Puntenverschillen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

babbeloe

Puntenverschillen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 16:18

Misschien is er al een topic over maar ik kon het niet vinden!

Afgelopen weekend waren de kampioenschappen, en het viel mij op dat er echte mega verschillen in de punten zaten.
Er was iemand die had 196 en 169.
Ik had zelf 200 en 185.
ik had bij de ene jury een 7 en bij de andere een 4! Op de zelfde oefening!!
Bij de hoofdjury stond ik 2e en de jury bij H stond ik ergens onderaan geplaatst.
Ik snap best dat er iets verschil in kan zitten, de jury bij C kijkt er wel iets anders tegen aan als die bij H.
Maar ik vond dit puntenverschil heel extreem.
Zou er niet 1 of andere iets voor bedacht kunnen worden waardoor ze meer op 1 lijn komen?

Bij de 1 is het bijna "perfect" en bij de ander kun je bij wijze van beter een klasse lager starten.
Het is en blijft een jurysport dat is 1 ding wat is en blijft maar toch...

ayhno

Re: Puntenverschillen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:19

waarom ben je daar niet naar de jury gegaan om er naar te vragen?? Nou vraag je je af waarom, terwijl een jury na afloop nog gewoon aanwezig is.

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 16:24

ik zie net een ander topic hierover dus deze mag wel slotje...

Dat had ik idd kunnen doen, maar ik denk dat de punten er niet anders op waren geworden.
Vind het gewoon heel vreemd dat dat zo kan. Het is goed of het is niet goed.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:26

Dit soort vragen komt elk jaar na de Kampioenschappen weer tevoorschijn. Als je terug zoekt zul je het wel vinden.
De plaats waar de jury zit heeft flink invloed. Stel je rijdt een travers over de hoefslag. Voor de jury bij C is het dan minder goed te zien of het dier over de gevraagde 4 sporen gaat. De jury bij H kan dat perfect zien. Daar heb je al een verschil.
Als de ene jury een oefening net niet goed genoeg vind voor een 7 maar de andere wel, en dat gebeurt bij wijze van spreken 30 keer, dan heb je dus een puntenverschil van wel 30 punten. Dit gebeurt niet heel vaak maar kan dus voorkomen en verklaard worden. Een verschil van 2 of meer punten per onderdeel vind ik wel veel, en zou niet moeten mogen. Maar aangezien je dit niet nagevraagd hebt aan desbetreffende juryleden, kun je er niets meer mee. Sowieso wordt er aan de punten niets meer gedaan, je kan er hoogstens een discussie tussen betreffende juryleden mee opwekken!

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:27

Ik had dat met mijn pony ook op de kampioenschappen paar jaar terug. Stond ik bij de ene jury tweede en bij de andere een na laatst ook bij 25 punten verschil. Zou eigenlijk niet moeten kunnen!

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:24

Als de waarheid nu in het midden ligt qua punten dan is de ene jury wat strenger dan de andere.
Wij hebben jou proef niet gezien en kunnen daar nu dus geen beoordeling over geven.

Wat ik je wel kan uitleggen, vaak kom ik met beoordelen op een 5,5 of 6,5 uit maar we mogen alleen hele cijfers geven. De ene zal dan kiezen voor de 6 terwijl de andere de 5 kiest en heb je dat op 15 punten dan heb je al 15 punten verschil!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:29

Ik vind eigenlijk dat er anders naar de uiteindelijke plaatsing gekeken zou moeten worden. Nu bepaald het meest extreem puntende jurylid het grootste deel namelijk.
Ik ben voor plaatsingspunten en dus niet voor het optellen van de punten.

Verschillen in jureren zijn gewoon niet op te lossen. Ooit zat ik ook op kampioenschappen. Er kwam een combinatie de ring in die voortdurend scheef liep, dat heb ik op alle onderdelen afgestraft. Mijn collegajurylid had het niet eens gezien, maar die zat bij c. Dus toen hadden we ook een enorm plaatsings en puntenverschil..... Was niet leuk voor amazone....

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:01

Ik had 20 punten verschil per proef.. en de jury zat op dezelfde plek..
en er ging niks speciaal anders..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:02

Hoe kunnen twee jury's op 1 en dezelfde plek zitten tijdens 1 proef?

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:11

Pér proef op dezelfde plek, dus zoals altijd bij C.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:15

Dus je hebt twee proeven gereden bij dezelfde jury? Das iets anders als wat hier bedoeld wordt... Hier wordt gepraat over 1 proef die door 2 jury's beoordeeld wordt, waarbij de ene jury recht op de AC lijn zit en de andere bij de lange zijde.

Ik heb vandaag gejureerd, kreeg alle combinaties ook twee keer in de ring. En ook ik heb combinaties gehad die 15+ punten verschil tussen beide proeven hadden. Hoe dat kan? Spanning bij het paard/de ruiter, netter afgewerkt of niet, paard springt weg, verkeerde galop die niet hersteld wordt. Allemaal dingen waardoor er tussen twee verschillende proeven ook veel punten verschil kan zitten.