te hebben vind ik persoonlijk ;)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:30

Je bent dus echt totaal niet verplicht om hem daar te hebben, dus hoe ze op het idee komen om daar naar te vragen...
En die andere regels van een instructrice etc slaan ook nergens op...

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 19:40

Baytje1 schreef:
goed topic banketstaaf, ik ben bezig met het uitzoeken waar t allemaal kan, onze stal grenst aan de Amsterdamse Waterleidingduinen en daar is het verplicht om te hebben. Er zijn 2 soorten ruiterbewijzen: die van de KNHS en die van de FNRS> Met een eigen paard kan je t beste voor die van de KNHS gaan. Ik zal aansluitend op dit bericht een bericht plaatsen met een mail die ik heb ontvangen van de KNHS, naar aanleiding van een vraag die ik hun had gemaild betr. de kosten ervan.

Ja he vond ik ook al hihi :o bedankt voor je info he ;)